Jump to content

Pusse opp sovedel, olje eller lakke plater?

Marius.S

Recommended Posts

Hvis platene er nogenlund pene slik de ser ut, er det bare å matte ned forsiktig for så å legge et lag eller to med matt interiørlakk. Har de felter hvor gammel lakk er borte eller har luft under, må de skrapes rene. Forsøk på å pusse ned gammel lakk ender nesten alltid med at man pusser gjennom teaklaget i fineren. For å forenkle skrapingen er det lurt å bruke varmepistol for å løsne/mykgjøre lakken. Ta små områder av gangen. Oljing av finerplater ser jeg for meg må gjøres fryktelig ofte, da veldig lite olje trenger inn pga lim mellom finerlagene.

Støtter de siste talerne, silkematt lakk er tingen for store flater innvendig. Trestjerners gulvlakk (oljebasert) er et utmerket valg, påføres med skumrulle. Da er det en forholdsvis enkel jobb å få et godt resultat, hvis underlaget er jevnt. 

Trestjerners lakk har også en vannbasert versjon, denne er ikke like fin på teak siden den ikke «væter» treet. Da blir det vanskelig å få den dybden i fargen man gjerne ønsker med teak.

Silkematt definitivt. Ser alt for mange som har rotet det til med blank lakk. Blank lakk får som regel tydelige merker etter pensel og støv. Ville brukt lakkfjerner ala Duxola, el. Da får du løst opp lakk og olje uten å måtte slipe eller bruk av metallskrape. Smøres på, og skrapes av med plastredskap. Pusses med stålull eller 3m pads. Så lakk eller olje. 

Jeg bruker treolje fra Biltema på gamle lakkerte og oljete flater. Blir blank og fin ,ser ut som lakkert . Men flasser ikke av.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...