Jump to content

De-sulfatering av batterier


Messy

Recommended Posts

Er det noen på dette forumet som har erfaring med Europulse regenerator for batterier. http://www.europulse.com/no/index.shtml Ser ut som de har bra referanser fra bil/lastebil/trucker.

Prisen ligger på omtrent det et 110 Ah batteri koster. Er det verdt prisen ?

Redigert av Messy (see edit history)

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en slik i en god del år men å si at den virker eller ikke virker kan jeg ikke.

 

Da jeg kjøpte den var det i håp om å berge et batteri som hadde blitt sulteforet i et ukjent antal år men måtte nok en tur i batteributikken likevel. For tiden står den i bilen i håp om å berge batteriene der og de er på bedringens vei men vet ikke om det er Europulsen eller den nye dynamoregulatoren som har æren for det.

 

Paul Rosenquist i Ladac har jevnlig påstått at sulfatet i et batteri ikke kan løses opp igjen men andre opplever at det går an......

 

Jeg ville heller lagt pengene i en god laderegulator som Sterling, Ladac, PS e.l. og på den måten sørget for at batteriene hadde best mulige levevilkår. Batterier er forbruksvare og en batterileverandør jeg handlet av en gang påstod at hvis batteriet varte et par år måte jeg være fornøyd, lenger levetid var ren bonus........ men jeg har nå opplevd bilbatterier som har vart i 12-13år.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte også for flere år siden en slik Europulse, for å prøve "å redde" et bilbatteri som hadde hatt det tøft med uttappet status rett som det var og samtidig vært utsatt for dårlig lading. (aldri helt toppladet igjen?)

 

Syntes å merke en bedring etterhvert i mottakeligheten for ladestrøm/kapasitet, men så var det plutselig slutt grunnet kortslutning i en av cellene.

 

Jeg ville nok idag heller lagt pengene i et nytt batteri med en gang, og så sjekket om laderegulatoren leverte det den skulle for å få et topp ladet batteri i forhold til bruksmønsteret av kjøretøyet / båten.

 

NB!

Siden jeg nå en gang fortsatt har denne Europulse'n - så har jeg satt den på den ene av to atskilte kliss like batteribanker i båten - og med litt tålmodighet over forhåpentligvis flere år for begge bankene, vil tiden vise om det utgjorde noen forskjell.

 

MEN - det viktigste jeg kan bidra med er å sørge for at generatoren og laderegulatoren leverer etter boka og i tillegg sørge for å sjekke at batteriene til stadighet er toppladet. ( Kanskje jeg i mange perioder tar ut mere strøm av batteriet enn det som blir puttet inn igjen?)

 

Har selv sikret meg med elektronisk vedlikeholdslader, som automatisk sørger for at batteriet er toppladet til enhver tid! :wink::yesnod:

(Mange leverandører og prisklasser her, men jeg har god erfaring med bl.a. en lader fra Biltema til kr. 299,- V.nr.: 37-710)

 

Med et jevnt over toppladet batteri vil, etter min oppfatning av sulfateringsproblemet, sjansene for sulfatering bli redusert til et minimum og batteriene få en lengst mulig levetid.

 

Sjekk ladeopplegget og start med nye friske batterier - det er bedre å forebygge problemer enn å forsøke å reparere noe som allerede er ødelagt eller redusert på noen måte!

 

 

Lykke til med dine valg! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det virker, men sulfatering er nå det som skjer i batteriet ved lading/utlading hele tiden. Det er når sulfatet krystalliserer seg at håpet svinner. Ville nok satset på korrekt ladespenning.

 

Mitt nymonterte battmeter har vist meg at selv om min Hitachi dynamo gir meg 14,3-14,4V på slutten av ladeforløpet, er det usannsynlig sløv i begynnelsen. Selv på meget utladet batteribank gir 80A dynamoen ikke mer enn ca 50-60A og da bare i et par minutter maks. Så synker den raskt til 40 og så til 30. Der ligger den. Fortsatt helt normalt. Og spenningen? Beskjedne 13,7 volt. Yanmar Norge sa at slik er det bare. De anbefalte YA12 ekstern regulator. Da gir samme 80A dynamo nærmere 90A i en time på en batteribank som min før den i det hele tatt tenker tanken på å dabbe av. Og dabbe av var godt over 50A hele den neste timen også. Blir ny ekstern regulator, men ingen Europulse.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Mitt nymonterte battmeter har vist meg at selv om min Hitachi dynamo gir meg 14,3-14,4V på slutten av ladeforløpet, er det usannsynlig sløv i begynnelsen. Selv på meget utladet batteribank gir 80A dynamoen ikke mer enn ca 50-60A og da bare i et par minutter maks. Så synker den raskt til 40 og så til 30. Der ligger den. Fortsatt helt normalt. Og spenningen? Beskjedne 13,7 volt. Yanmar Norge sa at slik er det bare. De anbefalte YA12 ekstern regulator. Da gir samme 80A dynamo nærmere 90A i en time på en batteribank som min før den i det hele tatt tenker tanken på å dabbe av. Og dabbe av var godt over 50A hele den neste timen også. Blir ny ekstern regulator, men ingen Europulse.

