Jump to content

Edit History

Mizar

Mizar

Det var slik jeg tenkte du ville operere: Vite din egen posisjon og så ha et varsel på "AIS skip/båter".

Så lenge du vet hvor du er, og vet hvor andre skip er, og så trenger du ikke navigerer med for små marginer nær skjær og grunner etter kun din gps posisjon (du kan vel bruke øynene også/holde utkikk). Poenget er å vite nøyaktig hvor din gps posisjon plasserer deg på kartet, og så gir vel resten seg selv.

 

Jeg vil tro at du får opp AIS posisjonene direkte i displayet på din VHF (også uten kart), siden det er avsenderen som sender ut sin posisjon/fartsretning etc.  på AIS. Har du kartdatum WGS-84 på alle kart, er det ingen ting å gruble på.  Hvis du går i stort sett samme områder, vil jeg tro du veldig raskt blir trygg på hvor både du og "alt annet" er på kartet, også den dagen tykke tåka siger inn over vannet...

 

Hvis du er så nær land at din "pad" har internett forbindelse, har du også denne:

 

https://www.marinetraffic.com/no/ais/home/centerx:-12.0/centery:25.0/zoom:4

Mizar

Mizar

Det var slik jeg tenkte du ville operere: Vite din egen posisjon og så ha et varsel på "AIS skip/båter".

Så lenge du vet hvor du er, og vet hvor andre skip er, og så trenger du ikke navigerer med for små marginer nær skjær og grunner etter kun din gps posisjon (du kan vel bruke øynene også/holde utkikk). Poenget er å vite nøyaktig hvor din gps posisjon plasserer deg på kartet, og så gir vel resten seg selv.

 

Jeg vil tro at du får opp AIS posisjonene direkte i displayet på din VHF også uten kart), siden det er avsenderen som sender ut sin posisjon/fartsretnign etc.  på AIS. Har du kartsatum WGS-84 på alle kart, er det ingen ting å gruble på.  Hvis du går i stort sett samme områder, vil jeg tro du veldig raskt blir trygg på hvor både du og "alt annet" er på kartet, også den dagen tykke tåka siger inn over vannet...

 

Hvis du er så nær land at din "pad" har internett forbindelse, har du også denne:

 

https://www.marinetraffic.com/no/ais/home/centerx:-12.0/centery:25.0/zoom:4

Mizar

Mizar

Det var slik jeg tenkte du ville operere: Vite din egen posisjon og så ha et varsel på "AIS skip/båter".

Så lenge du vet hvor du er, og vet hvor andre skip er, og så trenger du ikke navigerer med for små marginer nær skjær og grunner etter kun din gps posisjon (du kan vel bruke øynene også/holde utkikk). Poenget er å vite nøyaktig hvor din gps posisjon plasserer deg på kartet, og så gir vel resten seg selv.

 

Jeg vil tro at du får opp AIS posisjonene direkte i displayet på din VHF også uten kart), siden det er avsenderen som sender ut sin posisjon/fartsretnign etc.  på AIS. Har du kartsatum WGS-84 på alle kart, er det ingen ting å gruble på.  Hvis du går i stort sett samme områder, vil jeg tro du veldig raskt blir trygg på hvor både du og "alt annet" er på kartet, også den dagen tykke tåka siger inn over vannet...

 

Hvis din "pad" har internett forbindelse, har du også denne:

 

https://www.marinetraffic.com/no/ais/home/centerx:-12.0/centery:25.0/zoom:4

Mizar

Mizar

Det var slik jeg tenkte du ville operere: Vite din egen posisjon og så ha et varsel på "AIS skip/båter".

Så lenge du vet hvor du er, og vet hvor andre skip er, og så trenger du ikke navigerer med for små marginer nær skjær og grunner etter kun din gps posisjon (du kan vel bruke øynene også/holde utkikk). Poenget er å vite nøyaktig hvor din gps posisjon plasserer deg på kartet, og så gir vel resten seg selv.

 

Jeg vil tro at du får opp AIS posisjonene direkte i displayet på din VHF også uten kart), siden det er avsenderen som sender ut sin posisjon/fartsretnign etc.  på AIS. Har du kartsatum WGS-84 på alle kart, er det ingen ting å gruble på.  Hvis du går i stort sett samme områder, vil jeg tro du veldig raskt blir trygg på hvor både du og "alt annet" er på kartet, også den dagen tykke tåka siger inn over vannet...



×
×
  • Create New...