Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Du bringer landjord om bord. Berederen vil koble til sjøjord når du plugger inn. Det er potensialforskjell mellom landjord og sjøjord. Det vil flyte en strøm som går via motor og transom/drev. Denne strømmen er skadelig selv om den er under 30 mA. Hva som får skade først avhenger av tilfeldigheter. Eller hvor høyt de forskjellige elementene ligger i forhold til hverandre i en gitt spenningsrekke. Ved å søke her på baatplassen vil du kunne lese deg opp til professor i emnet. Jeg er bare hobbyelektriker, og har lite peil. Men jeg var en reser på våtkorrosjon. 

 

Du bør ta rede på hvordan anlegget ditt er koblet opp. Om du har en 'boks' med sikring og jordfeilbryter hengende i båten koblet opp via skjøteledning som kveiles opp hver gang, så er det lovlig. Har du en fast kontakt i skroget der du kan plugge inn landstrøm, er det definert som fast opplegg. Da skal anlegget være i henhold til forskriftene fra DSB, det skal være installert av godkjent installatør og du skal ha en samsvarserklæring. I dette anlegget skal det være kontinuerlig forbindelse mellom landjord og motor/sjøjord. I denne jordingskretsen kan du ha en 'zincsaver' som sperrer for spenninger opp til ca. 1,5 V. Spenninger over dette slipper gjennom. Vanligvis gjør 'zincsaver' en grei jobb, kan det virke som. Det er ikke lov til å 'klippe' landjorden uten at det er installert skilletrafo. Og er du i tvil, ta kontakt med elektroinstallatør. Norge har blant verdens strengeste regler når det gjelder 220 V om bord i båt. Det er enklere allerede på andre siden av grensen, men de har også et annet elektrisk system enn det vi har i Norge.

 

Jeg må legge til at jeg har tatt en del lettbente forenklinger. Det er ingen 'automatisk jordfeil' om anlegget ditt er tett. Det er ingen 'automatisk jordfeil' om berederen er montert på elektrisk isolert plate. Eller om den ikke er koblet mot motorens kjølesystem. Og en rekke andre forhold. Sjekke jordfeil blir ved megging, som Bårdp beskriver. DSB spec. tar ikke hensyn til korrosjonsproblematikk, kun til personsikkerhet. Det er værre om anlegget tar liv av noen, enn om det korroderer. Og 30 mA jordfeilbryter er ikke tilstrekkelig i så måte om bord i en båt. Jeg er sikker på at det kommer et ras av kommentarer på min lettbente forklaring. Men nå har jeg ikke tid til mer. Drar til Middelhavet i morra. Med fly.

Hulda

Hulda

Du bringer landjord om bord. Berederen vil koble til sjøjord når du plugger inn. Det er potensialforskjell mellom landjord og sjøjord. Det vil flyte en strøm som går via motor og transom/drev. Denne strømmen er skadelig selv om den er under 30 mA. Hva som får skade først avhenger av tilfeldigheter. Eller hvor høyt de forskjellige elementene ligger i forhold til hverandre i en gitt spenningsrekke. Ved å søke her på baatplassen vil du kunne lese deg opp til professor i emnet. Jeg er bare hobbyelektriker, og har lite peil. Men jeg var en reser på våtkorrosjon. 

 

Du bør ta rede på hvordan anlegget ditt er koblet opp. Om du har en 'boks' med sikring og jordfeilbryter hengende i båten koblet opp via skjøteledning som kveiles opp hver gang, så er det lovlig. Har du en fast kontakt i skroget der du kan plugge inn landstrøm, er det definert som fast opplegg. Da skal anlegget være i henhold til forskriftene fra DSB, det skal være installert av godkjent installatør og du skal ha en samsvarserklæring. I dette anlegget skal det være kontinuerlig forbindelse mellom landjord og motor/sjøjord. I denne jordingskretsen kan du ha en 'zincsaver' som sperrer for spenninger opp til ca. 1,5 V. Spenninger over dette slipper gjennom. Vanligvis gjør 'zincsaver' en grei jobb, kan det virke som. Det er ikke lov til å 'klippe' landjorden uten at det er installert skilletrafo. Og er du i tvil, ta kontakt med elektroinstallatør. Norge har blant verdens strengeste regler når det gjelder 220 V om bord i båt. Det er enklere allerede på andre siden av grensen, men de har også et annet elektrisk system enn det vi har i Norge.



×
×
  • Create New...