Jump to content

Edit History

Cap232

Cap232

Etter mye overveielse har jeg endt opp med et justert design. Selv om de aller fleste anbefaler (bly)tau fremfor kjetting, har jeg likevel gått for kjetting. Dette fordi tau uansett type ikke gir tyngde nok til å trekke båten ut fra land etter fortøying. Dette kan selvfølgelig løses med en daumann, men da må man sannsynligvis spleise en forgreining til daumannen for ikke å svekke tauet.

Jeg har valgt en tykk kjetting og sjakkel fra moring, for å øke levetiden i mudderet. Sjakkel nr 2 er løftet ut av mudderet med en anleggsskum fylt plastkanne, stripset til sjakkel. Har valgt en tynnere kjetting til bøyen, da denne i teorien  skal være mindre korrosjonsutsatt over mudderet, og for ikke å måtte gå opp i bøyestørrelse. Tynneste kjetting er tenkt dyppet i bunnstoff for å hindre groing 1. året.

Noen som har synspunkter på design?

Moring.jpg

Cap232

Cap232

Etter mye overveielse har jeg endt opp med et justert design. Selv om de aller fleste anbefaler (bly)tau fremfor kjetting, har jeg likevel gått for kjetting. Dette fordi tau uansett type ikke gir tyngde nok til å trekke båten ut fra land etter fortøying. Dette kan selvfølgelig løses med en daumann, men da må man sannsynligvis spleise en forgreining til daumannen for ikke å svekke tauet.

Jeg har valgt en tykk kjetting og sjakkel fra moring, for å øke levetiden i mudderet. Sjakkel nr 2 er løftet ut av mudderet med en anleggsskum fylt plastkanne, stripset til sjakkel. Har valgt en tynnere kjetting til bøyen, da denne i teorien ikke skal være mindre korrosjonsutsatt over mudderet, og for ikke å måtte gå opp i bøyestørrelse. Tynneste kjetting er tenkt dyppet i bunnstoff for å hindre groing 1. året.

Moring.jpg

Cap232

Cap232

Etter mye overveielse har jeg endt opp med et justert design. Selv om de aller fleste anbefaler (bly)tau fremfor kjetting, har jeg likevel gått for kjetting. Dette fordi tau uansett type ikke gir tyngde nok til å trekke båten ut fra land etter fortøying. Dette kan selvfølgelig løses med en daumann, men da må mann sannsynligvis spleise en forgreining til daumannen for ikke å svekke tauet.

Jeg har valgt en tykk kjetting og sjakkel fra moring, for å øke levetiden i mudderet. Sjakkel nr 2 er løftet ut av mudderet med en anleggsskum fylt plastkanne, stripset til sjakkel. Har valgt en tynnere kjetting til bøyen, da denne i teorien ikke skal være mindre korrosjonsutsatt over mudderet, og for ikke å måtte gå opp i bøyestørrelse. Tynneste kjetting er tenkt dyppet i bunnstoff for å hindre groing 1. året.

Moring.jpg

• Create New...