Hulda
@Larss1: Nå blir Hulda tillagt mange kvaliteter, elektro er ikke et spesialfelt. Jeg er ikke elektriker. Allikevel: En skilletrafo gjør det elektriske anlegget til et eget 'univers'. Derfor kan du linke alle elementer til trafo nullpunkt og lage eget jordet anlegg. Ut fra hvilken type jordfeilbrytere du bruker vil de kunne løse ut ved jordfeil. Det er altså sikkerheten. I jordledningen vil det ikke flyte strøm når anlegget er elektrisk tett. På ditt anlegg har du en bryter som kobler trafo nullpunkt til landjord, dergjennom resten av båten til landjord når kontakten sluttes. Denne bryteren skal være 'allways open' når båten ligger i sjøen (som på tegningen). Og den skal være 'allways closed' når båten ligger på land og du plugger inn landstrømmen. Hulda har ikke denne bryteren. Og jeg bruker aldri Huldas landstrømanlegg når båten ligger på land. Da trekker jeg om bord egen skjøteledning, jordet til marinaens anlegg.
Altså med bryteren 'allways open', ingen tæring vil kunne skje når båten er i sjøen.
Med bryteren i lukket posisjon i sjøen, tæring vil oppstå. Rett og slett fordi det er potensialforskjell mellom landjord og sjøjord. Merk: Det er ikke noe 'kanskje' i denne påstanden.
Hulda har ikke bevisst minus (sort kabel 12 V) til jordingssystemet. Dog i praksis er det slik. Motoren er en-polet og alle elektromotorer med kullbørster vil jorde skroget som er av stål, selv om de i reklamen er to-polet. Her er baugpropellen den største synderen. Men det samme gjelder elektriske wincher, dynamo og selvstarter.