Jump to content

NRK1 1.mars kl 1930, "Team Bachstad" på elvene i Russland

kointa

Recommended Posts

Forfall & Fyll. Han hadde litt særpreg i stemmen han de besøkte og tok badstue hos ja :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Den påstås å være 34 fot i serien.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Vel, nå refererte jeg til stemmen på han de besøkte, ingen "alle over en kam" her. På den andre siden var vel ikke de som ble besøkt av de verst stilte, kona i familien drev til og med egen privatskole.

De kalte den Finnsaurus 34 i serien. Har googlet og det ser ut til å være en finsk motorseiler som det er produsert noen av på 70-tallet. En var rigget som ketch bildene, flere med en mast men så også noen uten båter rigg. Flere av båtene på nettet så litt mer forseggjorte ut enn Team Bachstad sin.

Redigert av Sjøstein (see edit history)
8 hours ago, VannTro said:

Forfall & Fyll. Han hadde litt særpreg i stemmen han de besøkte og tok badstue hos ja :giggle:

Stemmen minte meg om han skraphandler-dyret som fløy rundt i den "nye" star wars episode 1 filmen. Helt rå stemme ?

Screenshot_20180302-212751.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Det er svære kontraster fra norsk skjærgårdsidyll med velholdte hvite trehus omgitt av stakittgjerde, badestamp og flytebrygge, vi seiler forbi velholdte røde båthus/naust, vel organiserte småbåthavner og lune tilrettelagte gjestehvner , og uthavner. 

Vi har det jaggu meg flott her i Norge.

og desto viktigere er det for oss båtfolk å ta vare på den skjærgården vi har, for uansett flaggregler, hekkbølger, vannscootere og alt annet som irriterer så har vi få, eller ingen bekymringer i den norske skjærgården. Men det er utrolig viktig at vi sammen tar vare på den. At vi er på på vakt når vi observerer forsøpling, båtvrak. Forlatte fritidsbåter, vandalisme og det som verre er, og ikke minst uvettig utbygging i strandsonen som gjør vår vakre kystlinje mindre tilgjengelig.

Redigert av kointa (see edit history)
Guest Avmønstret#
Mulligan skrev for 18 timer siden:

Vi har vel ikke fordommer vel?

Det er et stort land med mange mennesker.

Jeg har jobbet der av og på i mange år, og har møtt mange dyktige sjøfolk, ingeniører og andre som hverken går på fylla eller forfaller.

For all del, men jeg er bare ikke veldig tiltrukket av fattslig landsbygd i østblokkland, eller tidligere østblokkland. Har også møtt masse bra folk, overalt egentlig. Tror ikke det er fordommer, jeg liker det bare ikke som ferie/turdestinasjon. Kanskje ikke "fattigdom" i seg selv, det trenger ikke å være noe galt i det så lenge folk har det godt. Men kombinasjon av forfall, sosial nød, fyll osv er ikke først på reiselista mi. 

Mulligan skrev for 20 timer siden:

Vi har vel ikke fordommer vel?

Det er et stort land med mange mennesker.

Jeg har jobbet der av og på i mange år, og har møtt mange dyktige sjøfolk, ingeniører og andre som hverken går på fylla eller forfaller.

Aldri en regel uten unntak .. :wink:

Men generelt sett er det et brautende folkeferd, helt uten dannelse...

Mislikt som turister nær sagt over hele verden...

Jeg jobber sammen med et par russiske kjøttskjærere. Harde, tøffe mennesker av oppveksten men kommer man på innsiden så er de veldig ålreite folk. Eneste russere jeg har observerte ellers er sydenturister og da ble jeg forskrekket av oppførselen demmes.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

kointa skrev On 1.3.2018 at 0.32:

Tidligere har jeg syns at det har vært fonøyelig og undeholdende å følge disse herrene på tur. 

Norsk dokumentarserie fra 2016. I denne del: Team Bachstad er på tur igjen. Denne gangen om bord i en 34 fots motorbåt som i vikingenes kjølvann skal ta dem på elvene i Russland, Hvite-Russland og Ukraina, over Svartehavet til Istanbul. Eventyret begynner i St. Petersburg hvor elvelosen Tore mønstrer på.

Nrk 1 torsdag 1.mars kl. 1930 

Takk for tipset! Dette blir gøy å følge med på. Har sett se andre sessongene og synes det er spennende å se hvor disse gutta drar. De har en litt tørr humor kanskje, men det går ?

Virket som første overfarten tok drøye 17 timer, det var jo en solid etappe i den båten vil jeg si.

Skjer sikkert mer med båten underveis, de hadde jo bra flaks når akselen røyk(løsnet fra flensen?). Mange hyggelig folk å møte på veien, noen med mer wiskey/vodka stemme enn andre ?

Veldig bra program.. Men det er ikke slik det kan se ut at et par kompiser uten særlig båt erfaring tar en langtur gjennom russland med  en gamel og nokså sliten båt. De har jo hele NRK sin apparat bak seg i tilfelle det skulle gå riktig galt. Det hele er vel nøye planlagt og redigert.  Ikke det samme som om du eller jeg skulle plutselig finne på noe sånt. Ville nesten vært dumdristig syns jeg da. J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Angående foregående kommentarer om udannete og brautende russiske turister har jeg både sett og opplevet dem. Men jeg tror det er typisk for en del nyrike russere og ikke typisk for den jevne russer. Tvertimot ser det ut til at gutta på tur møter en menneskelig varme og gjestfrihet vi nordmenn sikkert kan lære noe av. Jeg venter spent på fortsettelsen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Morro å se!!  det er tøft at noen tør å gå utenfor sin komfortsone, og gjøre noe annerledes enn å sele langs norsk skjærgård og hvitmalte hus!!  Det er faktisk interessant å se noe annet enn det man er vant til!! Denne reisen må være en opplevelse for livet!  Ma ner som satt tilbake 50-60år i tid.. Men skjønner at det er lite utlendinger og båter der, når det er krav til elvelos!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...