jkflo Startet 25.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2018 Eg har ein Garmin vhf ,korleis skal eg koble for å få disstress til å virke,nokon som veit? Sitér dette innlegget Link to post
Grandezza 27oc Svart 25.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2018 Regner med du har lisensen i orden? DSC og Distress vil ikke fungere uten Kallenavn og MMSI nr. Dette får du tildelt når du kjøper lisensen. Legges enkelt inn i menyen på VHFen. Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 25.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2018 Jeg tror det er slik at du ikke selv kan legge inn MMSI-nummeret i VHF. På den jeg nettopp har kjøpt, men ikke tatt i bruk ennå, har jeg forstått det slik at jeg kan legge inn MMSI selv første gang, men for å endre på det så må den til verksted/autorisert forhandler. Jeg har uansett sendt mitt MMSI-nummer til forhandler som registrerer dette for meg. Så har jeg også samme forståelse som ovenfor at Distress går over DSC som igjen er avhengig av MMSI (din ID er blant det som sendes i DSC-meldingen). Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Benji Svart 25.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2018 (redigert) jkflo skrev for 5 timer siden: Eg har ein Garmin vhf ,korleis skal eg koble for å få disstress til å virke,nokon som veit? Huum. Litt rart spørsmål, og ett par gode svar har du fått. Er det en ny VHF, eller en du har kjøpt brukt/tatt over i en båt? Det er ingen ting du skal gjøre for at distress funskjonen via DSc skal fungere, det sørger radioen for selv (forutsetter selvsgat at antenne er på plass) Har VHF`n innebygd GPS, så er den saken grei, om ikke så må/bør den kobles opp mot en GPS. Har du ikke lagt inn ett MMSInr, så sender den distress alikevel, men da uten at man vet hvem som er i NØD, har du ett MMSI nr lagt inn som tilhører en annen, må det registreres på deg - ellers så søker man jo etter "feil" person (kan gi situasjoner som ikke er heldige om man kontakter pårørende etc). Så som skrevet av andre her. Skaff deg lisens, om du ikke har. Er det en båt du har kjøpt som det stod VHF i, få den registrert på deg, og sjekk att MMSI ligger inne i den. I de fleste (alle) VHF rdaioer kan du finne dette via Meny - og om det ikke ligger MMSI inne, så gir den lyd/alarm etter kort tid, når den slås på. Redigert 25.Februar.2018 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.