Jump to content

Plassering av nødbryter til baugtruster

Skrulokk

Recommended Posts

Hei!

Vi brukte forrige sommer på diverse utbedringer på vår Risør, og benyttet sjansen da båten ble liggende hele sommeren på land til å samtidig montere baugtruster.
Hull ble saget, tunnel støpt og propell ble installert. 

Planen var da å bruke vinteren på inventar, ballast og elektrisk, da vi måtte fjerne to køyer, gulv, glassfiberprofiler og 100kg betong.

Det store spørsmålet nå er hvordan dere som har ettermontert baugtruster har plassert/fått plassert nødbryteren til hovedstrømmen til trusteren.
Jeg har hele veien hørt at jo kortere kabel mellom trusterbatteri og truster er, jo bedre er det.
Derfor har vi planer om å plassere batteri som skal drifte truster, starter og ankervinsj under gulvet i fremkabinen sammen med trusteren.

Noe ala slik:

5a9c452f9d04f_Bilde03_03.2018114613.jpg.682fbe93fce2cb1f43df0be00bc5a03e.jpg

Om man da skal ha nødbryteren som skal sitte koblet på hovedplusskabelen til motoren i nærheten av førerplassen, faller hele poenget med å ha batteriet i nærheten av trusteren bort.
Da må man jo trekke hovedplusskabelen helt tilbake til førerplass og deretter frem igjen.

Så jeg er nysgjerrig på hvordan plassering dere har på deres nødbryter :)

Mr.E

Elise skrev 2 minutter siden:

Sleipner har fjernstyrt hovedstrøms bryter som aktiviseres når panelet slås på. Denne har innebygd terminaler for sikring, så da slipper du egen sikringsholder.

Disse sitter installert hos meg. Legger du en sånn mellom batteriet og thrustermotoren får du en installasjon som både sikrer tilskrekkelig kraft til thrustermotor samt sikrer systemet om du må nødfrakople. Så hos deg blir den sittende direkte ved thrustermotoren. Husk å sjekke opp mot dimmensjoneringen ang. strømtrekket, syntes 275 A på denne seatronics bryteren hørtes lite ut selv om thrusteren er bare en 40 kilos utgave.

Chiefengineer skrev 1 minutt siden:

Disse sitter installert hos meg. Legger du en sånn mellom batteriet og thrustermotoren får du en installasjon som både sikrer tilskrekkelig kraft til thrustermotor samt sikrer systemet om du må nødfrakople. Så hos deg blir den sittende direkte ved thrustermotoren. Husk å sjekke opp mot dimmensjoneringen ang. strømtrekket, syntes 275 A på denne seatronics bryteren hørtes lite ut selv om thrusteren er bare en 40 kilos utgave.

Elise skrev 7 minutter siden:

Sleipner har fjernstyrt hovedstrøms bryter som aktiviseres når panelet slås på. Denne har innebygd terminaler for sikring, så da slipper du egen sikringsholder.

Takker, da skal jeg sjekke litt rundt dette :) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...