<{POST_SNAPBACK}>

Akkurat det samme opplevde jeg for et par båter siden men det var i gamle dager, før Ladac. I nyere tid, med Ladac, ga dynamoen det den kunne i L A N G tid for strømmen sakte begynte å minke. Det er en så dramatisk forbedring at da jeg solgte denne båten kjøpte jeg Ladac FØR jeg kjøpte neste båt......

 

I nåværende båt er standard VP/Valeo opplegg med ekstern sense, giret opp et par hakk men dioder i senseledningen. Har ikke fått helt oversikt over hvordan det fungerer enda men det skal ikke avvike mye fra optimalt før Ladac eller lignende er på plass........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Fortsetter diskusjonen om pulslading her istedet for på strengen "Ny dynamo, hva trenger jeg?"

 

Har vært litt opptatt et par dager, men begynte i går å se nærmere på hva som finnes om pulslading og "smarte duppeditter".

Europuls - Megapulse - Can-pulse m.m.fl.

Første overaskelse er at Europulse er et plagiat (!) Det er visstnok en tidligere versjon av Can-pulse (amerikansk), som er kopiert... Den er (iflg. Megapulse) belemret med en alvorlig feil: For mindre batteribanker (båter / biler) gjør det ikke så mye, men for større traksjonsbatterier kan det oppstå "Thermal Runaway" ("økende temperatur-spiral"), noe som HAR skjedd, med brutalt resultat.

Det er mulig at den amerikanske fabrikken vil gå til sak på dette (noe som er av mindre intr. for oss brukere HER og NÅ).

I forrige streng nevnte jeg endel linker om pulsteknologi; Etter å ha sjekket litt nærmere, forekommer det meg at vi "på Steinrøysa" er litt akterutseilt på dette området. Dess mer jeg leser om emnet, jo mere stiger aktelsen for Per Smith; Han var absolutt inne på riktig vei.

Men det er nå 12 år siden og det er skjedd mye i mellomtiden, ikke minst har flere aktører kommet på markedet. USA, Canada og ikke minst Australia har i dag produsenter av "puls": Ladere, regulatorer og "duppeditter" a´la Megapuls.

Det er mange gode linker på denne strengen; Her noen til (samlet fra tidligere innlegg om dette emnet):

Om lading og batterier, av Per Smith

Streng om sulfatering av batterier

Tidligere referert streng som gir litt info om regulatorens oppgave

Det skal bli intr. å følge med i denne utviklingen.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg er blant de mange som har latt tvilen komme til gode for å forsøke å berge et par batterier som har vært mishandlet med dyputlading og et par måneder med for dårlig laderegulering. Har ikke tatt vitenskapelige målinger men magefølelsen levner ingen tvil om at de var slitne og hadde dårlig kapasitet. Dette bekreftes av at jeg aldri fikk syrevekten opp på ”grønt felt” på slutten. Kjøpte desulfator og:

1. Toppladet batteriene.

2. Lot desulfatoren jobbe noen uker på et enkelt batteri (uten lader, se nedenfor).

3. Koblet fra desulfator og koblet til lader.

To ting har jeg notert meg:

a) Interessant nok så ble laderen nå stående lenge på ren lading før den gikk over på vedlikeholdslading (to trinns ”intellligent” lader). Sånn rent teoretisk (det er jo lov å håpe…) så kan dette bety at desulfatoren har gjort jobben sin og gjort batteriet i stand til å ta i mot mer strøm. Har endelig fått syrevekten godt innpå grønt felt (1,27+).

 

PS: desulfatoren bruker litt strøm, men ikke så mye at den oppladingen som laderen nå gjorde tok så lang tid.

b) I ettertid ser jeg at den desulfatoren jeg har kjøpt (som heter MegaPulse) også jobber selv om batteriene ikke har tilkoblet lading. Dvs at den har en cut-off spenning som ligger under hvilespenningen til fulladet batteri. Jeg mener å huske at ikke alle merkene gjør dette. At den ligger og jobber også når det ikke er tilkoblet lading er for meg en klar fordel. For meg var dette noe jeg oppdaget etter montering (flaks sa Severin Suveren). Uten at jeg skal promotere dette merket så ville jeg ha sjekket om andre aktuelle merker gjør dette før et kjøp.

