Marius.S Startet 2.Mars.2018 Del på Facebook Startet 2.Mars.2018 Hva ville dere gjøre her, er det mulig å legge på lakk på disse platene eller må det oljes. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 2.Mars.2018 Del på Facebook Svart 2.Mars.2018 Ville pusset di ned og enten malt eller oljet med owatrol d1 Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 3.Mars.2018 Del på Facebook Svart 3.Mars.2018 Hvis platene er nogenlund pene slik de ser ut, er det bare å matte ned forsiktig for så å legge et lag eller to med matt interiørlakk. Har de felter hvor gammel lakk er borte eller har luft under, må de skrapes rene. Forsøk på å pusse ned gammel lakk ender nesten alltid med at man pusser gjennom teaklaget i fineren. For å forenkle skrapingen er det lurt å bruke varmepistol for å løsne/mykgjøre lakken. Ta små områder av gangen. Oljing av finerplater ser jeg for meg må gjøres fryktelig ofte, da veldig lite olje trenger inn pga lim mellom finerlagene. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Mars.2018 Del på Facebook Svart 3.Mars.2018 Lakk trenger vel heller ikke igjennom. Ved bar nedpusset teak får du ved owatrol d1 ett matt utseende. Ved bruk av owatrol teakolje får du ett blankt utseende. Platene under pute ville jeg malt. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 3.Mars.2018 Del på Facebook Svart 3.Mars.2018 Lakk trenger ikke lenger inn nei, men den tørker heller ikke ut slik olje gjør. Det er matt interiørlakk alle båtbyggerier bruker. Blank lakk på store flater inne blir bare altfor glinsete og ikke pent i det hele tatt. Å male under puter kan jeg godt være enig i. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Mars.2018 Del på Facebook Svart 3.Mars.2018 Owatrol D2 eller teakolje er ikke svært slitesterk og får lett skader. Jeg ville nok heller brukt en vanlig matt interiørlakk. Du bør avfette og slipe overflaten lett førrst og slipe lett med fint sandpapirr mellom strøkene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bjørkski Svart 3.Mars.2018 Del på Facebook Svart 3.Mars.2018 Vil du bruke lakk er 3-stjerners gulvlakk er slitesterkt og billig alternativ, og fåes både som matt og halv/hel-blank. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Mars.2018 Del på Facebook Svart 3.Mars.2018 Støtter de siste talerne, silkematt lakk er tingen for store flater innvendig. Trestjerners gulvlakk (oljebasert) er et utmerket valg, påføres med skumrulle. Da er det en forholdsvis enkel jobb å få et godt resultat, hvis underlaget er jevnt. Trestjerners lakk har også en vannbasert versjon, denne er ikke like fin på teak siden den ikke «væter» treet. Da blir det vanskelig å få den dybden i fargen man gjerne ønsker med teak. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 3.Mars.2018 Del på Facebook Svart 3.Mars.2018 Silkematt definitivt. Ser alt for mange som har rotet det til med blank lakk. Blank lakk får som regel tydelige merker etter pensel og støv. Ville brukt lakkfjerner ala Duxola, el. Da får du løst opp lakk og olje uten å måtte slipe eller bruk av metallskrape. Smøres på, og skrapes av med plastredskap. Pusses med stålull eller 3m pads. Så lakk eller olje. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 3.Mars.2018 Del på Facebook Svart 3.Mars.2018 Jeg bruker treolje fra Biltema på gamle lakkerte og oljete flater. Blir blank og fin ,ser ut som lakkert . Men flasser ikke av. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.