Ask Startet 26.Februar.2018 Del på Facebook Startet 26.Februar.2018 Hei Frå Fiskeribladet. (Betalingsmur.) Altså ikkje "nulldrift". Viktige inntekter Før redningsselskapet overtok registreringen av fritidsbåter i 2005, gjaldt et statlig register for fritidsbåter. Da redningsselskapet overtok fikk de samtidig inntekter fra registeret på om lag 12 millioner kroner, ifølge kommunikasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet. - Det er viktig for oss å drifte dette registeret. Det gir gode inntekter som bidrar til å drifte 10 redningsskøyter, som kommer både fritidsbåter og yrkesfiskere til gode. Sitér dette innlegget Link to post
Snemann Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Det er jo flott ! Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 26.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Snemann skrev for 2 timer siden: Det er jo flott ! Tja? Profitten førar til høgare prisar, og kan føra til at færre registrerar båtane sine. Ask Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Bukken og havresekken.. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Det er vel naturlig at de som administrerer registeret får betalt for det. Er selv medlem, men har flere ganger lurt på hvorfor jeg egentlig er det. Så lenge der er frivilllig og båter ikke har noen form for «registreringsskilt» er mye av hensikten borte. Har ved flere anledninger deltatt i søk etter mulig MOB når båter blir funnet drivende på sjøen, og hvor vi kunne spart oss arbeidet, og skattebetalernes penger, hvis vi kunne ringt båteier og fått bekreftet at den ikke var i bruk. Kunne kanskje vært stjålet da, men... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Er uforståelig at vi ikke har et tvunget offentlig register på båter i Norge, slik som på bil.. Er en gavepakke til tyver slik det er nå.. Stjel en båt, riv av registreringen, og kjør videre lovlig uregistrert... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Et frivillig register gir en flask trygghet. Inntil det kommer et obligatorisk register med eierdokument som kan "pantsettes" så er det hele nokså verdiløst og ingen riktig måte å tjene penger på for drift av fartøy. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 RS gir iallefal igjen ved å drifte skøyter, men det er fritt å tenke at det var betre at staten fekk pengane. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Er det feil at RS går med overskudd på registeret? Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Det er ikke noe galt i at RS tjener penger, men så lenge registeret er frivillig må man vel kunne spørre om hvorvidt registeret har noen annen hensikt enn bare det å dra inn noen kroner ekstra. I tillegg til å ha båten min i registeret deres er jeg totalmedlem i RS, og jeg blir oppringt, eller får post fra RS flere ganger i året hvor de ber om penger. Registeret har slik jeg ser det liten hensikt slik det fungerer nå, men det drar nok inn noen kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Sjeldenutpå skrev 39 minutter siden: RS gir iallefal igjen ved å drifte skøyter, men det er fritt å tenke at det var betre at staten fekk pengane. Hvem som får pengene er meg likegyldig Men et register system som bortimot er en vits, er ingen tjent med...ikke engang RS... Det merker de jo selv når de finner uregistrerte båter opp ned, og leter etter event eiere....som ingen vet hvem er... De fleste forstår det gjerne ikke før de får en jolle/skjærgårdsjeep etc stjålet.... Er det andre land i Europa som har et slikt elendig register system ?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 (redigert) For meg som båteier er dette to helt forskjellige ting. Jeg kan registrere båten i registeret for å ha et bevis på at båten er min dersom jeg har behov for det. Jeg er totalmedlem i RS for å støtte driften av skøytene og for å kunne bruke de servicetjenester de har innenfor det medlemsskapet. Dersom RS ikke driver båtregisteret er det noen andre som gjør det - for dette er jo noe som er politisk bestemt. Før RS var det vel Falck som drev det om jeg husker rett. Diskusjonen om et obligatorisk båtregister er jo en helt annen diskusjon enn om RS tjener penger på det registeret de driver etter den kravspekken som Stortingen har vedtatt. Det burde være relativt innlysende. som båteiere kan man tenke over følgende: Et av de viktigste argumenter mot et obligatorisk båtregister er å forhindre innføring av en båtskatt på linje med feks veiavgiften som er på biler. Eller feks en omregistreringsavgift. For har man et obligatorisk register kan man være helt sikker på at Finansdepartementet finner en skattemulighet der. Og enkelte partier i Norge er jo svært skattevillige. Og er en skatt først innført er den krevende å ta bort igjen. finansdepartementets argument for å innføre en skatt er "fordi vi kan" Vil man legge til rette for det da? Redigert 27.Februar.