Jump to content

Råd rundt kjøp av sjark til ny fisker

Mottoras

Recommended Posts

Hei folkens! Jeg skal til å begynne med fiske og har de siste månedene trålet både finn og diverse båtforum for å finne den rette båten. Jeg har så godt som ingen erfaring fra før, men har heldigvis noen gode støttespillere. Ser for meg å fiske med juksa og line de første årene.

Jeg ønsker råd rundt hvilken båt jeg skal velge og legger ved link til tre båter som ligger ute. Jeg bor på Helgelandskysten.

Rana 630: Dette er jo en liten båt, men er den allikevel stor nok? Er det kurant å rigge denne til line?

Jeg ser for meg at vedlikeholdet på denne er lett og driftsutgifter lave. Har fått prutet den ned noe, men tenker at prisen allikevel er litt høy?

https://www.finn.no/113259105

30 fots sjark rigget til snurrevad og teiner:

https://www.finn.no/114828586

Malo 28: Denne båten ligger langt unna og jeg ser ikke helt hvordan jeg skal få den nordover. I tillegg blir budsjettet sprengt ifht de to andre. Kanskje best neste gang jeg skal kjøpe båt?

https://www.finn.no/113177848

Setter stor pris på alle innspill ?

Hei og velkommen til baatplassen!!

Siden du spør her tyder det på at du er i tvil.

2 av de båtene du linker til har motorer som er 35 og 45 år gamle.

De kan gå helt greit, men og mulighet for problemer og sågar full kollaps etter kort tid med mye bruk slik du skal til med. Ingenting lever som kjent evig.

Resultatet er dager/uker, ja i verste fall og måneder med landligge.. Taper penger på ikke å få fangst ombord samt store verkstedsregninger som hoper seg opp.

Elektronikken ser og noe utdatert ut på den ene? Kan ikke se noe hydraulikk nevnt på den minste? På et bilde er det hydr. blokk, men ikke på andre. Kanskje en forklaring? 

Ofte ikke uten grunn enkelte båter ligger lenge for salg.

Er vel innført noe nytt regelverk når de er over 8 meter eller hva det var?

Har vært et par tråder her på samme tema for ikke så lenge siden. 

Les deg bakover her, eller søk.

Jeg ville satset på noe med betydelig yngre motor og utstyr.

Men det er nå mine helt personlige tanker da...

Redigert av Gudrun (see edit history)

Først hvor er det du har tenkt å fiske?

Uansett hva du kjøper må du være sikker på at båten har alle nødvendige godkjenninger og sertifikater vis ikke får du ikke bruke den til yrkesfiske. Sjekk med fiskeri rettlederen i din kommune å vær 100% sikker på at alle papirer er på plass vis ikke renner du deg fort på en millionkostnad for å få ting i orden.

Bårdp skrev 2 minutter siden:

Først hvor er det du har tenkt å fiske?

Uansett hva du kjøper må du være sikker på at båten har alle nødvendige godkjenninger og sertifikater vis ikke får du ikke bruke den til yrkesfiske. Sjekk med fiskeri rettlederen i din kommune å vær 100% sikker på at alle papirer er på plass vis ikke renner du deg fort på en millionkostnad for å få ting i orden.

Jeg kommer til å gå i områdene rundt Herøy/Dønna utfor Sandnessjøen. Har du noen tanker rundt Rana 630? Vet at denne er fiskerigodkjent. Skal jeg ha linhaler og linsetter på denne må jeg få et verksted til å montere både hydraulikk og utstyr. Lar det seg gjennomføre, er det plass og kor stor utgift blir det sånn cirka? Så vidt jeg vet er det heller ikke krav til fartøys instruks på båter under 8 meter og der er det vel fort å gå på en skikkelig smell..

Om du skal drive yrkes fiske ut fra Sandnessjøen er etter min mening en Rana 630 en alt for liten båt. Med en linkveiler på rekka blir den jo direkte livsfarlig. 

Om du ikke har erfaring fra fiske vil jeg råde deg til å få plass på en fiskebåt et års tid får å få noe erfaring. Eventuelt et år på videregående Fangst og fiske.

Var inne på det samme som deg angående fiskerireg og valg av båt osv, jeg ga opp. Rett og slett for at det står så alt for mye rart om hva som skal til og hva som er mulig osv. Staten har gjort alt de kan for å presse sjarkfiskerne av banen, og rekrutering som de prater så mye og godt om, det har de bare forverret. Storbåtene får herje fritt, mens sjarkkaillan får blø. 

