Captain Chaos
Jeg var i samme dilemma som deg i fjor, og mange av dine betraktninger og vurderinger kjenner jeg igjen. Vi hadde da solgt en Bavaria 37 Sport.
I vårt utgangspunkt vurderte vi 42-46. Vi vurderte også Fairline Phantom og Princess P. Etter å ha sett på en rekke båter, tenkt igjennom behov og ønsker så ble 42 fot utelukket. Man er bortskjemt med plass etter Bavaria 37... Budsjettet var omtrent det samme som ditt, men med mulighet til å strekke dette litt.. På 42 fot ble liksom alle avdelinger litt for små.
Vi var etterhvert fast bestemt på 3 lugarer. Vi bruker i utgangspunktet 2, mens 3 lugarer er mye enklere å selge etter å ha fulgt med på markedet et par år. Med 3 lugarer kan barna ha med venner, eller vi voksne kan ha med et vennepar, eller du kan lagre ekstra bagasje når du er på langtur..
Etterhvert dukket det også opp et annet alternativ, Azimuth 46. Så nå hadde vi Phantom 46, Princess 45 og Azimuth 46 på blokka. Jeg hadde samtidig begynt å kikke litt i utlandet. Princess 45 ble forkastet først. Jeg opplevde den som "minst" av alternativene og også mest konservativ. De gode eksemplarene var også noe stivere i prisingen. Særlig akterdekket oppleves mindre og litt mer upraktisk med 2 delt dør. Jeg så for meg hyppig bruk av akterdekk når det ble for kaldt å sitte på loftet. Vi vurderte da PH 46 og Azimut 46, i tillegg hadde jeg begynt å snuse på 50 fot i utlandet da jeg hadde båtplass syd på Hvaler og kunne tenke meg å flytte til Sverige og glemme Norsk MVA. Samme kjøretid til båten. Da får man jo mer for pengene. Ellers er prisnivået ganske likt. Vi vurderte Azimuth og PH 46 mot hverandre, meget vanskelig vurdering. Vi opplevde Azimuth som desidert den største båten, og vi var opptatt av romslighet. Negativt med Azimuth var lave seter/sofa på fly, men det gir mindre trekk i vind. I tillegg er skiller den seg litt ut fra de Britiske båtene mht design og løsninger, det blir jo en smakssak.
Jeg, det vil si fruen... hadde valgt Azimuth 46 den gangen, men vi endte opp med en Phantom 50 (04) i fra Damark med D12 maskiner, og har vært superfornøyd med valget. Når man ser på desgin/interiør/farger/løsninger/opplevd kvalitet og totalen vil jeg nå i ettertid valgt Phantom 46 dersom man ikke vil strekke strikken til Princess P50 eller Phantom 50. Jeg ville vurdert Azimuth 46 opp i mot PH 46. Nabo og venn i havna har P45 så jeg er meget godt kjent med modellen...
Som andre har påpekt så løsner skaien fra buen på enkelte Fairline modeller, min har samme problem. Dette skyldes at det er et tynt lag med skumgummi på baksiden av skaien som tørker ut og som gjør at limet løsner og skaien blir romslig. Rent kosmetisk og det skjer bare på buen og de øvre panelene over vinduene på min. Enkelt å fikse, og rent kosmetisk. Skaien reagerer også på varme så det er ekstra synlig når det er kaldt, og nesten usynlig ved 20 grader eller mer. Ellers har jeg ikke opplevd andre problemer.
Forøvrig så er jo denne innafor: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=112631858