 

Om det virker? Det får sommeren vise :-) Vil uansett si meg enig med alle som har fokus på skikkelig laderegulering.

 

Aero.

Link to post
Share on other sites

Har brukt Europulse i 6 år nå uten problemer med batteriene, om det er tilfeldigheter eller ett resultat av ladepulsene kan jeg ikke svare på.

 

Velger å tro at batteriene varer lengre med Europulse enn uten, har brukt battmeter på batteribanken som har Europulsen og den har aldri vært under 50 % så mye av gevinsten ligger nok her.

 

Har nettopp solgt båten våres til ett medlem her på BP og bestilt ny båt som kommer i midten av juli, Xantrex Link 10 battmeter er allerede på veg fra USA (1800kr levert Norge) for å bli montert så snart vi overtar den.

 

Etter min mening burde dette instrumentet vært like selvskrevet i båt som tankmåler da en slipper å ødelegge batteriene ved at en tømmer dem i vanvare samtidig som en har svært god kontroll på ladeforløpet.

 

Dersom en bruker både battmeter og europulse tror jeg det er mulig å holde liv i batteriene svært lenge, gjerne 10 år+.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Megapuls er det rette produkt til dette! Fortsett du, venter spent på videre resultater.

 

Har gravd litt videre og kommet over dokumenter som bekrefter det jeg sa i forrige innlegg: Avtalen med rettighetshaver ER forlengst sagt opp med "Europulse". Dette er et ulovlig plagiat. Har også fått tak i bilder av den "exploderte" pulseren, og DET er et trist syn!! (Synd at jeg ikke har mulighet til å legge inn bilder i denne dataversjonen). HVIS den Europulseren hadde ligget oppå et traksjonsbatteri da det smalt.....

Ser også ut til at pulsLADERE er i produksjon igjen! Likeledes finnes det en brukbar batteriskiller; Alle produkter fra Magapuls. (Dette til info for spes. intr.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har bestillt en MegaPuls og skal sette igang test av denne. (Se www.megapulse.no) Har et slitent batteri stående som testobjekt. Skal bli morsomt å se resultatet.

Samme firma har forresten også en batteriskiller som jeg akter å teste: Jeg har dårlig (nesten ingen) lading til forbruksbatteriet i bobilen når motoren går...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har bestillt en MegaPuls og skal sette igang test av denne. (Se www.megapulse.no) Har et slitent batteri stående som testobjekt. Skal bli morsomt å se resultatet.

Samme firma har forresten også en batteriskiller som jeg akter å teste: Jeg har dårlig (nesten ingen) lading til forbruksbatteriet i bobilen når motoren går...)

For min skyld er det bare unødvendig innsats av penge, fordi en bra lader og/eller regulator

tilbyr også desulfateringsprosessen.

Og om en poeng er vi jo enige, som kan leses bra i signaturen din. :wink:

 

Men ang. ladning i bobil.

Fikk du ikke noe IM fra meg etter spørsmålen din :confused:

Den meldingen har jeg send på samme kvelden når du har send IM til meg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

For min skyld er det bare unødvendig innsats av penge, fordi en bra lader og/eller regulator

tilbyr også desulfateringsprosessen.

Å ja?? Det er MEGET få ladere som har HF-lading (HøyFrekvens INN på batteriet). Og den eneste regulatoren jeg vet som "gymmer" batteriet (som Schrutinizer sier) er PS-regulatoren.

(Forøvrig et kapittel som Lars H. tester ut i disse dager.)

 

Men ang. ladning i bobil.

Fikk du ikke noe IM fra meg etter spørsmålen din :confused: Den meldingen har jeg send på samme kvelden når du har send IM til meg.

Joda, og takk for DET Joerg! :smiley: Men det også et spørsmål om PRIS, samt å høste bredere erfaring fra det som finnes om dette området på markedet. Det kan godt hende at jeg kommer tilbake til deg med bestilling.

"Fader Ladac" er forresten en av de som IKKE tror på pulslading (HF) og de-sulfatering. Jeg tror at dess bedre kunnskap osv. vi kan få på dette området, jo rimeligere batterikonto vil vi alle få. Samt "friske" batterier til enhver tid.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dersom en bruker både battmeter og europulse tror jeg det er mulig å holde liv i batteriene svært lenge, gjerne 10 år+.

