Jump to content

Bedford med ukjent gir og vridbar propell, kobler ikke inn

Capitan Jack

Recommended Posts

Har nylig kjøpt en trebåt med bedford motor. Er usikker på hvilket gir jeg har. Motoren maler som ei katt. Men har problemet med gearet.

Det er vribar propell, med innkobling på denne. Problemet er bare at jeg får den ikke til å koble ordentlig inn. Legger ved en del bilder, ihåp om at noen har noe kunnskap\råd\tips.

Koblingen som er i den lille inspeksjonsluken nærmest motoren, står fast. Jeg får ikke koblet noe mer inn, og heller ikke dratt den ut. Spaken og "gaffelen" som er over lageret, går løst frem og tilbake.

28534901_1720966394633105_528635310_n.jpg

28535953_1720966414633103_1767318615_n.jpg

28536790_1720966461299765_818076922_n.jpg

28768646_1720966417966436_1691761602_o.jpg

Oppdaterer her med håp om at noen kommer med noe brukende informasjon. 

Er ganske sikker på at det er treghet på aksling som går frem mot motor. Her sitter det trolig en clutcplate. Det er en kopp som skal presse noen leddete armer inn mot clutchplaten. Det jobbes iherdig med å smøre og banke dette i inngrep. 

Har tappet oljen ut av girkassen (mistet tappen som skal stå på pilotstempelet til propellvridningen). Oljen var klart for utskifting, men ettersom jeg fortsatt ikke vet hvilket gir dette er, vet jeg heller ikke hvilken olje jeg skal ha på.

Jeg er usikker på hvordan type vridbart du har, men du kan jo prøve å løsne akselflensen i første omgang. Den ser veldig rusten ut så det kan bli ett problem å få av. Det er bare å spraye med rustløser og la det stå en stund.

Det ligger vel en aksel inni som styrer propellbladene, du må finne ut hvordan den er festet til gearet.

Da har jeg fått den i innkopling. Jamaica olje fra Omega gjorde susen. Var bare 30 min med smøring og jokking på innkoplings spaken som skulle til =) Har en ny utfordring. Den reagerer mye bedre i revers, enn fremover. Så mistenkter at jeg har satt ned "gaffelen" på pilotstempelet til vridningen, feil vei. Skal ta opp i morgen og prøve.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...