Navic II Startet 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2018 Når Windy'n nå er solgt så er jakten på ny båt igang for fullt. Jeg har fulgt nøye med på finn siden jeg bestemte meg for å selge før jul, men ingen handel har blitt realisert ettersom jeg ikke har et tre i hagen som det vokser tusenlapper på enda, og har vært avhengig av å selge båt først. Det har vært flere veldig interessante båter som har kommer og gått de siste mnd, men nå som jeg har solgt er det liksom ikke noen. Har vært veeeeldig usikker på hva jeg skulle kjøpe. og begynte med å høre litt på kravene til rederinnen som var: -Akterdekk med skyvedør (dritt lei av unger som går inn i båten med vått badetøy, sko som står inne i cockpit våte tau etc) -Generator (for å kunne lage skikkelig mat i uthavn også når vi ikke vil/kan grille, og for å kunne ligge lenger i uthavn) Jeg kjenner også at skal vi ha akterdekk så kan vi like godt gå for klyseloft først som sist. og skal vi ha omtrent samme innvendige plass som før så må vi opp noen fot. så luker vi ut båter som estetisk ikke faller i smak så faller jeg stadig tilbake på Princess og Fairline som de beste alternativene. Vurderte først phantom 40-46 og Princess P40-P45, men etter å ha sjekket litt frem og tilbake føler jeg det blir litt "trangt" i 40-foterne, så da heller Ph43-46 og P42-45. valget mellom disse er 2 eller 3 kabiner. Jeg har to unger som nå er 6 og 8 år, og de kan fint dele rom i noen år til. men spørsmålet er hvor lenge, så skal man gå for 3 kabiner med en gang? 42-43 er mer ideell størrelse føler jeg men da med 2-kabins løsning. Føler Phantom'en er gunstigere priset, men liker dårlig den midtplasserte styreposisjon inne, og de fleste har problemer med trekk i tak og vegger som løsner, dog en veldig flott båt utover det. P42 er rålekker fra alle ender men er noe stivere i pris. pro's and con's anyone? noen sier at det er gøy å jakte på riktig båt. jeg synes det er motbydelig. særlig når man ikke kan forutse når og om det kommer riktig båt på markedet, og våren kommer marsjerende.... Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Har du vurdert 43 squadron?flottere den enn phantom modellene...Jeg er helt innhabil Men helt seriøst;det er en veldig bra sjøbåt,som er godt utnyttet,stor salong,byssa oppe,stor og velutnyttet flybridge,samt at de enda er moderne i linjene. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Navic II skrev for 4 timer siden: Føler Phantom'en er gunstigere priset, men liker dårlig den midtplasserte styreposisjon inne, og de fleste har problemer med trekk i tak og vegger som løsner, dog en veldig flott båt utover det. Dette må jo være snakk om relativt gamle modeller.? Kjenner en del som har hatt både PH40, 46, 48 og 50 av denne siste serien som ble produsert fram til 2011 (PH48) og disse problemene har aldri forekommet her. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 4.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 casie skrev 9 minutter siden: Har du vurdert 43 squadron?flottere den enn phantom modellene...Jeg er helt innhabil Men helt seriøst;det er en veldig bra sjøbåt,som er godt utnyttet,stor salong,byssa oppe,stor og velutnyttet flybridge,samt at de enda er moderne i linjene. Har vært på tanken flere ganger, men det er noen ting som ikke helt stemmer med den. stige fremfor trapp opp til fly bl.a. men steike flotte båter er det! må være med stor plattform ihvertfall. Chiefengineer skrev 5 minutter siden: Dette må jo være snakk om relativt gamle modeller.? Kjenner en del som har hatt både PH40, 46, 48 og 50 av denne siste serien som ble produsert fram til 2011 (PH48) og disse problemene har aldri forekommet her. Nå snakker jeg om de jeg har sett på som er tidlige modeller ja. fra 2001-2005-ish. Se på disse eksemplene på en 2002 Ph46 dashen og "buen" over sidevindu bl.a. Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Fairline hadde noe greier med skai/skottbekledning som løsner i båter produsert fra tidlig 90 tall til noen år inn på 2000 tallet.Dette gjelder veg også noen princessmodeller.Det er blitt meg fortalt at dette har vært en litt uheldig kombinasjon på limet og skaien... Man ser det i ganske mange annonser av fairliner fra 90 tallet og litt inn i 2000... Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Må si meg enig med navic;den løsningen på styreplassen med to seperate stoler,samt midtstilt styreposisjon er lite tiltalende.Da er det kjekkere med toseter og styreposisjon helt til styrbord Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 casie skrev 1 minutt siden: Fairline hadde noe greier med skai/skottbekledning som løsner i båter produsert fra tidlig 90 tall til noen år inn på 2000 tallet.Dette gjelder veg også noen princessmodeller.Det er blitt meg fortalt at dette har vært en litt uheldig kombinasjon på limet og skaien... Man ser det i ganske mange annonser av fairliner fra 90 tallet og litt inn i 2000... Dette kan nok sikkert stemme. Har ikke sett noen båter av årgang 2004 og senere som har hatt dette som feilkilder. Takplatene sitter godt, de er satt opp med dobbelsidig borrelåssystem med temmelig tette innfestingspunkter og dette er ikke noe som ødelegges såfremt man ikke herper med å ta de opp og ned hele tida. Ellers ligger det en test av P42 /PH43 her: Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 4.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Chiefengineer skrev 13 minutter siden: Dette kan nok sikkert stemme. Har ikke sett noen båter av årgang 2004 og senere som har hatt dette som feilkilder. Takplatene sitter godt, de er satt opp med dobbelsidig borrelåssystem med temmelig tette innfestingspunkter og dette er ikke noe som ødelegges såfremt man ikke herper med å ta de opp og ned hele tida. Ellers ligger det en test av P42 /PH43 her: Jeg mente ikke at selve platene detter ned, men at trekket på de løsner, som eksempelet i bildene. at platene detter ned er vel kjent på eldre princess V-serien? det går jo an å fikse det, men det koster litt, og tar en god porsjon tid. ;) har sett den testen ja. de er jo basert på mye av det samme, så det blir litt om man liker mora eller datra. men løsningen på styreposisjon er veldig rar for meg. bare ser for meg scenarioer med barna som skal sitte foran med meg, og skal gå forbi hendlene hver gang de skal opp eller ned etc. og utseendemessig liker jeg bedre løsningen og dashen til Princess. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Enig i at disse enkeltvise setene som står litt fra hverandre på PH 43/46 ikke er å foretrekke. En litt merkelig løsning. Layouten her er mye bedre på PH 40, 48 og 50, på disse er den lik Princess sin variant med tettplasserte seter. PH40 har en bred toseter. Ikke så rart, de brukte jo samme designer i en årrekke og underleverandørene var/er også stort sett de samme. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Ellers er det jo ikke sånn som bildene du har lagt inn over båten skal se ut når alt er iorden. Bildet under viser hvordan det skal være på en original Phantom, ikke en rynke på hverken dashbord eller rundt vinduer. Det må være noen som har utført noe hjemmemekking på vinduene i bildene dine. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Med barn i alderen som nevnt: ville gått rett på 3 kabiner. Så kan de ha med en venn/venninne nå, og kjæreste senere. På den annen side: går du for to kabiner har du jo en grunn til å bytte båt igjen om noen få år. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 5.