Heimegut Startet 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2018 har idag 2 styreposisjoner, 1 inne, og en ute på dekk. båten er fra 1984, og går utifra at vetus rattpumpene er fra siden båten er ny. ifra hver rattpumpe, går der to slanger som møtes ved en "boks" som ligner denne https://www.marineonline.no/ventil-til-dual-station-7x10.html , en såkalla "dual station valve". Altså, 4 slanger innpå boksen, og 2 slanger videre bak på roret. det eg lurer på, er at om eg skal koble på en autopilot, so må eg vel ha ei "boks" som heiter "triple station valve" ? alternativt er å skifte ut rattpumpene til dei mer moderne som har tilbakeslagsventil, eller hva det heiter, innmontert direkte i rattpumpa, men det er ei dyr innvestering. eg har prøvd å søke diverse plasser etter såkalla "triple station valve", men eg finner ikkje tak i, eg vet heller ikkje om det eksisterer. er her noen som har råd eller tips til hvordan få til en vellykket montering av autopilot, til en billigst mulig penge? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Hei Du trenger ikke flere ventilblokker for å koble inn autopilot. Du kan bare koble den inn et eller annet sted mellom krysventilblokka du har og styresylinderen. Alle anutopilotpumper innebygd sperreventiler. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 (redigert) Problemet er vel at han ikke har tilbakeslagsventil i rattpumpen. Da vil ratte snurre i stedet for roret. Redigert 27.Februar.2018 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Nei ikke om han kobler inn autopiloten etter ventilblokken med tilbakeslagsventiler i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.