OtaK Startet 3.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2018 På enkel båt uten masse utstyr skal eg ha meg VHF med AIS mottaker. Slik eg forstår det so må eg få GPS signaler inn på AIS for at eg skal kunne sjå min posisjon ift andre båters posisjon. Eg skal ikkje ha anna plotter enn den lille på VHFen. Korleis får eg billigast og enklast inn GPS signaler inn på AIS? Via GPS antenne? Handholdt GPS? Kva med koblinger, NMEA? Hadde satt stor pris på om nokon kunne ha sagt litt om dette Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 3.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2018 Må nesten ha modell og type utstyr du har før vi kan svare. Men dersom du har en VHF med AIS og plotter så syntes jeg det var rart at den ikke har GPS også innebygd. Men er AIS og Vhf adskilte produkter så må det jo litt kobling til men da må vi vite litt mer om dit utstyr ombord. Ellers så finnes det jo alt i ett løsninger som denne: https://seatronic.no/standard-horizon-gx-2200-vhf-radio Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
OtaK Svart 3.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2018 Takk for svar! Eg skal ikkje ha plotter. Eg har tenkt på ein slik: http://ww2.lowrance.com/nb-NO/Produkter/VHF-AIS/link-8-nb-no.aspx Men den har ikkje innebygd GPS,. Og må ha GPS signal ifra ekstern enheit? Korleis får eg dette til? Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 3.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2018 Hvorfor ikke heller tenke omvendt. En VHF med innebygget GPS blir det aldri noe krøll med og du kan alltid få sendt nødsignal med nøyaktig posisjon. Hvor stor er nytten ved å kunne motta AIS-signaler uten å kunne lese det av på et kart? Heller ha separat AIS sender og mottaker? Et vanlig oppsett med VHF som skal motta GPS-signal fra en annen enhet er nettopp å få det fra en kartplotter med enten innebygget antenne eller ekstern antenne. Usikker på om det er noen frittstående GPS-antenner som du kan konfigurere til å sende direkte via NMEA mot VHF. Vil tro du må ha noe logikk i mellom, som en plotter, PC etc. Kanskje andre kan svare mer presist. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Du bør kunne koble til en hvilken som helst GPS-mottaker med NMEA0183 eller 2000 utgang. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 (redigert) Enig med siste taler (vindman) minst mulig å tenke på og som kan gå i filler etc Redigert 4.Mars.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Mizar Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Mulig jeg spør dumt her, men trenger man GPS selv, for å motta AIS egentlig? Det andre skipet sender vel ut sin posisjon fra egen GPS? Jeg tror ikke du også har AIS sender innebygget i VHF stasjonen - eller? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Lars H. Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Selvfølgelig trenger man en egen GPS, det er jo andres båter sin posisjon, hastighet og retning i forhold til din båt som er interessant. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fyrlykten Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Propell1 skrev 37 minutter siden: Mulig jeg spør dumt her, men trenger man GPS selv, for å motta AIS egentlig? Det andre skipet sender vel ut sin posisjon fra egen GPS? Jeg tror ikke du også har AIS sender innebygget i VHF stasjonen - eller? Link 8 DSC har innebygd AIS mottaker med to kanaler og AIS plottefunksjon Jeg ville ha montert en GPS antenne og koblet til denne, enkelt og greit Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mizar Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 (redigert) OtacC skrev On 3.3.2018 at 21.39: Eg skal ikkje ha anna plotter enn den lille på VHFen. Korleis får eg billigast og enklast inn GPS signaler inn på AIS? Via GPS antenne? Handholdt GPS? Kva med koblinger, NMEA? Hadde satt stor pris på om nokon kunne ha sagt litt om dette Uansett hvordan du finner din egen posisjon, er det jo enklest med en kartplotter som er linket til din VHF. Hvis du vil at VHF enheten også skal plotte hvor du selv er på vannet, må det vel være et sjøkart i VHF-en også, for å gi deg riktig posisjon. Du må bruke kartdatum WGS-84 i plotteren (eller i et papirkart du bruker for den del), for å navigere med riktig avstand/posisjon i forhold til AIS posisjonene du får inn, fra andre båter. Feil kartdatum hos deg, kan gi deg 50 m feil posisjon eller mer. AIS gir deg andre skips posisjon med WGS-84 kartdatum som standard. Redigert 4.Mars.2018 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
OtaK Svart 5.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Takker for svar! Uten å ha erfaring med det so var tanken min at eg skulle bruke displayet på VHFen, som anviser for meg sjølv og andre båter. Grunne til at eg trur at dette vil fungere for meg er at eg skal bruke systemet på plasser der det er lite båter, ikkje Oslofjorden, sørlandskysten eller rundt Bergen. Nokon som har erfaring med å bruke kun displayet på VHF til AIS? Som "Plotter" skal eg bruke PAD, men å få AIS inn på den er vel verre..? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 (redigert) Det var slik jeg tenkte du ville operere: Vite din egen posisjon og så ha et varsel på "AIS skip/båter". Så lenge du vet hvor du er, og vet hvor andre skip er, og så trenger du ikke navigerer med for små marginer nær skjær og grunner etter kun din gps posisjon (du kan vel bruke øynene også/holde utkikk). Poenget er å vite nøyaktig hvor din gps posisjon plasserer deg på kartet, og så gir vel resten seg selv. Jeg vil tro at du får opp AIS posisjonene direkte i displayet på din VHF (også uten kart), siden det er avsenderen som sender ut sin posisjon/fartsretning etc. på AIS. Har du kartdatum WGS-84 på alle kart, er det ingen ting å gruble på. Hvis du går i stort sett samme områder, vil jeg tro du veldig raskt blir trygg på hvor både du og "alt annet" er på kartet, også den dagen tykke tåka siger inn over vannet... Hvis du er så nær land at din "pad" har internett forbindelse, har du også denne: https://www.marinetraffic.com/no/ais/home/centerx:-12.0/centery:25.0/zoom:4 Redigert 5.Mars.2018 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