Startbatteriet i en bil jeg hadde inntil nylig ble skiftet i fjor høst.

Produksjonsdato for batteriet var i Oktober 1983, bilen ble levert første kjøper i Juli 1984, med dette batteriet i.

Altså holdt batteriet 21 år, dette skyldes selvsagt en intelligent laderegulator, men ikke no pulsetull der i gården.

 

Altså, sørg for god lading, aldri tapp batteriet helt, og du vil oppleve LANG levetid, 10 år bør de overleve uansett med fornuftig bruk.

 

Grunnen til at mange i dag sier at 5-7år er max i bil blant annet har noe med at de fleste dynamoer leveres med en alt for dårlig regulator, som ofte gir ladespenning på så lite som 13,5V.

Link to post
Share on other sites

Å ja?? Det er MEGET få ladere som har HF-lading (HøyFrekvens INN på batteriet). Og den eneste regulatoren jeg vet som "gymmer" batteriet (som Schrutinizer sier) er PS-regulatoren.

(Forøvrig et kapittel som Lars H. tester ut i disse dager.)

Schnikkschnakk :crazy: det som teller er riktig spenning og alltid bra ladning.

Når man holder seg unna dårlig ladning så finnes det bare lite sulfatering ("ingen" finnes ikke).

Og det som er følge av sulfatering kan ikke repareres. Basta :smash:

 

:wink:

 

Joda, og takk for DET Joerg! :smiley: Men det også et spørsmål om PRIS, samt å høste bredere erfaring fra det som finnes om dette området på markedet. Det kan godt hende at jeg kommer tilbake til deg med bestilling.

"Fader Ladac" er forresten en av de som IKKE tror på pulslading (HF) og de-sulfatering. Jeg tror at dess bedre kunnskap osv. vi kan få på dette området, jo rimeligere batterikonto vil vi alle få. Samt "friske" batterier til enhver tid.

Hvis du ønsker så er det jo fint med bestillingen og vi begge to gleder oss samtidlig..

Men det ha ikke vært mening med tipset.

Klart er en PDAR, BtB- eller A2B-lader beste løsningen, men koster lit.

 

Men det som jeg har fortalt deg om løsningen ved hjelp av tykk kabel og Schottky-diode virker også ,,,,

hvis dynamoet overhodet gi både nok effekt og spenning.

Men Schottkydioder (minst 200A) koster også fra ca. kr. 350,- og kabel er heller ikke gratis.

 

Men akkurat det er jo det eneste problem:

ikke nok strøm og/eller spenning = dårlig ladning = batterier som er dårlige = :confused: & :eek: & :boxing: & :cryin: .

 

Når man bare snu regningen så finnes det mer tid for :cheers: & :sailing: & :fishing: = :smiley:

 

Det skal selvfølgelig ikke betyr at man ikke skal sjekke eller diskutere flere muligheter.

Spørs er bare om det lønner seg, fordi grunn av alle "problemer" er jo velkjennt allerede.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det skal selvfølgelig ikke betyr at man ikke skal sjekke eller diskutere flere muligheter.

Spørs er bare om det lønner seg, fordi grunn av alle "problemer" er jo velkjennt allerede.

 

:seeya:

Jørg

Hei igjen alle sammen!

 

Etter å ha prøvd det meste av det som "tipses" om av løsninger, - når man ikke er helt fornøyd med lading og strømkapasitet ombord, - ja,- så fant jeg løsningen likevel til slutt:

 

Jeg gikk til innkjøp av en ny stor nok forbruksbank (vanlige åpne bly/syre batterier) til mitt behov, og satte så inn en høyeffektsregulator av merket Sterling, modell PDAR og har fått en helt annen verden når det gjelder å ha nok strøm på turene i alle uthavner eller andre steder uten landstrøm-tilkobling! :yesnod::smiley::sailing:

 

Har også fått en utmerket service av leverandøren (Jørg), men har ellers ingen forpliktelser av noe slag i noen retninger, så jeg står fritt til å skrive/mene akkurat hva jeg vil.....!

 

Til mitt behov var denne PDAR- regulatoren akkurat det jeg hadde behov for, og som har løst det problemet jeg hadde i praksis med stadig for lite og altfor langsom opplading av batteribankene.

 

Jeg er rett og slett fornøyd med investeringen!

 

NB!

Har bl.a. brukt Europulse i flere år, uten å kunne merke noen forskjell i forhold til de andre tilsvarende batteribankene som ikke har hatt denne påkoblet.