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 (redigert) Bitteliten skrev 1 minutt siden: For meg som båteier er dette to helt forskjellige ting. Jeg kan registrere båten i registeret for å ha et bevis på at båten er min dersom jeg har behov for det. Jeg er totalmedlem i RS for å støtte driften av skøytene og for å kunne bruke de servicetjenester de har innenfor det medlemsskapet. Dersom RS ikke driver båtregisteret er det noen andre som gjør det - for dette er jo noe som er politisk bestemt. Før RS var det vel Falck som drev det om jeg husker rett. Feil... før dette var det Tollvesenet som hadde det, det funket utmerket så vidt jeg kan huske.. Og var endog billigere, ingen årsavgift...uten at det betyr så mye... Redigert 27.Februar.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Det er en del havner(Holmestrand f. eks.) som krever at båten er registrert. Om man ikke er registrert i NOR er jo småbåtregisteret et godt alternativ. Da støtter man drift av skøytene samtidig. Når det er sagt, støtter jeg et krav om obligatorisk registrering, gjerne i regi av RS og eksisterende register. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 1 hour ago, Bitteliten said: Er det feil at RS går med overskudd på registeret? Ja, slike registre bør være OBLIGATORISKE og not for profit, men selvfølgelig få dekket sine utgifter. Med andre ord er det for meg naturlig at dette burde være drevet av det offentlige eller av en frivillig organisasjon til selvkost. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
navid Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Bitteliten skrev 42 minutter siden: ... Før RS var det vel Falck som drev det om jeg husker rett... Skivebom Flere aktører har prøvd å melke småbåteierne opp gjennom tidene, uten særlig hell. Det begynte vel allerede i 1948 da det lokale politidistrikt startet småbåtregisteret. I 1994 tok Toll og Avgiftsdirektoratet over. En periode rundt 2002 til 2004 var det frivillig, og så kom altså RSSR inn på banen i 2005. 1948 – styrt av det lokale politidistrikt 1994 – toll og avgiftsdirektoratet 2002 – frivillig 2005 – redningsselskapet Dersom årsaken til småbåtregisteret er til for at offentlige myndigheter skal kunne spore båteier, er vel et påbud om aktivt telefonnummer (dekal) en mye enklere og raskere måte å få tak i båteier på, enn via et register. Problemet er fortsatt: Har båteieren ramlet på sjøen, så svarer han ikke hverken på telefonnummeret som står på båten eller nummeret som RSSR finner via sitt register. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 det var vel en årsak til at det offentlige ikke ville drive båtregisteret videre. Dette skulle være et non profitt opplegg i regi av myndighetene men kostnaden ble litt høy. Mener og tror at det var årsaken til nedleggelsen. Uansett så står jeg i dette registeret og vil stå der så lenge jeg har båt og har betalingsevne på kr 230.-. Er totalmedlem og ønsker forsatt medlemskap, har aldri hatt behov for assistanse men en dag kan det være min tur også. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Shore Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Jeg er totalmedlem og er registrert i småbåtregisteret. Jeg viste til salgskontrakt og tollpapirer på min importerte båt og ble registrert på det grunnlaget. Har ingen tung overbevisning om registrering eller ei, men argumenter som tyverisikring og middel mot hvitvasking ligger absolutt i plusskuffen. Uansett synes jeg ikke det burde være et middel for det store pengeoverskuddet, det vil bare være påskudd for mange å ikke la seg registrere. Synes nok også det hadde vært en bonus og et mulig markedsføringstiltak om totalmedlemmer fikk registreringen inkludert i medlemskapet. Slik det er nå, kommer det 2 pengekrav fra RS, det er nok mange som synes det holder med 1, rent psykologisk. Hva som skal koste så mye å ha mitt navn i et register, når det først er lagt inn, forstår jeg ikke. