Rotorrex400 Startet 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2018 Hei. har en Yamaha 6 hp 2016 modell påhengsmotor. Den ble kjøpt i oktober i fjord. Den har nå egentlig stått i ro et par måneder, men mitt spørsmål er om det er så bra med tanke på impelleren, det er jo ferskvare, så hvor lenge kan den stå i ro uten at den blir morken? motoren har ikke blitt så mye brukt av den andre eieren heller.. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 å impeller kan gjerne vare ut motorens levetid den. Min suzuki fra 80 tallet er iallefall aldri byttet impeller på og den er like fin stråle på. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Det er det fra meg også. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 at ein impeller blir morken er ei side av saken, men om motoren står i mange år KAN impelleren gro fast i huset, og dermed bli revet i filler på første startforsøk. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 På påhengere, har jeg vel aldri skiftet impeller. På maskin ombord, har dette blitt gjort nitidig, hvert år. Er dette da sløsing? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Tror jeg gjør det ca. etter noen hundre timr, og en del år mellom hver gang. Når man ikke kjører inn frostvæske som knekker impeller og tetningsring, holder impellerene svært lenge. På den forrige pumpen byttet jeg impeller en gang. Ved neste skift var også pumpen utslitt. Men det var før jeg hadde montert sjønannsfilter. Sitér dette innlegget Link to post
Rotorrex400 Svart 2.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Takk for svar. For no vente te ein fin dag med fin vær da jeg for starte i gang motoren. Da for jeg se om den er i grei stand elle ikkje... Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Ta et halv drag i startsnora en gang hver 3dje måned så holder den lenge, trenger ikke å starte. Da setter den seg ikke og flytter plass så vingene ikke blir satt for mye. Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Det verste for en impeller er at motoren blir startet uten at motoren er i vann / har muffe på. Da kan den ødelegges på få sekunder. Sjekk og sammenlign kjølestrålen fra motoren fra da den var ny, og er det noen tegn til mindre stråle så stopp motoren øyeblikkelig. Sjekk så om hullet til kjølestrålen har blitt tettet til av rusk eller sandkorn, bruk en kraftig binders eller lignende. Har du normal stråle , så kan du regne med flere års bruk uten å trenge bytte impeller ... Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Lady B Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Min 4hk Johnson fra 1974 hadde fortsatt den originale impelleren montert da jeg ga bort motoren i vinter. Var aldri noe problem med kjølingen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.