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 nordan family 27 skrev for 10 timer siden: Med barn i alderen som nevnt: ville gått rett på 3 kabiner. Så kan de ha med en venn/venninne nå, og kjæreste senere. På den annen side: går du for to kabiner har du jo en grunn til å bytte båt igjen om noen få år. ' Veldig bra argument. men det er jo som du sier, en fin unnskyldning til å få fot-syken om noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Har du ikke vurdert å gå opp til 50 fot om du først er inne på tanken på en 45-46 foting? Det blir jo en helt annen plass ombord, og driftskostnadene er vel egentlig bare marginalt høyere enn for en 42-43 foting. Sporadisk finner man flotte eksemplarer annonsert til overkommelige priser, Sundal solgte denne P50 Mark 2'en i fjor: http://sundalyacht.com/yachts/princess-50-mark-2/ Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 1. gå for 3 lugarer. (det er flere grunder til det,, du sliper og bytte båt når ungene blir litt støre. og det er mye lettere og selge båt med 3 lugarer:) 2. hvor mye ca skal du legge i båt? 3. hvor gammel båt er du villig til og gå for? Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
oberst1 Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Hei Navic Kjenner meg godt igjen i tankesettet ditt her. Uten å spore av; vi ønsket oss lenge en GM37 og har fulgt deg på forumet...selv om vi endte opp med Marex 350CC den gang. Nå er du på jakt etter det vi gjorde i fjor...bortsett fra at vi ikke trenger å ta hensyn til barna på samme måten lenger. Vi er nå storfornøyde med P42 og har rukket å bli kjent med båten. Det jeg tenkte var å belyse noe jeg erfarte i jakten; det er et stort spenn i hva man finner der ute, typ 2,1 til 3,5mill. Noe av samme grunner du har nevnt gjorde at vi valgte Princess, men det virker som P42 og P45 er veldig likt priset. To lugarer eller tre med et større vindfang... Jeg mener to lugarer er enklere å omsette, men det kommer vel an på båttypen. Derimot hvis valget går mot tre lugarer ville jeg seriøst vurdert å finne P50 fremfor P45, sammenlign litt hva du finner så kanskje differansen overrasker. Mange flotte medlemmer her på forumet og du virker relativt oppegående, vil ikke overraske meg om du lar markedet finne ut hvilken båt dere havner på... Uansett, masse lykke til i jakten og skulle du ha litt spørsmål og tanker rundt P42 må gjerne sende meg en PM Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 5.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 altmuligbåt skrev 23 minutter siden: 1. gå for 3 lugarer. (det er flere grunder til det,, du sliper og bytte båt når ungene blir litt støre. og det er mye lettere og selge båt med 3 lugarer:) 2. hvor mye ca skal du legge i båt? 3. hvor gammel båt er du villig til og gå for? ' 1: meen, hva om jeg VIL ha en unnskyldning til å bytte båt senere da? Jeg ser absolutt fordelen med 3 kabiner, men jeg tror nok det er like lett å selge en P42 som en P45. (når man ser liggetider på finn.no) 2: Budsjettet er på 2,5 mill. 3: det er litt usikkert, men jeg føler at generasjonen før 2000-ish begynner å virke gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 5.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 oberst1 skrev 3 minutter siden: Hei Navic Kjenner meg godt igjen i tankesettet ditt her. Uten å spore av; vi ønsket oss lenge en GM37 og har fulgt deg på forumet...selv om vi endte opp med Marex 350CC den gang. Nå er du på jakt etter det vi gjorde i fjor...bortsett fra at vi ikke trenger å ta hensyn til barna på samme måten lenger. Vi er nå storfornøyde med P42 og har rukket å bli kjent med båten. Det jeg tenkte var å belyse noe jeg erfarte i jakten; det er et stort spenn i hva man finner der ute, typ 2,1 til 3,5mill. Noe av samme grunner du har nevnt gjorde at vi valgte Princess, men det virker som P42 og P45 er veldig likt priset. To lugarer eller tre med et større vindfang... Jeg mener to lugarer er enklere å omsette, men det kommer vel an på båttypen. Derimot hvis valget går mot tre lugarer ville jeg seriøst vurdert å finne P50 fremfor P45, sammenlign litt hva du finner så kanskje differansen overrasker. Mange flotte medlemmer her på forumet og du virker relativt oppegående, vil ikke overraske meg om du lar markedet finne ut hvilken båt dere havner på... Uansett, masse lykke til i jakten og skulle du ha litt spørsmål og tanker rundt P42 må gjerne sende meg en PM Helt enig med deg i det du skriver! ikke se bort i fra at jeg slenger på en melding med noen spørsmål. du har en 08-modell, antakelig med D6-435? Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Navic II skrev 16 minutter siden: ' 1: meen, hva om jeg VIL ha en unnskyldning til å bytte båt senere da? Jeg ser absolutt fordelen med 3 kabiner, men jeg tror nok det er like lett å selge en P42 som en P45. (når man ser liggetider på finn.no) 2: Budsjettet er på 2,5 mill. 3: det er litt usikkert, men jeg føler at generasjonen før 2000-ish begynner å virke gammel. Med disse svarene hadde jeg ikke vært i tvil.. gå for en P50 med en gang. gå for 3 kabiner. (vi hadde 2 kabiner og nesten alle som vile ha den ombestemte seg og gikk for 3 kabiner.) Feil på alle de 3 Engelske store fra omtrent den tiden (tror faktisk opp til 2005/2008) er: 1. Stoff løsner fra platene (har kun kosmetisk noe og si.) dette gjelder spesielt på båter som har gått i varme strøk tidligere. 2. Speil flasser (helt greit og fikse men litt jobb.) 3. treverk ombord blir falmet (dette også spesielt på båter som har gått i varme farvann.) Ellers er det mest opp til tidligere eiere og tilstand. 2. små andre tips på båter av denne str. Dockmate. dette er et fantastisk hjelpe utstyr som gjør at du kan kjøre båten fra hvor du vil (også brygga.) så mye mindre stress mass og styr ombor når vi går inn / ut. og mitt siste tips, D5L er ikke så vanskelig og gjort på 3 helger, båter som passerer 50 med noen fot er ofte en del billigere en de under 50. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Dykker Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Litt over budsjett, men flott båt. 3 kabiner, midtstilt senterkabin og førerposisjon til styrbord. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=115275097 Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 5.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Dykker skrev 20 minutter siden: Litt over budsjett, men flott båt. 3 kabiner, midtstilt senterkabin og førerposisjon til styrbord. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=115275097 har sett den. :) men godt over budsjett, og prisen er eks fraktomkostninger, og det er noen kroner på en sånn båt. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 (redigert) Jeg var i samme dilemma som deg i fjor, og mange av dine betraktninger og vurderinger kjenner jeg igjen. Vi hadde da solgt en Bavaria 37 Sport. I vårt utgangspunkt vurderte vi 42-46. Vi vurderte også Fairline Phantom og Princess P. Etter å ha sett på en rekke båter, tenkt igjennom behov og ønsker så ble 42 fot utelukket. Man er bortskjemt med plass etter Bavaria 37... Budsjettet var omtrent det samme som ditt, men med mulighet til å strekke dette litt.. På 42 fot ble liksom alle avdelinger litt for små. Vi var etterhvert fast bestemt på 3 lugarer. Vi bruker i utgangspunktet 2, mens 3 lugarer er mye enklere å selge etter å ha fulgt med på markedet et par år. Med 3 lugarer kan barna ha med venner, eller vi voksne kan ha med et vennepar, eller du kan lagre ekstra bagasje når du er på langtur.. Etterhvert dukket det også opp et annet alternativ, Azimuth 46. Så nå hadde vi Phantom 46, Princess 45 og Azimuth 46 på blokka. Jeg hadde samtidig begynt å kikke litt i utlandet. Princess 45 ble forkastet først. Jeg opplevde den som "minst" av alternativene og også mest konservativ. De gode eksemplarene var også noe stivere i prisingen. Særlig akterdekket oppleves mindre og litt mer upraktisk med 2 delt dør. Jeg så for meg hyppig bruk av akterdekk når det ble for kaldt å sitte på loftet. Vi vurderte da PH 46 og Azimut 46, i tillegg hadde jeg begynt å snuse på 50 fot i utlandet da jeg hadde båtplass syd på Hvaler og kunne tenke meg å flytte til Sverige og glemme Norsk MVA. Samme kjøretid til båten. Da får man