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Havlengt Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Det er ikkje årleg kostnad som plagar meg med dagens ordning, men det faktum at registeret er nokså "verdilaust" i og med at det ikkje er obligatorisk for alle fritidsbåtar som er i omløp. Som nevnt er det ein del hamner og foreningar som krev registrering, tilsvarande for enkelte forsikringsselskap. Men det vert berre visvas så lenge ordninga er slik ho er. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Havlengt skrev 10 minutter siden: Det er ikkje årleg kostnad som plagar meg med dagens ordning, men det faktum at registeret er nokså "verdilaust" i og med at det ikkje er obligatorisk for alle fritidsbåtar som er i omløp. Som nevnt er det ein del hamner og foreningar som krev registrering, tilsvarande for enkelte forsikringsselskap. Men det vert berre visvas så lenge ordninga er slik ho er. Krav til medlemskap i småbåtregisteret for å få en båtplass kan være tull, til en viss grad. Med registrerte medlemmer og krav om synlig merking har en jo reell mulighet til å finne eier av båten, skjønner at det er ett poeng hvis en driver en stor havn med mange båter. Litt misforstått mtp krav til forsikring fordi det ofte blir gjort i den tro at båtforsikring dekker skade på andre båter. Men det gir jo bedre forhold for havna å vite at båtene har forsikring så ikke "kunden" blir skadelidende utover egenandel dersom en båt påføres skader vet ett uhell. Og også en fordel å vite at båten er forsikret dersom den synker mtp fjerning osv. -- Men avtaler om båtplass er jo frivillige så en har jo ett valg.. men det bør være åpning både for Nor registrering og Securemark, som en vel bør velge dersom en ikke vil stå i småbåtregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 (redigert) I vår havn et litt av poenget med registrerte båter at havnesjefen skal klare å avdekke juks med båtplasser. Altså at noen eier en båtplass og leier den ut utenom båtforeningen sitt system. Alle de tre systemene kan brukes. Redigert 27.Februar.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Hvis det egentlig handler om merking av båter i forbindelse med søk. Hvorfor kan ikke staten da heller kreve at alle båter skal ha kontakt info merket ombord, slik at eier kan spores. En sprit tusj koster ikke mange kronene, det vil heller ikke koste forsikrings selskapene mange kronene å sende oblater med forsikringen. Man trenger ikke ett register som går med 12 mill i overskudd, det man trenger er regler som krever merking. Bøter om en båt ikke er merket vil også fungere.....Men det hjelper ikke RS med å tjene penger, og da får ikke RS posisjonert seg for å administrere vrakpant ordningen, og eventuelle andre saker rundt ett båtregister alle står i... Så dette er litt Robin Hood opplegg spør du meg.....Vi trenger RS, men i hvilken form, og med hva slags finansiering. Det bør man tenke igjennom før de plutselig styrer alt som har med sjøen å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Mouche skrev for 7 timer siden: Ja, slike registre bør være OBLIGATORISKE og not for profit, men selvfølgelig få dekket sine utgifter. Med andre ord er det for meg naturlig at dette burde være drevet av det offentlige eller av en frivillig organisasjon til selvkost. Hei Der er eg usamd. Når nokon påtvingar andre ei ulempa bør dei som tvingar dekka utgiftene. Sjølv har eg aldri registrert nokon av dei 8-10 båtane mine i småbåtregisteret, og aldri merka nokon ulempe med å ikkje vera registrert. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Ask skrev On 26.2.2018 at 21.06: Tja? Profitten førar til høgare prisar, og kan føra til at færre registrerar båtane sine. Så det er prisen, ellers OK? Ask skrev 44 minutter siden: Der er eg usamd. Når nokon påtvingar andre ei ulempa bør dei som tvingar dekka utgiftene. Skulle ønske det var slik! Ask skrev 44 minutter siden: Sjølv har eg aldri registrert nokon av dei 8-10 båtane mine i småbåtregisteret, og aldri merka nokon ulempe med å ikkje vera registrert. I Ssj Bf er det krav til registrering for å få plass. Og med 500 båter blir det en klar ulempe om båtene ikke var registrert. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Ask skrev 1 time siden: Hei Der er eg usamd. Når nokon påtvingar andre ei ulempa bør dei som tvingar dekka utgiftene. Sjølv har eg aldri registrert nokon av dei 8-10 båtane mine i småbåtregisteret, og aldri merka nokon ulempe med å ikkje vera registrert. Det sitter langt inne for deg å betale reg. avgiften på bilen din også da, eller ?? Kanskje vi skulle hatt det frivillig der også, ingen registreingskilt på bilene... hadde vært smart det... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.