Bitteliten
For meg som båteier er dette to helt forskjellige ting.
Jeg kan registrere båten i registeret for å ha et bevis på at båten er min dersom jeg har behov for det.
Jeg er totalmedlem i RS for å støtte driften av skøytene og for å kunne bruke de servicetjenester de har innenfor det medlemsskapet.
Dersom RS ikke driver båtregisteret er det noen andre som gjør det - for dette er jo noe som er politisk bestemt. Før RS var det vel Falck som drev det om jeg husker rett.
Diskusjonen om et obligatorisk båtregister er jo en helt annen diskusjon enn om RS tjener penger på det registeret de driver etter den kravspekken som Stortingen har vedtatt. Det burde være relativt innlysende.
som båteiere kan man tenke over følgende: Et av de viktigste argumenter mot et obligatorisk båtregister er å forhindre innføring av en båtskatt på linje med feks veiavgiften som er på biler. Eller feks en omregistreringsavgift. For har man et obligatorisk register kan man være helt sikker på at Finansdepartementet finner en skattemulighet der. Og enkelte partier i Norge er jo svært skattevillige. Og er en skatt først innført er den krevende å ta bort igjen. finansdepartementets argument for å innføre en skatt er "fordi vi kan"
Vil man legge til rette for det da?