Jump to content

Hvor lenge kan påhengsmotor stå i ro uten at impelleren blir morken?

Rotorrex400

Recommended Posts

Hei.

har en Yamaha 6 hp 2016 modell påhengsmotor. Den ble kjøpt i oktober i fjord. Den har nå egentlig stått i ro et par måneder, men mitt spørsmål er om det er så bra med tanke på impelleren, det er jo ferskvare, så hvor lenge kan den stå i ro uten at den blir morken?33A26BBD-EB7E-40F5-BA48-77C7B16876C1.jpeg.62f63d1991d515ce4bf7efbf1d8640b3.jpeg

motoren har ikke blitt så mye brukt av  den andre eieren heller..

Tror jeg gjør det ca. etter noen hundre timr, og en del år mellom hver gang. Når man ikke kjører inn frostvæske som knekker impeller og tetningsring, holder impellerene svært lenge. På den forrige pumpen byttet jeg impeller en gang. Ved neste skift var også pumpen utslitt. Men det var før jeg hadde montert sjønannsfilter.

Det verste for en impeller er at motoren blir startet uten at motoren er i vann / har muffe på. Da kan den ødelegges på få sekunder. Sjekk og sammenlign kjølestrålen fra motoren fra da den var ny,  og er det noen tegn til mindre stråle så stopp motoren øyeblikkelig.  Sjekk så om hullet til kjølestrålen har blitt tettet til av rusk eller sandkorn, bruk en kraftig binders eller lignende. Har du normal stråle , så kan du regne med flere års bruk uten å trenge bytte impeller ...

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...