Jump to content

Jordfeil på varmtvannsbereder?


Tropic1

Recommended Posts

Har oppdaget noen små pittings, korrosjon på transomplata etter fjorårets sesong. Heldigvis ingen ting på drevet.

 

Dette kom etter at jeg tok i bruk el.kolben på varmtvannsberderen. Den har aldri fungert mens jeg har hatt båten,

men etter jeg fikk resatt ett vern på kolben som hadde løst ut har jeg sist sommer brukt den kanskje 10 ganger.

Misstenker derfor at at det er en jordfeil på kolben pga korrosjonen..

 

Noen som vet hvordan man kan måle dette mens båten er på land ?

 

 

 

 

Link to post

Hva slags godkjenninger denne båten har rundt dette må jeg nesten sjekke litt i mappa. Den er ihvertfall solgt gjennom en norsk forhandler i 2001. Har heller ikke noen zinksaver, men vurderer sterkt å montere en nå. Det kan jo ha vært jordfeil i en eller annen gjestehavn jeg har vært innom også ?

Link to post

Du bringer landjord om bord. Berederen vil koble til sjøjord når du plugger inn. Det er potensialforskjell mellom landjord og sjøjord. Det vil flyte en strøm som går via motor og transom/drev. Denne strømmen er skadelig selv om den er under 30 mA. Hva som får skade først avhenger av tilfeldigheter. Eller hvor høyt de forskjellige elementene ligger i forhold til hverandre i en gitt spenningsrekke. Ved å søke her på baatplassen vil du kunne lese deg opp til professor i emnet. Jeg er bare hobbyelektriker, og har lite peil. Men jeg var en reser på våtkorrosjon. 

 

Du bør ta rede på hvordan anlegget ditt er koblet opp. Om du har en 'boks' med sikring og jordfeilbryter hengende i båten koblet opp via skjøteledning som kveiles opp hver gang, så er det lovlig. Har du en fast kontakt i skroget der du kan plugge inn landstrøm, er det definert som fast opplegg. Da skal anlegget være i henhold til forskriftene fra DSB, det skal være installert av godkjent installatør og du skal ha en samsvarserklæring. I dette anlegget skal det være kontinuerlig forbindelse mellom landjord og motor/sjøjord. I denne jordingskretsen kan du ha en 'zincsaver' som sperrer for spenninger opp til ca. 1,5 V. Spenninger over dette slipper gjennom. Vanligvis gjør 'zincsaver' en grei jobb, kan det virke som. Det er ikke lov til å 'klippe' landjorden uten at det er installert skilletrafo. Og er du i tvil, ta kontakt med elektroinstallatør. Norge har blant verdens strengeste regler når det gjelder 220 V om bord i båt. Det er enklere allerede på andre siden av grensen, men de har også et annet elektrisk system enn det vi har i Norge.

 

Jeg må legge til at jeg har tatt en del lettbente forenklinger. Det er ingen 'automatisk jordfeil' om anlegget ditt er tett. Det er ingen 'automatisk jordfeil' om berederen er montert på elektrisk isolert plate. Eller om den ikke er koblet mot motorens kjølesystem. Og en rekke andre forhold. Sjekke jordfeil blir ved megging, som Bårdp beskriver. DSB spec. tar ikke hensyn til korrosjonsproblematikk, kun til personsikkerhet. Det er værre om anlegget tar liv av noen, enn om det korroderer. Og 30 mA jordfeilbryter er ikke tilstrekkelig i så måte om bord i en båt. Jeg er sikker på at det kommer et ras av kommentarer på min lettbente forklaring. Men nå har jeg ikke tid til mer. Drar til Middelhavet i morra. Med fly.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Jordfeil i varmekolben i ein varmtvannsbereder er ikkje sjelden, og oftere i ein som er lite brukt. Du bør kunna finna den med eit universalinstrument, og ein megger gir svære utslag, spesielt om der er vatn i berederen. Og so er det å håpa at der er plass til å få ut den kolben, uten å riva heile innredningen. Rekn ogso med at mesteparten av vatnet i berederen kjem ut gjennom holet når du skifter kolbe.

Link to post
Svart (redigert)

Takk skal du ha Hulda og dere andre. Skal ihvertfall få konstatert feilen med en megger, så jeg vet at feilen er funnet..Så får jeg se om jeg skifter kolbe eller bare klarer meg med varmen fra motoren..Er jo en risiko disse el.kolbene når bereder står i kontakt med motor via frostvæsken.

 

Jeg har fast opplegg, strøminntak,jordfeilbryter,sikringer til hver kurs, bla. egen sikring til varmtvannsbereder.

