OddArild
Captain Chaos skrev On 24.4.2018 at 20.11:Jeg opplever forbruket som meget lineært på PH 50 i alle fall, hørt flere med 45/46 som sier det samme. Det går desidert billigst på 5-6 knop, men de er meget egnet opp til 10knop for 50 og rundt 9 knop for 45. Ikke rare økningen i forbruk. For de som er vant med mindre helplanere har man gjerne 7 knop som maks og neste trinn er gjerne 20. Alt mellom det blir plogefart med dertil latterlig forbruk.
Jeg opplever det ikke slik med båter over 42 fot, man kan kjøre i alle hastigheter mer eller mindre. I tung sjø marsjer jeg gjerne i 14-18 knop, rett og slett fordi båten er ekstrem stabil i denne hastigheten og gir mindre rulling/slag en ved lavere/høyere hastigheter.
@OddArild Jeg har selv Volvo, men jeg har bekjente med CAT 3208. Vi er fornøyde alle mann. Jeg opplever slitedeler som noe dyrere på CAT, men de varer gjerne lenger. Jeg hadde ikke valgt båt ut i fra dette. Velg den båten du liker best, og har mest tillit til vedlikehold av maskiner fra tidligere eiere.
Så greit og vite ang hastigheter, jeg regner med og gå mye på sakte, men 5 knop blir litt vel sakte for meg, 9 er perfekt.