Grønnskollingan Startet 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2018 Noen som vet om en smart måte til å måle tau, eller er det noen apparater man kan bruke som måler automatisk eller noe slik? Hvordan gjør yrkesfiskerne det? Hadde vært flott og fått noen tips Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Målebånd Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Hva mener du, hvor langt et tau er, eller hvor mange meter snøre / tau du har sluppet ut? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Fiskere måler tau ved å favne det. 1,852 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Hvis jeg strekker ut begge armene, så er det 1,8m, 20lengder er 36m og fint til hummerteiner Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 https://www.marineshop.no/fortøyning/tau-/-liner/div--tau-og-strikk/1852m-taumåler-131154-p0000342997?gclid=EAIaIQobChMI29O_-tW82QIVbhHTCh1hVAY9EAQYASABEgIes_D_BwE Ellers er det jo å kritte opp en passe lengde på bakken eller kaia og dra det ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Rolls-Royce’n: https://www.marineshop.no/fortøyning/tau-/-liner/div--tau-og-strikk/taumåler-industrimodell-129732-p0000327167?gclid=EAIaIQobChMI29O_-tW82QIVbhHTCh1hVAY9EAQYAiABEgJ9T_D_BwE Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 23.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Code0 mener å måle lengden på tauet jeg kjøper, når jeg skal lage teinelenker og sånt. Det måleinstrumentet til 5600kr blir nok litt for luksus, mens den til 900kr så litt bedre ut. Kan jo bare måle ved kaia også altså, men hvis jeg skal lage til lenker for 50 krepseteiner og 50 krabbeteiner så kan det ta litt tid. Hvis jeg kjøper sånn måleinstrument så har jeg det i hvertfall for en stund. Takk for tipsa Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 23.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Sjøvind, skal man bare dra tauet gjennom den der taumåleren, også skal det stå hvor mange meter jeg har dratt? Eller hvordan fungerer den Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Ja, tauet trekkes gjennom det lille røret. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Sjøvind Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 På den jeg har brukt (vet ikke om det er samme som i linken) så drar man tauet gjennom det lille røret ja, er et hjul som løper på tauet. Lengden leses av på et lite telleverk, som en analog tripteller på bil. Kjempefordel å kjøpe tau på trommel, som du rigger til på et kosteskaft el. Så kan du dra tauet rett i stampen. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 23.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Ok, skjønte ikke helt det siste du sa Sjøvind. Mener du når man har en rull så drar man det ut på en trommel også inn på en måler? Jeg skal ha tau i kartong slik at jeg slipper turn og slikt. Hvis det er turn, så har jeg fått tipset fra en at jeg skal feste hele tauet bak på båten og etterpå kjøre i 5 min så er all turn vekke Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Jeg mente at det er en fordel å kjøpe tauet på trommel og så la trommelen rulle når du drar det ut. Da unngår du tvinn på tauet. Og så oppbevare det i en stamp, kasse, bøtte el. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 23.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Hvor får jeg tak i slikt trommeltau? Laget en slik trommel med allikevel så ble det tvinnnpå på tauet som da ødela for lenkene mine, fordi teinene snurret seg rundt hovedtauet når jeg skulle trekke, slikt at det skapte problemer. Derfor tenkte jeg heller på tau i kartong Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Tau i kartong? Mener med det? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Dette har med tauverksbehandling å gjøre. Det hjelper med trommel, men nye tau har alltid litt spenninger, og trenger å brukes, og kveiles riktig noen ganger. Høyreslått tauverk med tre eller fire kordeler(nesten alt tauverk idag er tre kordeler, og høyreslått.når du holder tauet foran dg, ser du at kordelene går mot høyre) skal kveiles medurs, eller med sola om du vil. Da vil det løpe fint ut fra en kveil. Er den ene enden fast, f.eks på en teine, må du starte kveilingen der, slik at spenninger,kink og turn, slippes ut ved ferdig kveiling, der tauenden er løs. Er det en lenke, og tauet er fast i begge ender, kan det hende du må kveile det som en wire. Dvs legge annenhver gang under seg selv, og la tauets spenning forme kveilen. Lever du i mørketid nordpå, og ikke kan klokka, vil jeg foreslå flettet tauverk. Tidligere mye brukt som harpunline, da dette kan kveiles alle veier, og ikke har indre spenninger. Alle med båt burde ha ett grunnkurs med tau. Forskjellige taus anvendelsesområde, samt bruk og vedlikehold. Når fersket f.eks du av fortøyningstauene sist? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Tau i kartong menes med at man kjøper tau som allerede er klart til bruk uten turn, tvinn og alt det der. Slik: http://www.webshop.okmarine.no/tauverk-i-kartong Kan ikke en egentlig ikke en shit om fortøying, tau, knuter osv. Kunne nok trengt meg et kurs i det ja Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 BØstrøm, en fortalte meg at jeg bare kan feste tauet bak på båten og så kjøre i 5 min så er all turn, tvinn osv. vekke Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 (redigert) Knut Idsø Lie skrev 22 minutter siden: Tau i kartong menes med at man kjøper tau som allerede er klart til bruk uten turn, tvinn og alt det der. Slik: http://www.webshop.okmarine.no/tauverk-i-kartong Kan ikke en egentlig ikke en shit om fortøying, tau, knuter osv. Kunne nok trengt meg et kurs i det ja Aha.. Ser at 10mm 700 meter med tau er 700 kroner dyrere når det er i kartong enn om du kjøper den som rull. Det synes jeg ikke det er verdt. Det beste er at du heller øver deg på å kveile og får dette inn i fingrene, det er ikke vanskelig i det hele tatt. Når du skal kveile opp en ny rull, så må du huske å begynde med enden som er i midten av rullen. Å henge det etter båten virker veldig amatørmesssig, når du har hatt tauet en gang eller to i havet, så er det ingen tørn på tauet lenger. Redigert 24.Februar.2018 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Jeg synes godt man kan slenge kveilen på havet, for å få ut spenningene. Men husk da å ferske av tauet etterpå, hvis det er noe du skal bruke tørt. Husk også å feste den ene enden av tauet ombord. Hvis ikke, er nok det problemløsing i vel stor grad. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 skjønte ikke helt det der med kveilinga da. skal man kveile det når man har kjøpt det for og få ut tvinninga?? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Nyinnkjøpt tau vil lage seg tørn. Noe tau er det mer spenning i enn andre. F.eks så er hvit silkenylon ganske medgjørlig, og løst spunnet, og da får du mindre problemer. Bare husk å kveile medurs hver gang, eller moturs en gang, så forstår du hva jeg mener. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Hva menes med medurs of moturs egentlig Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Med klokken=Medurs. Mot klokken=Moturs Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 25.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2018 Skjønner. Det eneste jeg vil unngå er at teinene tvinner seg rundt tauet når jeg trekker. Det går at tauet ikke kan går gjennom teinehaleren for tauet fra teina og hovedtauet er surret rundt hverandre. Hvordan skal jeg unngå dette? Er det bare å få ut spenningen og kveile rett og sånt, så skal ikke tvinnen være der lenger når jeg trekker? Hvis jeg allerede har spleisa tau inn i hovedtauet og det allerede er tvinn på det. Må jeg fjerne all spleisingen da? eller kan jeg fikse det mens de spleisa tauene sitter på? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.