Jump to content

Elektriker har meldt feil på landstrømmen, hva innebærer det?

forskern

Recommended Posts

Jeg har nettopp måttet skifte ut den ene av mine 3 ispropeller. Da den ble satt inn så begynte ispropell nr 2 å fuske og elektriker ble hanket inn. Han fant feilen (skade i isolasjonen på ledningen til isproplell nr 2), men han sjekket samtidig kursen ut fra sikringsskapet og sa at han hadde funnet en feil som han hadde meldt inn til det lokale everket. Dette hadde ikke noe med mitt anlegg, men angivelig noe med "den nærmeste trafo-stasjonen". Han hadde isolasjonsmålt/megget  kursen og den hadde visst 500 MOhm som skulle være bra.  Han forklarte at dette var en type jordfeil som kunne gjøre at den første ispropellen KUNNE ha tatt kvelden fordi strømmen bare var gått gjennom en fase og så til jord.

Når jeg forklarer meg så dårlig så er det nettopp fordi jeg ikke forstår så mye av dette... Er det noen elektriker her på forumet som tror de kan forklare meg hva som kan være feil som gjør at det lokale everket blir varslet?

Mest sannsynlig har han vel varslet lokalt e-verk på grunn av at han har registrert jordfeil på e-verkets forsyningsnett fram til sikringsskapet. Det er vel i dette skapet han har lagt ut kurs for kurs for å megge disse kursene enkeltvise. Og evt. funnet ut at kursene ut av skapet er ok.

Ut over det finnes det ikke flere varianter av jordfeil. Jordfeil er enkelt og greit jordfeil, dvs. forbindelse mellom fase og jord men kan føre til enkelte interessante problemstillinger. Bl.a kan de f.eks. opptre sporadiske. Man kan også erfare at sikringer ryker som følge av at det er jordfeil på flere forbrukere på motsatte faser. Dette kan også skje sporadisk, f.eks ved aktivert thermostat i varmtvannsbereder.

I min båt har jeg skilletrafo og er således forskånet fra å dra med meg jordfeil ombord. Eneste grunn til at jordfeilvarsler på landstrømssida kan slå ut er evt. feil på landstrømskabel/inntak til båt. Noe som forenkler evt. feilsøking.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Chiefengineer skrev 14 minutter siden:

Man kan også erfare at sikringer ryker som følge av at det er jordfeil på flere forbrukere på motsatte faser.

Dette opplevet jeg der jeg hadde bilen i et garasjeanlegg for 10 - 12 biler. Der var det to biler med direkte jordfeil på motorvarmerne. Og alt etter hvilken vei de satte inn kontakten, gikk sikringen (kun en stor fellessikring uten noen form for jordfeilsikring). Det ble litt av et puslespill å finne de to synderne.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...