Gudrun Startet 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2018 (redigert) Fant denne under her i dag. Må si meg enig med han som vil ta opp jakten på minken. Tar en masse sjøfuglunger hvert år. Og det er ikke for at den trenger mat. Tidligere hadde vi en del ungdommer som satte opp feller for å redusere bestanden. Ut med båten og inn i viker og bukter med steinur hvor de visste den holdt til. Fikk noen kroner for hvert par med "minkføtter" de kunne vise til lensmannen eller hvem det nå var. Kappet av og samlet i fryseren til mor.. veldig godt likt kan dere tro.. heheheh Tilslutt ble de byttet ut i hard valuta. På tide å få ned bestanden igjen? https://www.nrk.no/rogaland/fuglekikker-tar-jegerproven-for-a-drepe-mink-1.13915533 Redigert 27.Februar.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Jeg har alltid haglen med ombord, og knerter noen mink hver eneste sesong... Mitt bidrag... Mink er et stort problem for sjøfugl bestanden, ingen tvil... Blir muligens bedre nå når pelsdyr oppdrett blir avviklet.. Var nok en del rømming fra diverse minkfarmer... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 (redigert) Jepp, og en del miljøvernere som har klippet hull i gjerdene. Mink er et uønsket skadedyr. Redigert 27.Februar.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Hulda skrev On 27.2.2018 at 9.23: Jepp, og en del miljøvernere som har klippet hull i gjerdene. Mink er et uønsket skadedyr. Vis hele sitatet Ja, misforstått miljøvern er ikke noe nytt... Men slik er realitetene... skaff dere en hagle. og gjør en innsats... spennende er det også... Noen gjør en flott innsats ... http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/2016/November-2016/Tar-rotta-pa-minken-med-hund/ Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Det er trist og vondt å se hvordan minken herjer på vår og sommeren med egg og fugleunger. Desperate fugleforeldre som prøver å beskytte sine små. Instinktet i minken gjør at den hamstrer fugleunger fra et enormt matfat. Dreper og samler hele natta. Brutalt. Mink er mink. Ikke snill eller slem. Human jakt/avliving er like viktig her som med andre dyr. Ser folk som kaster stein etter minken. Vi skjøt en del mink under sjøfugljakt før. Den er nysgjerrig av natur og kommer fort ut igjen dersom den har blitt skremt. Ellers legger den på svøm, må opp for å puste og kan skytes fra båt. Skulle gjerne bidratt med fellefangst med skikkelige klappfeller, men det virker litt håpløst når man leser at man kan drepe 50% av bestanden i et område, bare for å se at de blir minst like tallrike året etter. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
-morten- Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Ja er enormt med mink hos oss i Trøndelag også!! Terna har vært fraverende i mange år, men begynner som smått å vise seg igjen! Veldig trist Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Vær en god samfunnsborger- drep en mink! Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Ja. i første omgang er det lett å si at den er uønsket. Tar den egg, eller tar den også fugl? Tar den bare fra én art, eller tar den alle den kommer over? Det er kun få timer jeg leste at skarven var blitt så tallrik sørpå, at den fikk skylda for (mink)ende fiskebestand. Tja, ikke vet jeg om det da er lurt å utrydde en art som tross alt har vært her i flere menneskealdere og som kanskje kunne bidra til å holde en annen stamme av potensielle skadedyr nede. Har ingen zoologisk eller ornitologisk bakgrunn, har heller ikke satt meg inn i hvor stort problem dette er, men liker ikke avliving av dyr, kun for avlivingens skyld. Ville som minimum satt meg inn i hvor problemet er størst før jeg tok hagla fatt. Mulig at man skulle punktert noen skarveegg samtidig som man knertet en mink? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
hanto1 Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Mink er en innført art fra et annet kontinent, en viss forskjell på den og skarven. Ser man ikke forskjell så ta ekstratimer i O- fag / naturfag Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 hanto1, ser du ikke hva andre skriver, ta en tur til specsavers... Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Trulte37 Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Saklig. Minken er definert som uønsket i norsk natur. Innførte arter som overlever i norsk natur gir ofte trøbbel og ubalanse. Den er ikke bare i skjærgården, men også langs elver og sjøer i innlandet. Så den i sommer da jeg fisket i Hallingdalselva. Den tar egg, fugleunger og voksen fugl. Den tar det som er tilgjengelig. I hekkesesongen er dette katastrofe da det ikke er noe som hindrer den i å utslette mange titalls kull med fugleunger. Naturlige predatorer finnes likevel i form av ravn, kråke, måke og rødrev, men ingen er så ekstreme jegere som minken. Så den er overflødig og uønsket. Naturen er brutal, og det at den er en effektiv, hensynsløs drapsmaskin er selvfølgelig i seg selv ingen grunn til å utrydde den fra norsk natur. Naturlig utbredelse og arter som utvider leveområder i takt med klimaforandringer eller bestandsvekst er en helt annen skål. Mellomskarv begynner å bli tallrik i sjøer og elver i innlandet. Spiser store mengder fisk og kan visstnok svelge hel fisk opp til en kilo. Skal vi gripe inn og justere bestanden i form av jakt eller å kakke egg? Dette er en naturlig utbredelse av mellomskarv som har eskalert voldsomt de siste ti åra. Hva skjer i så fall dersom vi ikke griper inn? Villsvin i Sverige påfører bøndene et årlig tap på halvannen milliard kroner på grunn av ødelagte avlinger. Rundt 100.000 villsvin blir skutt årlig i Sverige. Det blir skutt flere villsvin enn elg. Likevel fortsetter bestanden å stige. Ikke problemfritt, men dette er en naturlig utbredelse av villsvin. Interessekonflikter over hele linja, men så lenge det er naturlig utbredelse så mener jeg det er oss mennesker som må tre tilbake og tilpasse oss innenfor rimelighetens grenser. En gyllen middelvei. Når et oppdrettsanlegg nå søker om å få kunne skyte skarv hele året fordi skarven tar smolt og smålaks fra anlegget er man i prinsippet helt ute å kjøre. Da får man finne andre løsninger. Med minken som en art mennesket har innført hit fra et annet kontinent, er det derimot uansvarlig å ikke forsøke utrydding eller i det minste å holde bestanden nede. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.