OtaK Svart 5.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Propell1, ja, eg er via AIS kun interessert i kor andre båter er i forhold til meg, ikkje i forhold til kart. Eg det får eg via displayet på VHF med AIS og GPS. Slik eg forstår det. Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Med den modellen du har blinket deg ut trenger du jo kun en GPS. Der finnes det mange muligheter. Er egentlig enig med andre som sier at det er bedre å kjøpe integrert enn å mikse men noen ganger er det litt gøy også. Har ett prosjekt pågående hjemme pr tiden. Har ikke GPS på VHFen men har en broadcom GPS modul som jeg kunne ha brukt. Eneste problem er at den gir UART TTL ut og 9600baud i motsetning til RS422 og 4800baud som er NMEA183 standard. Men med elektronikk som bakgrunn er det morsom tidsfordriv og lage en converter. Når ferdig kan jeg... mener, er planene og egne forestillninger.... å kunne bridge både NMEA2000 og 183, samt broadcom GPS modul og PC link i samme løsning. NMEA2000 protokollen vil ant. Være den største bøygen. Men med tid tilgjengelig tar det fort ett par mnd. Før klar. For din del så finnes det ok løsninger på bl.a ebay. Ikke forvent allverdens men etter hva jeg har hørt så skal følgende fungere helt greit. Står riktignok at den kjører RS232 og Ikke RS422 som grensesnitt men de fleste nmea devicer jeg har testet i det siste har ingen problemer med det. https://m.ebay.com/itm/GPS-RECEIVER-FOR-YOUR-DSC-AIS-ENABLED-VHF-RADIO-12-VOLT-RS-232-SERIAL-CONNECTION/222689774453?hash=item33d9584b75:g:QIgAAOSwNSxUz6cA Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
shipahoy Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Kjøpte en lignende Kina-GPS til under 100 kr som jeg har koblet mot VHF'en min, slik at nødknappen ikke er avhengig av kartplotter, men måtte da konfigurere den på PC'en først. Ikke å anbefale hvis du ikke er spesielt interessert, og den må monteres innendørs. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 du trenger ju en GPS-signal inn i VHFn for at DSC´n skal virke ! tykker den funksjonen er viktigere enn AISn.... sen får du AISn på kjøpet, men vet ikke riktig hur du skal få den inn i Paddan, da trenger du sikkert en Wifi-signal ut i tillegg..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
MajorAndy Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Jeg købte en Link-8 med AIS. Vil sige, at AIS på VHF er tilnærmet værdiløst. Jeg tager det ind på plotteren og der giver det fint og værdifuldt overblik. Men på det lille display på radioen? Nej. Det giver ikke mening. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 6.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2018 (redigert) Gunga Din skrev for 19 timer siden: du trenger ju en GPS-signal inn i VHFn for at DSC´n skal virke ! tykker den funksjonen er viktigere enn AISn.... sen får du AISn på kjøpet, men vet ikke riktig hur du skal få den inn i Paddan, da trenger du sikkert en Wifi-signal ut i tillegg..... Det blir vel bare pirk fra meg, med DSC (=Digital Sel Call) fungerer fint uten GPS. Det samme gjelder "Buddy" funksjonen som bruker DSC systemet, ut fra MMSI nummeret som er lagt inn. Men du mener sikkert "Distress" knappen, som sender ut posisjonen automatisk. Man skal kunne legge inn sin posisjon manuelt uten GPS også, men det krever selvsagt at man også oppdaterer sin posisjon manuelt hvis man flytter på seg. Dette skal VHF stasjonen også be deg om med jevne mellomrom, hvis den ikke får slik oppdatering automatisk fra en tilkoblet GPS. Redigert 6.Mars.2018 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Gunga Din Svart 6.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2018 Joda ...du har helt rett Propell...det var Distressen jeg tenkte på..... der må / bør man ju ha en posisjon inn i VHFn for att det skall funke i en nødsituasjon....(jada det går å knappa inn, men da må du ha litt tid til o finne din posisjon først) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Benji Svart 6.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2018 Du tuller med sikkerheten nå. Slik jeg tolker det. VHF uten GPS signal er tett på galskap, det er meget tvilsomt om du rekker å legge inn din posisjon i din VHF før du sender ett distresscal ved å trykke den røde knappen. Ting går fort når det skjer på sjøen, veldig fort. Hvorfor da ikke kjøpe en VHF som har innebygd GPS og AIS. Så slipper du bekymringen. Hadde jeg kunne velge mellom AIS og GPS så er ikke jeg i tvil. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Fyrlykten Svart 6.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2018 Enig med @Benji her, kjøp deg en VHF som har innebygd GPS så er du på den sikre siden hvis noe skulle skje og du trenger hjelp fort Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
eivindch Svart 6.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2018 Har Standard Horizon 2100 med AIS-mottager. Fungerer veldig fint med utgang til plotter (bruker PC med OpenCPN). Radio må ha input fra separat GPS. Hadde jeg skullet gått til anskaffelse av ny radio idag, hadde det nok blitt en Standard Horizon 2200 med innebygget GPS i tillegg til AIS-mottageren (ikke moden for AIS transceiver - av mange kalt transponder - foreløpig). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.