Capitan Jack Startet 3.Mars.2018 Del på Facebook Startet 3.Mars.2018 Har nylig kjøpt en trebåt med bedford motor. Er usikker på hvilket gir jeg har. Motoren maler som ei katt. Men har problemet med gearet. Det er vribar propell, med innkobling på denne. Problemet er bare at jeg får den ikke til å koble ordentlig inn. Legger ved en del bilder, ihåp om at noen har noe kunnskap\råd\tips. Koblingen som er i den lille inspeksjonsluken nærmest motoren, står fast. Jeg får ikke koblet noe mer inn, og heller ikke dratt den ut. Spaken og "gaffelen" som er over lageret, går løst frem og tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Capitan Jack Svart 9.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Oppdaterer her med håp om at noen kommer med noe brukende informasjon. Er ganske sikker på at det er treghet på aksling som går frem mot motor. Her sitter det trolig en clutcplate. Det er en kopp som skal presse noen leddete armer inn mot clutchplaten. Det jobbes iherdig med å smøre og banke dette i inngrep. Har tappet oljen ut av girkassen (mistet tappen som skal stå på pilotstempelet til propellvridningen). Oljen var klart for utskifting, men ettersom jeg fortsatt ikke vet hvilket gir dette er, vet jeg heller ikke hvilken olje jeg skal ha på. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Hei! Jeg tror jeg ville ha skrudd av hele giret og rengjort det, og evt lagt hele greia i ett diesel bad i ett døgn. Sitér dette innlegget Link to post
Capitan Jack Svart 11.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Hei Har du noen fremgangsmåte på dette? Må båten på land og demontere ror for å få aksling langt nok bak? Har funnet ut at det er et KMV gir fra Kristiansund Mekaniske. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Jeg er usikker på hvordan type vridbart du har, men du kan jo prøve å løsne akselflensen i første omgang. Den ser veldig rusten ut så det kan bli ett problem å få av. Det er bare å spraye med rustløser og la det stå en stund. Det ligger vel en aksel inni som styrer propellbladene, du må finne ut hvordan den er festet til gearet. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 11.Mars.2018 Del på Facebook Svart 11.Mars.2018 Har du konstantert om inngående aksling roterer? Kan jo like got være koblingen mot svinghjulet som er gåen. Sitér dette innlegget Link to post
Capitan Jack Svart 12.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Da har jeg fått den i innkopling. Jamaica olje fra Omega gjorde susen. Var bare 30 min med smøring og jokking på innkoplings spaken som skulle til =) Har en ny utfordring. Den reagerer mye bedre i revers, enn fremover. Så mistenkter at jeg har satt ned "gaffelen" på pilotstempelet til vridningen, feil vei. Skal ta opp i morgen og prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.