Jump to content

Tips til varme i Rana 20

stein erik olsen

Recommended Posts

Det er også godt mulig du kommer over en fint brukt varmer på 2-3kw på finn.no.

En kamerat fikk kjøpt en Wallas på 2kw til et par lapper. Denne var noen år gammel, men ble skiftet ut (og lagret) allerede etter første sesong av tidligere eier da han fant ut han trengte kraftigere varmer i båten sin og derfor fikk tak i en kraftigere.

Bakdelen med brukt er at du ikke får garanti, men så har du gjerne bedre tilgang til reservedeler og fagkyndig hjelp hvis du velger et kjent merke.

kommer også an på hva slags bruk.   Har selv minste wallasen på 1200 watt i en båt på 19 fot. I kjølig vær og kuldegrader og sur vind ønsker jeg meg ofte 2 kw.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hakkannen skrev for 6 timer siden:

Bakdelen med brukt er at du ikke får garanti, men så har du gjerne bedre tilgang til reservedeler og fagkyndig hjelp hvis du velger et kjent merke.

Det finnes noen som selger brukt med garanti. Sjekk på finn.no under Wallas.

5 kW kan jeg tenke meg blir for mye for denne båten. Varmeren vil gå mye på laveste effekter, og da har de en tendens til å sote.

Kan tenke meg å vite litt mer om bruken av båten og hvor den skal brukes? Dert er ikke samme behov for varme om du bare skal bruke båten på sommeren langt sør i landet, som om du skal bruke den vinterstid på Finnmarkskysten.

Vet om mange båteiere med større båter enn dette som klarer seg med viftelokket på et Wallas kokeapparat, og det har en effekt på max 1800 W

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Jeg satt inn en Eberspächer D2(maks 2200W) i en columbie 66 som er 22 fot. På de aller kaldeste dagene med mye vind ble det for snaut, men stort sett var det nok. Jeg husker en natt i -17 grader og kuling der vi fikk maks +5 grader i båten. Holdt på og fryse oss i hjel, var for en gang skyld kjempeglad for at ungen kapitulerte og kom krypende inn i soveposen sammen med meg. Der lå vi i soveposen med to pledd over og klarte så vidt holde varmen.

Ellers var det greit. Vår, sommer og høst gikk den sjeldent for fullt. Skal du bruke båten mye på vinteren her oppe vil jeg anbefale noe litt større.

Kulde og vind kjøler godt.

Det er flere nyere tråder ang eBay og Kina-varmere. Bare å lese til øyet blir sårt og rødt. ? folk høres fornøyd ut ihvertfall. Får du en varmer til 2000 kr, så er det billigere enn å ta service på en eber/wallas etc hos verksted. ( dessverre ) 

men du trenger røropplegg, skroggjennomføring, eksospotte også. 

Blir vel også et spørsmål om hvor mange dyser du vil ha. 

Du kan jo velge en 2 kw varmer og deretter montere opp slik at du på de kaldeste dager kan hente varm inneluft, resirkulere, fremfor å kun hente kald uteluft. 

Dessuten, hvor mange driftstimer regner du med å bruke den på vinteren? Som wallasservice skriver, så kan en Wallas safeflame med varmelokk også gjøre nytta. Da har du kokeplass også! 

( bruker det i min 30 fots seilbåt, men den har jeg etterisolert i skroget særlig godt) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...