Jump to content

Edit History

BØstrøm

BØstrøm

Mye testing og måling nå. Får regulator til å balansere cellene på såvidt over 3,4 volt. Satte på alt av lys og forbruk over natten. Det som skjer, er at Lithium ofrer seg alene til å begynne med, men når volten faller på lithiumbatteriene, blir blybatteriene med mer og mer. Belastet med ca 150watt forbruk, hadde jeg etter ca 20 timer, 11,8 volt på blybatteriene, og ca 2,9volt på Lithium. Allerede under 12;5 volt, får jeg problemer med kjølebokser, og Tv, så jeg må muligens ha en 12. -12volts lader, for å steppe opp volten. 

Har sett på Ctek smartpass. Noen som kjenner den?

Etter å ha stilt ned verdien vedr temperaturkompensasjon,ser det ut til at Balmardynamoen gir mye mindre Ampere. Nå lader jeg rundt 40Ampere uansett turtall, mens dynamoen holder volten akkurat under V pass grense. Kan man justere noe for å få flere ampere ut av dynamo, med lav volt? 

Utifra ladekurven over, tenker jeg å stille inn V bypass til 3;5 pr celle, som virker trygt. Her er det mange meninger i markedet, men jeg må vel stole på produsentens datablad? Hvis dette gir mellom 2000 og 5000 sykluser, gir vel gevinsten ved å lade med lavere volt, mer akademisk interesse for saksbehandlere i AFP ordningen?

Under landligge går lading til blybanken, som også server forbruk. Så får jeg prøve å kjøre volten ned til ca 60 % (3;2 volt)på lithiumbanken, før jeg setter på landstrømslader. Landligge er tross alt langt over 90% av tia.

BMS er utstyrt med blå dingser, som man trer på «pluss inn på batteriet, og pluss ut til forbruk» kabelene. Disse klarer bare 100A, og gir problemer ved min «lille» lithiumbank. Dette løser seg muligens ved utvidelse av batteribanken(100A mer for neste 200A batteribank), eller så må jeg bytte dem. Det er de som måler strøm inn, og strøm ut.

BØstrøm

BØstrøm

Mye testing og måling nå. Få regulator til å balansere cellene på såvidt over 3,4 volt. Satte på alt av lys og forbruk over natten. Det som skjer, er at Lithium ofrer seg alene til å begynne med, men når volten faller på lithiumbatteriene, blir blybatteriene med mer og mer. Belastet med ca 150watt forbruk, hadde jeg etter ca 20 timer, 11,8 volt på blybatteriene, og ca 2,9volt på Lithium. Allerede under 12;5 volt, får jeg problemer med kjølebokser, og Tv, så jeg må muligens ha en 12. -12volts lader, for å steppe opp volten. 

Har sett på Ctek smartpass. Noen som kjenner den?

Etter å ha stilt ned verdien vedr temperaturkompensasjon,ser det ut til at Balmardynamoen gir mye mindre Ampere. Nå laecr jeg rundt 40Ampere uansett turtall, mens dynamoen holder volten akkurat under V pass grense. Kan man justere noe for å få flere ampere ut av dynamo, med lav volt? 

Utifra ladekurven over, tenker jeg å stille inn V bypass til 3;5 pr celle, som virker trygt. Her er det mange meninger i markedet, men jeg må vel stole på produsentens datablad? Hvis dette gir mellom 2000 og 5000 sykluser, gir vel gevinsten ved å lade med lavere volt, mer akademisk interesse for saksbehandlere i AFP ordningen?

Under landligge går lading til blybanken, som også server forbruk. Så får jeg prøve å kjøre volten ned til ca 60 % (3;2 volt)på lithiumbanken, før jeg setter på landstrømslader. Landligge er tross alt langt over 90% av tia.

BMS er utstyrt med blå dingser, som man trer på «pluss inn på batteriet, og pluss ut til forbruk» kabelene. Disse klarer bare 100A, og gir problemer ved min «lille» lithiumbank. Dette løser seg muligens ved utvidelse av batteribanken(100A mer for neste 200A batteribank), eller så må jeg bytte dem.

• Create New...