Jump to content

Jordfeil på varmtvannsbereder?

Tropic1

Recommended Posts

Hej

Mäta är att veta. Mät med en multimeter mellan jordbläcket på uttaget där du ansluter varmvattenberedaren och minuspol/motorblock. Har du kontakt där hjälper det inte vad du gör med varmvattenberedaren, du har en ledning mellan landströmsjord i båten och batteri minus, som jag tror är kravet i Norge. I Sverige har vi möjlighet att under vissa förutsättningar kapa landströmsjorden om vi skapar en egen skyddsjord till vattnet. Har du inte kontakt är du i ett mycket bättre läge. Mät mellan jordbläcket på stickproppen till varmvattenberedaren har du ingen eller stort motstånd är det bättre. I första läget hjälper bara en skiljetrafo. I andra läget hjälper det om motståndet är stort att bara ha kontakten inkopplad så korta tider som möjligt, en skiljetrafo är också här den bästa lösningen. En sinksaver kan som sagts tidigare hjälpa om skillnaden i spänning mellan skyddsjord och vatten är bara 1,5-2 V. Detta kan du också mäta, mät mellan jordbläcket på inkommande ström från land och god kontakt med vattnet, propelleraxel, drev, bordgenomföring eller bara en grov kabel. Spänningen här kan skilja från gång till gång och mellan olika hamnar. Jag har som mest mätt upp över 7 V.

Hälsningar Ove

Min erfarenhet är att Zincsaver ger mer inbillad än verklig nytta, i synnerhet i Skandinavien.

Dessutom bryter den just upp skyddsjorden och kopplar elektronik i serie (=två dioder). Enligt mig så är det tveksamt om det ens är lagligt, eftersom en skyddsjord aldrig får brytas, utan skall vara metalliskt förbunden i hela anläggningen. Kanske ok på kontinenten, men som sagt tveksamt i Sverige/Norge.

Säkerhetsmässigt skulle jag heller aldrig rekommendera att montera något som kan gå sönder i serie med skyddsjordsledaren. Som andra sagt - montera istället en skiljetransformator: https://se.rs-online.com/web/p/products/4368805/

Ingemar E.

NB Forum

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...