
VirtualMe
Personlig synes jeg du opererer med litt høye spenninger på LFP banken.
En kommentar fra MainSail på Cruiserforum jeg noterte meg i research perioden;
Winston cells should not be top balanced or have the voltage pushed beyond 3.800VPC, this despite what the Chinese manual tells you. In reality, with four years of in-depth experimentation and many hundreds of hours of behavior observation, I personally would not advise pushing them to any more than 3.65V for a top balance as there is no need to do this for a fractional C system.
Dette oppsettet for MC 614 har jeg notert meg (fra MainSail);
Gel Program (denne er skrevet for pre-litium utgaven)
Belt Manager = 4 (this current limits the 160A alt to 120-130A)
Then into advanced settings:
dLc/Start Delay = 45 Seconds
AHL/ High Voltage Regulator Limit = 14.4V
CL/Temp Compensation Limit = 14.3V
bv/Bulk Voltage = 14.0V
b1c/Bulk Time = 24 Minutes
Av/Absorption Voltage = 13.8V
A1c/Absorption Time = 12 Minutes
Fv/Float Voltage = 13.2V (this essentially turns the reg off)
F1C/Float Time = 12 Hours
AL1/Alt Temp Compensation = 220F
BL1/Batt Temp Threshold = NO BATTERY TEMP COMPENSATION
Litt konservativt, men denne fyren (MainSail) vet hva han snakker om. Om du ikke allerede har lest denne artikkelen; http://www.pbase.com/mainecruising/lifepo4_on_boats er det på tide å gjøre det nå.
Det som skjer om du kutter tilførselen til regulatoren er at den starter på ny i bulk fase hver gang spenningen settes på igjen. Det kan føre til overlading om du ikke passer på.