Det jeg vet at du må gjøre er å søke om ervervelsestillatelse og om jeg husker rett så må du skrive i søknaden hvilken båt du skal fiske fra. Dette er meget ukurrant når du samtidig skal kjøpe båt og søke, men nå vet du det så du kan søke og avtale med kjøper samtidig. Jeg gikk glipp av en kjempesjark pga det der. 

Men kjøp en sjark som allerede er fiskereg så slipper du mye mas om reg av båten. 

Attpå til dette må du komme deg inn på blad A eller B. Er du yrkesfisker fra før? Om ikke, kan du ikke ha mer enn en 60% stilling for å samtidig være yrkesfisker. 

Anbefaler ikke line på så liten båt. 

Bårdp skrev for 12 timer siden:

Om du skal drive yrkes fiske ut fra Sandnessjøen er etter min mening en Rana 630 en alt for liten båt. Med en linkveiler på rekka blir den jo direkte livsfarlig. 

Om du ikke har erfaring fra fiske vil jeg råde deg til å få plass på en fiskebåt et års tid får å få noe erfaring. Eventuelt et år på videregående Fangst og fiske.

Etter å ha lest meg opp på linefiske og forskjellig har jeg kommet fram til at det beste alternativet vil være å kjøpe en Northlift LH300 og bruke den som linhaler. Da kan jeg i tillegg fiske litt med teiner. Jeg vet at Rana 630 er liten, men med bra lasteevne og svært gode sjøegenskaper heller jeg mer og mer mot å kjøpe denne og heller selge den etter skreifisket neste år. Som ny i gamet kan man uansett ikke regne med den beste inntjening første året. Jeg får heller bare regne med færre driftsdager pga vær og vind. 

Norsken skrev for 12 timer siden:

Var inne på det samme som deg angående fiskerireg og valg av båt osv, jeg ga opp. Rett og slett for at det står så alt for mye rart om hva som skal til og hva som er mulig osv. Staten har gjort alt de kan for å presse sjarkfiskerne av banen, og rekrutering som de prater så mye og godt om, det har de bare forverret. Storbåtene får herje fritt, mens sjarkkaillan får blø. 

Det jeg vet at du må gjøre er å søke om ervervelsestillatelse og om jeg husker rett så må du skrive i søknaden hvilken båt du skal fiske fra. Dette er meget ukurrant når du samtidig skal kjøpe båt og søke, men nå vet du det så du kan søke og avtale med kjøper samtidig. Jeg gikk glipp av en kjempesjark pga det der. 

Men kjøp en sjark som allerede er fiskereg så slipper du mye mas om reg av båten. 

Attpå til dette må du komme deg inn på blad A eller B. Er du yrkesfisker fra før? Om ikke, kan du ikke ha mer enn en 60% stilling for å samtidig være yrkesfisker. 

Anbefaler ikke line på så liten båt. 

Dette stemmer bra med min erfaring. Har allerede søkt om ervervstillatelse på en annen båt som jeg etter hvert måtte heve kjøpet av da den viste seg å ha mange ukjente feil og mangler. Jeg har også blitt tatt opp i manntallet på blad B. Kan hende jeg er altfor optimistisk i min framferd, men vil rett og slett ikke gi opp drømmen!

4 minutes ago, Mottoras said:

Dette stemmer bra med min erfaring. Har allerede søkt om ervervstillatelse på en annen båt som jeg etter hvert måtte heve kjøpet av da den viste seg å ha mange ukjente feil og mangler. Jeg har også blitt tatt opp i manntallet på blad B. Kan hende jeg er altfor optimistisk i min framferd, men vil rett og slett ikke gi opp drømmen!

Det er mye enklere å kjøpe ferdig båt, jeg hadde båt jeg skulle regge selv, derfor jeg ga opp. Men stå på så ordner det seg nok. 

Jeg kom på at du må nok også ordne deg ett enkeltmannsforetak, men ellers så er det vell bare ervervelsestillatelsen du mangler, samt båt så er du i mål og kan begynne å fiske. 

Jeg har hørt om mange som har kjøpt båt for så å søke, så slipper de å få selger til å vente, men fiskeridir er ikke bestandig så gla i denne løsningen. 

7 minutes ago, Mottoras said:

Kan godt hende jeg bare kommer til å fiske med juksa om det blir Rana 630, prøver bare å gjøre litt research på hvilke fiskeri som lar seg gjennomføre med en slik båt ?

Juksa og muligens garn kan du drive greit. Du kan også bruke kveiteline osv, som du setter for hånd og drar med spjell/blokk. Det er uansett begrensa hvor mye fisk du klarer å fiske med en så liten båt, så på gode dager klarer du å dra det du har plass for med enkel line, garn og juksa. Hadde samme plan med min, da jeg også har under 8meters båt. 

Redigert av Norsken (see edit history)
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...