Snusmumrikken
Hei!
Takk for svar! Ser at mitt forrige innlegg aldri ble postet, så ikke rart det ikke kom noen oppdateringer. ^
Dersom den farten er reel, så satser jeg på 33-34 på Weslingen, hadde vært en grei fart, helt til Uttern går forbi.
Fikk hentet båten i Tau igår, og kjøreturen hjem med henger u/brems tok sin tid til Kr.sand, men gikk greit nok.
Puter som er originale, og en JS kalesje (Antar Jens Sagen?) var i god stand. Båten var helt og grei annet enn at det har blitt rullet en gang i tiden (Ved unntak av et sted der det "rant", så var jobben faktisk helt grei, og ble forventet på en såpass gammel båt), samt den lille skaden i baugen. La ikke merke til det før han påpekte det, og er ingen krise. Innsiden var i ganske god stand, og det er det viktigste. Der jeg oppholder meg.
Er litt av glassfiberen helt ytterst på tuppen som ikke er like fint bygd opp igjen på oversiden, igjen, ingen krise. Alle kryssholter hadde blitt byttet ut til noen som også var "gjennomgående". Så det var en stort pluss!
Gnikket fingeren mot bunnstoffet og den ble raskt kål svart, så antar det er selvpolerende. Så tenkte å høytrykkspyle og få påføre hvitt bunnstoff.
Forrige eier hadde truffet på litt steiner ved opptak sist, så propellen må byttes og det er litt på steglistene som må pusses ned og sparkles, men har ikke vært i kontakt med vann etter de små skadene, så det er jo bra.
Skal prøve å ordne bilder imorgen. Var passe trist å reise fra våren, og tilbake til vinteren her i Kr.sand.
Skadene under er små, men fant 3-4 stk. Er på størrelse med en mynt, så er bare småting, men greit å få gjort det skikkelig. Noen tips?
Skal se på den oljen du anbefalte, så får jeg lakket opp litt. Akterspeilet så bra ut, men glemte i farta å se nærmere på det, så skal ta en kikk imorgen igjen og knipse noen flere bilder.
Min far kjøpte seg en Mercury 150HK EFI 2016 mod (Første gang tatt i bruk i 2017) som hadde vært under vann, men totalt overhalt og all elektronikk var byttet og selges med garanti ut normal garantiperiode på motor. Var jo 2/3 av prisen til en ny, og den hadde vanlig L stamme, noe som vi ikke har funnet én eneste nyere/større motor på finn med. Alt er XL omtrent. Så å kjøpe tilsvarende ny motor, bare 40 lapper billigere hjalp. Dersom vi selger innen noen år, eller bare bytter båt (Who knows!) Så blir det ikke rare tape, if any mtp. prisen på båt som var et meget godt kjøp.
Tenkte å bytte registerreim på "nye" motoren også evt. Lurer faktisk på om jeg må krype til korset og se om Mercury/VP her på Andøya kan ta jobben. Er 20m unna båtplassen, så er jo et pluss. Alt annet er blitt byttet på motoren. Spørs på prisen. Reima koster vel bare en 400,- elns.
Den Tohatsu motoren som fulgte med var i mye bedre stand enn forventet. Tiltmotor var det lite rust på, blokka og alt så veldig greit ut. Så tror nok jeg kan få litt over 10K. Vekten sto på fra 69-79KG på merkeplaten, så er nok relativt lett, selv om den motoren som sto på før var endel lettere da jeg ser hvor vannlinjen på båten har vært. Er en stygg gul stain igjen.
Jeg brukte noe form for sitronsyre på sist båt, og det var som natt og dag, anbefales det samme her? Tok på meg rikelig med maske og briller samt egnet klær.
Ble litt rotete innlegg, men får gå. Takk for hjelpen så langt! Dette blir spennende med to "nye" båter med to (en) ny motor(er)!!