 

Så landjord er koblet til sjøjord andre steder enn via varmtvannsbereder om anlegget skal være godkjent ?

 

Men med en zinksaver er man ihvertfall en god del tryggere om jeg har forstått riktig.

 

Skifte kolben skal nok gå greit Dinamo. Kan jo bare drenere den for vann først.

 

God tur til ferie Hulda !

Redigert av Tropic1 (see edit history)
Link to post
Hulda skrev for 11 timer siden:

Da skal anlegget være i henhold til forskriftene fra DSB, det skal være installert av godkjent installatør og du skal ha en samsvarserklæring.

 

Dette er nok å dra saken litt langt. Det er ingen forutsetning at anlegg som er bygd opp hos en båtprodusent i utlandet, Azimut, Fairline, Princess, Bavaria etc. vil være installert av det DSB vurderer som "godkjent installatør" i Norge. Volumprodusentene i utlandet bryr seg (naturlig nok) forsvinnende lite om særkrav her på berget, til det har det norske markedet alt for liten påvirkningskraft.

 

Samsvarserklæring skal foreligge på båten i den grad dette var et krav da den ble produsert.

Link to post

Jeg fremdeles ikke elektriker, kjenner ikke lovverket for import av elektriske installasjoner, vet ikke hva slags båt trådstarter har, eller hvor/når/hvordan båtens elektriske anlegg ble installert. En del av disse spørsmålene har jeg til felles med trådstarter, og han sjekker opp hvilken informasjon som finnes om bord. Ellers så reiser du en interresant problemstilling. Om f.eks. en båt blir som blir laget for eksport til et gitt marked, forholder produsenten seg til lovverket i produsentlandet eller til mottakerlandet. Eller kan produsenten gi blaffen og ikke forholde seg til noe som helst? 

Link to post

Det elektriske 230V opplegget i båten ser veldig bra ut og er profft lagt opp. Ikke noe spaghetti;) Båten er en gulf craft ambassador 36, bygd av en stor yacht produsent i de Aribiske Emirater. Viksund drev import av disse båtene tidligere. Men om jeg har dokumentasjon på at det lagt opp av en godkjent installatør etc tviler jeg på. Det har jeg ikke i til huset heller.

Link to post

Vi skal ikke dra det for langt. Huset har en ferdigattest. Men hvilke regler som gjelder for hva man kan plugge inn i det norske el.nettet er en interessant problemstilling, rent generelt. 

 

I min båt har vvberederen jordet stikkontakt. Hvis du har det samme, kunne du jo prøve å ohme mellom jordtilkoblingen og hver av pinnene. Motstanden skal da gå mot uendelig (ingen kontakt).

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Hulda skrev 20 minutter siden:

Jeg fremdeles ikke elektriker, kjenner ikke lovverket for import av elektriske installasjoner, vet ikke hva slags båt trådstarter har, eller hvor/når/hvordan båtens elektriske anlegg ble installert. En del av disse spørsmålene har jeg til felles med trådstarter, og han sjekker opp hvilken informasjon som finnes om bord. Ellers så reiser du en interresant problemstilling. Om f.eks. en båt blir som blir laget for eksport til et gitt marked, forholder produsenten seg til lovverket i produsentlandet eller til mottakerlandet. Eller kan produsenten gi blaffen og ikke forholde seg til noe som helst? 

 

Jeg tror nok at de større internasjonale produsentene legger anerkjente europeiske normer til grunn for sine installasjoner. Det kan godt tenkes at de benytter nasjonale organer i sine produksjonsland, evt. enkelte klasseselskapers forskrifter lagt til grunn. Hva gjelder DSB så er erfaringen at store produsenter som Siemens, ABB etc. i liten grad tilpasser seg DSB's oppfatninger og anmerkninger medmindre disse gjenspeiles i andre. anerkjente standarder, klassekravene eller er kontraktsfestede mellom kunde/verft. Dette gjelder selvsagt kun skip/installasjoner som skal ha norsk flagg der DSB opptrer i tilsynssammenheng.

Link to post

Nå ble dette rettet litt over i en annen retning men jeg har aldri sett at utenlandske fritidsbåtprodusenter forholder seg til annet enn utstedelse av generell samsvarserklæring på båt med tilhørende elektrisk anlegg eksportert til Norge. De blander iallefall ikke inn noen norsk kontrollorgan.

Link to post
Tropic1 skrev for 3 timer siden:

 

Men med en zinksaver er man ihvertfall en god del tryggere om jeg har forstått riktig.

