Skrulokk Startet 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2018 Hei! Vi brukte forrige sommer på diverse utbedringer på vår Risør, og benyttet sjansen da båten ble liggende hele sommeren på land til å samtidig montere baugtruster. Hull ble saget, tunnel støpt og propell ble installert. Planen var da å bruke vinteren på inventar, ballast og elektrisk, da vi måtte fjerne to køyer, gulv, glassfiberprofiler og 100kg betong. Det store spørsmålet nå er hvordan dere som har ettermontert baugtruster har plassert/fått plassert nødbryteren til hovedstrømmen til trusteren. Jeg har hele veien hørt at jo kortere kabel mellom trusterbatteri og truster er, jo bedre er det. Derfor har vi planer om å plassere batteri som skal drifte truster, starter og ankervinsj under gulvet i fremkabinen sammen med trusteren. Noe ala slik: Om man da skal ha nødbryteren som skal sitte koblet på hovedplusskabelen til motoren i nærheten av førerplassen, faller hele poenget med å ha batteriet i nærheten av trusteren bort. Da må man jo trekke hovedplusskabelen helt tilbake til førerplass og deretter frem igjen. Så jeg er nysgjerrig på hvordan plassering dere har på deres nødbryter :) Mr.E Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Jeg bruker BEP fjernstyrt rele. Se under 'byggingen av Hulda'. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 På min nye C76 er den plassert rett ved siden av høyre foten min, helt nede på gulvet. Sitér dette innlegget Link to post
Skrulokk Svart 4.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Takk for tipset :) Blir nok en slik, koblet mot en vanlig bryter på dashbordet da: https://seatronic.no/strom/brytere-og-paneler/bep-fjernstyrt-hovedstromsbryter-275a Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Sleipner har fjernstyrt hovedstrøms bryter som aktiviseres når panelet slås på. Denne har innebygd terminaler for sikring, så da slipper du egen sikringsholder. Sitér dette innlegget Link to post
Skrulokk Svart 4.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Hmm.. Kjøpte pakke fra SG Marine i fjor og da fikk jeg med sikringsholder og hovedbryter, og i monteringsmanualen står det også tegnet opp bryter og sikring på koblingsskjemaet. Hovedstrømsbryter av denne typen (men med høyere ampere): https://www.maritim.no/hovedbryter-125-amp-#.WpxfLUxFyUk Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Elise skrev 2 minutter siden: Sleipner har fjernstyrt hovedstrøms bryter som aktiviseres når panelet slås på. Denne har innebygd terminaler for sikring, så da slipper du egen sikringsholder. Disse sitter installert hos meg. Legger du en sånn mellom batteriet og thrustermotoren får du en installasjon som både sikrer tilskrekkelig kraft til thrustermotor samt sikrer systemet om du må nødfrakople. Så hos deg blir den sittende direkte ved thrustermotoren. Husk å sjekke opp mot dimmensjoneringen ang. strømtrekket, syntes 275 A på denne seatronics bryteren hørtes lite ut selv om thrusteren er bare en 40 kilos utgave. Sitér dette innlegget Link to post
Skrulokk Svart 4.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Og slik type sikringsholder: https://www.maritim.no/sikringsholder-sleipner#.Wpxf1kxFyUk Sitér dette innlegget Link to post
Skrulokk Svart 4.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Chiefengineer skrev 1 minutt siden: Disse sitter installert hos meg. Legger du en sånn mellom batteriet og thrustermotoren får du en installasjon som både sikrer tilskrekkelig kraft til thrustermotor samt sikrer systemet om du må nødfrakople. Så hos deg blir den sittende direkte ved thrustermotoren. Husk å sjekke opp mot dimmensjoneringen ang. strømtrekket, syntes 275 A på denne seatronics bryteren hørtes lite ut selv om thrusteren er bare en 40 kilos utgave. Elise skrev 7 minutter siden: Sleipner har fjernstyrt hovedstrøms bryter som aktiviseres når panelet slås på. Denne har innebygd terminaler for sikring, så da slipper du egen sikringsholder. Takker, da skal jeg sjekke litt rundt dette :) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Du finner masse info om dette inne på Sleipners hjemmesider. Forresten et godt valg å sette ekstra batteri, husk imidlertid utlufting etc. Det står litt om dette også her. https://sleipner.no/kategori/1685/side-power-thrustersystemer/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.