jo mer for pengene. Ellers er prisnivået ganske likt. Vi vurderte Azimuth og PH 46 mot hverandre, meget vanskelig vurdering. Vi opplevde Azimuth som desidert den største båten, og vi var opptatt av romslighet. Negativt med Azimuth var lave seter/sofa på fly, men det gir mindre trekk i vind. I tillegg er skiller den seg litt ut fra de Britiske båtene mht design og løsninger, det blir jo en smakssak. Jeg, det vil si fruen... hadde valgt Azimuth 46 den gangen, men vi endte opp med en Phantom 50 (04) i fra Damark med D12 maskiner, og har vært superfornøyd med valget. Når man ser på desgin/interiør/farger/løsninger/opplevd kvalitet og totalen vil jeg nå i ettertid valgt Phantom 46 dersom man ikke vil strekke strikken til Princess P50 eller Phantom 50. Jeg ville vurdert Azimuth 46 opp i mot PH 46. Nabo og venn i havna har P45 så jeg er meget godt kjent med modellen... Som andre har påpekt så løsner skaien fra buen på enkelte Fairline modeller, min har samme problem. Dette skyldes at det er et tynt lag med skumgummi på baksiden av skaien som tørker ut og som gjør at limet løsner og skaien blir romslig. Rent kosmetisk og det skjer bare på buen og de øvre panelene over vinduene på min. Enkelt å fikse, og rent kosmetisk. Skaien reagerer også på varme så det er ekstra synlig når det er kaldt, og nesten usynlig ved 20 grader eller mer. Ellers har jeg ikke opplevd andre problemer. Forøvrig så er jo denne innafor: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=112631858 Redigert 5.Mars.2018 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Captain Chaos Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 casie skrev for 15 timer siden: Må si meg enig med navic;den løsningen på styreplassen med to seperate stoler,samt midtstilt styreposisjon er lite tiltalende.Da er det kjekkere med toseter og styreposisjon helt til styrbord Det er en vanesak, med separate stoler har man bedre justering for fører og lang bedre komfort. Sofa er sånn sett håpløst i forhold. Har hatt sofa og har nå tilsvarende med separate stoler. En annen ting, når man kommer opp i en sånn bredde på båten er det bedre å sitte litt mer inn mot midten for oversikt, man merker nesten ikke overgang fra en typisk styrbord posisjon. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Tom Rør Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Det med lettere å selge med tre lugarer,er nok ikke helt riktig Captain C Når det gjelder P 42, som har to, er det en båt som er usedvanlig lettsolgt om dagen, og har vært det lenge. Er helt enig med deg når det gjelder separate stoler vs sofa. Jeg hadde sofa før, og jeg satt ikke godt over lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Tom Rør skrev 27 minutter siden: Det med lettere å selge med tre lugarer,er nok ikke helt riktig Captain C Når det gjelder P 42, som har to, er det en båt som er usedvanlig lettsolgt om dagen, og har vært det lenge. Er helt enig med deg når det gjelder separate stoler vs sofa. Jeg hadde sofa før, og jeg satt ikke godt over lengre tid. Jo, jeg er nok enig at P42 er lettsolgt med 2 lugarer. Når man kommer opp mot 45- 50 er det nok flere som vil ha 3 lugarer. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 (redigert) Mulig det er nevnt her før Ta en liten kikk på forbrukstallene for båter dere ser på. Jeg erfarte ihvertfall en viss overraskelse da vi gikk fra Windy 37 GM som tusla greit på 50-60 liter i timen på marsjfart til NordWest 420 som dro 110-120 liter i timen på marsj. (ca 4,2 l/nm) Det er noe med at det koster 10-12 tusen å fylle tanken. Og er man på 50 foter kan man sikkert doble forbruket fra NordWesten - som tross alt var billig i drift med IPS 600. På valg av merke - gitt at båten skal momses inn i Norge - skal det mye til å ikke kjøpe Princess tenker jeg. Kan den selges i det Europeiske markedet er det mer åpent hva man velger. Redigert 5.Mars.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.