.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Jeg bruker denne greie kalkulatoren:
http://rbbi.com/folders/prop/propcalc.htm
Slip-prosenten blir et guestimate hvis man ikke har nøyaktig måling av fart, turtall og har rett tall på motor rpm og girutveksling.
Produsenten av Ballistic lager også en serie som kalles Apollo. Mulig en slik vil fungere minst like bra.
Ellers har Solas et greit utvalg og generelt god kvalitet. Mercury er dog kanskje den fremste produsenten av kvalitetspropeller. Yamaha/Turbo lager også bra propeller, men det sies at det er vrient å få tak i for tiden. Det samme gjelder Quicksilver (Mercurys budsjett-serie) grunnet produksjonsbegrensninger. Det skiller fort noen tusenlapper mellom de billigste og de dyreste, men det er viktig å finne frem til en god propell siden båtens ytelse er ganske avhengig av dette.
Det er dog litt vrient å sirkle inn den optimale propellen sånn uten videre. Hvis man f.eks. går fra aluminium til stål, så må man gjerne forandre på pitch også. Normalt er det tryggest å forholde seg til båtprodusent som (forhåpentligvis) har testet ulike propeller, men det testes som oftes under svært gunstige forhold. I realiteten oppnår man gjerne ikke helt den samme farten når båten over tid er blitt lastet opp med krimskrams og forholdene er som de er. Jeg synes iallefall 21" høres optimistisk ut, og ville ikke stolt på Nidelv her. Jeg ville gått for Apollo A-series i enten 17" eller 19". Evt. noe lignende fra Solas, Mercury.