 

 

En falsk trygghet, den beskytter for ubalanse spenning på opp til ca 2V.......i de fleste havner her i Skandinavien har vi betydlig større spenninger i jordledningen....vi målte 3-4 V i vår havn.

 

en zinksaver er penger rett i sjøen...spar pengene o kjøp en isolasjonstrafo...

 

zinksaver funker bedre i båt nede på kontinenten, detter beror på berggrunnen her ! 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

 

Det er bare å lese denne for å finne ut hva som trengs av  dokumenter.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-04-1450

§ 6.Kontroll. Erklæring om samsvar. Dokumentasjon

Før anlegg tas i bruk og etter hver endring, skal reder sørge for at det er kontrollert og prøvet for å sikre at det tilfredsstiller forskriftens sikkerhetskrav.

Enhver som er ansvarlig for prosjektering, utførelse eller endring av anlegg skal utstede erklæring til reder om samsvar med sikkerhetskravene i denne forskrift.

Som underlag for slik erklæring skal det være utarbeidet dokumentasjon som gjør det mulig å vurdere om anlegget er i samsvar med forskriftens krav.

Dokumentasjonen skal utformes i henhold til gjeldende IEC-normer, eller norske normer.

Det må foreligge en oversikt over anvendte normer, eventuelt en detaljert beskrivelse av løsninger som er valgt for å oppfylle forskriftens krav når normer ikke er anvendt.

Dersom det er nødvendig å ta spesielle forholdsregler i anlegget for å oppfylle kravene om elektromagnetisk kompatibilitet, skal den som prosjekterer eller utfører anlegget utarbeide instruksjon for bruk og vedlikehold av disse tiltakene. Slik instruksjon skal være lett tilgjengelig om bord.

Reder skal sørge for at det forefinnes erklæring om samsvar om bord.

Erklæring om samsvar må minst inneholde følgende:

- Navn og adresse til den/de ansvarlige for prosjektering, utførelse eller endring av anlegget,
- identifikasjon av anlegget,
- betegnelse på normer anvendt helt eller delvis, eller andre tekniske spesifikasjoner som anlegget er basert på i tilfelle normer ikke er anvendt,
- forsikring om at anlegget oppfyller kravene til sikkerhet i denne forskriften,
- underskrift av den/de ansvarlige for prosjektering, utførelse eller endring av anlegget og
- dato for erklæringen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Tropic1 skrev for 5 timer siden:

God tur til ferie Hulda !

 

Og takk for det!

 

Som jeg tenkte, og leser av innlegget til Roger jo: Om anlegget ikke tilfredsstiller visse EU-normer så er det ikke tillatt å plugge det inn i det norske strømnettet. Uten referanse til hva Tropic1 måtte ha. Men samsvarserklæringen til Hulda, som er utferdiget av Bravida i Sverige, ser ut til å henge i en tynn leder (tråd). Selv om anlegget sikkert tilfredsstiller. Han som var om bord og verifiserte jobber også med yrkesfartøyene i Strömstad.

 

Nå går bussen om en times tid, og snøen laver ned i Son.

Link to post

Er det vanlig at landjord i en fast 230V instalasjon i båt har forbindelse til batteri minus/motor ? Eller vil jeg i mitt tilfelle være på "trygg grunn" om jeg bare kobler fra el.kolben til varmtvannsberderen ? Dvs at jeg da ikke får noen strømgjennomgang via motor/drev ut i sjøen ?

 

Synes mange snakker om at zinksaveren fungerer i de fleste tilfeller ?

Link to post
Eureka skrev for 5 timer siden:

Blir ikke de fleste nyere båten levert med «plug and play» 220v opplegg i dag? -om ikke krever godkjent installatør ? 

Eureka skrev for 5 timer siden:

 

 

vet ikke,  men Ladac landstrømanlegg  (nu DEFA) som jeg monterte i sin tid så fulgte det med en samsvarserklæring og manual for montering.

Tropic1 skrev for 5 timer siden:

Er det vanlig at landjord i en fast 230V instalasjon i båt har forbindelse til batteri minus/motor ? Eller vil jeg i mitt tilfelle være på "trygg grunn" om jeg bare kobler fra el.kolben til varmtvannsberderen ? Dvs at jeg da ikke får noen strømgjennomgang via motor/drev ut i sjøen ?

 

Kommer an på.

 

Du er på trygg grunn hvis du klipper av strømledningen til varmtvannsberderen  og bare  bruker  varmen fra motoren.

 

Det eneste trygge  er vel å dra en skjøteledning ombord og bruke  dobbelt isolert utstyr, når en snakker om jordfeil..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...