 

Men dette var nå bare min ringe mening og erfaring....... :wink::sailing:

 

Ship'O'Hoi! :seeya:

Link to post
Share on other sites

...Altså holdt batteriet 21 år, dette skyldes selvsagt en intelligent laderegulator, men ikke no pulsetull der i gården.

Intelligensen på en 21 år gammel regulator skal jeg ikke gi meg ut på å diskutere. Derimot er det et faktum at ladeSPENNINGEN din MÅ ha vært ca. 14,4 volt på batteripolene, samt at batteriet har vært behandlet korrekt! Pulslading (høy frekevens tilført batteripolene) er med på å nedsette sulfatering som er oppstått på grunn av dårlig ladeSPENNING!

 

...Grunnen til at mange i dag sier at 5-7år er max i bil blant annet har noe med at de fleste dynamoer leveres med en alt for dårlig regulator, som ofte gir ladespenning på så lite som 13,5V.

Nettopp! Helt korrekt!

 

 

Schnikkschnakk :crazy: det som teller er riktig spenning og alltid bra ladning.

Hvis du har fulgt med på det som ALLTID har vært en av mine kjepphester Joerg, så VET du at det er RIKTIG LADESPENNING!!

 

...Når man holder seg unna dårlig ladning så finnes det bare lite sulfatering ("ingen" finnes ikke).

Ikke uening med deg i dette utsagnet heller!

 

...Og det som er følge av sulfatering kan ikke repareres. Basta :smash:

DER er vi uenige! Sulfatering KAN reduseres! Og hvis du aldri har prøvd dette, hvordan kan du være SÅ bastant? Det er gitt MANGE henvisninger om dette emnet her på Bp tidligere. Men hvis du er fullstendig lukket for dette emnet, så la oss heller være enige om at vi er uenig.

 

...Jeg gikk til innkjøp av en ny stor nok forbruksbank (vanlige åpne bly/syre batterier) til mitt behov, og satte så inn en høyeffektsregulator av merket Sterling, modell PDAR og har fått en helt annen verden når det gjelder å ha nok strøm på turene i alle uthavner eller andre steder uten landstrøm tilkobling! :yesnod::smiley::sailing:

Da har du jo gjordt det "etter boka"! :yesnod: Nemlig stor nok batteribank (etter forbruket) og en laderegulator som gir korrekt spenning til batteripolene. Hvilket fabrikat er vel mindre viktig vil jeg tro. Dårlige merker blir fort sablet ned både her på Bp og "i den alminnelige verden". :yesnod:

At Joerg gir god support, er det neppe tvil om. Flere her har omtalt DET :yesnod:

 

...Har bl.a. brukt Europulse i flere år, uten å kunne merke noen forskjell i forhold til de andre tilsvarende batteribankene som ikke har hatt denne påkoblet.

Hva sammenlignet du med DA? Hadde alle batteriene nøyaktig samme polspenning under lading? For det er DER "hemmeligheten" ligger! Ladespenningen! Men HVIS denne har vært litt for lav, vil en MegaPuls være med på å nedsette sulfateringen.

(EuroPuls er et tidligere stadium av MegaPuls og selges ulovlig i dag.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

DER er vi uenige! Sulfatering KAN reduseres! Og hvis du aldri har prøvd dette, hvordan kan du være SÅ bastant?

:smiley: Overaskelse: vi er også enig om det.

 

Men det man også må forstår er ordet DESULFATERING og hva det betyr.

 

Sulfatering er OMVANDLING av bly på overflaten, som betyr at det det dannes (bly-)Sulfat.

 

Desulfatering betyr faktisk ikke noe annet enn renvasking på overflaten av batteriplatene.

Men det betyr ikke "rekondisjonering" som så gjerne blir brukt som "kundefang" i flere reklamer.

Ingen kan gjøre elektronisk at blysulfat blir til (batteri-)bly igjen.

 

Så er det eneste som skjer at overflaten av platene kan "puste" igjen (som en renvasket røkerlunge),

men substansen (platetykkelsen og med det fysisk lengden) er borte.

 

Resultatet er at SPENNINGEN stemmer igjen, men kappasiteten minker og det er fakt.

 

Dette er eneste grunnen av at jeg sier: "gjør det etter lærebok" som betyr:

bra batterier kombinert med bra ladning holder både best og lengst fordi platene kommer

allerede på forhånds ikke til å sulfatere så sterkt.

 

Og fordi vi er enige om "alltid friske batterier" prøver jeg ikke til å redde skrot,

som en batteri er når den ble først sulfatert over lengre tid.

Blysulfat kan anses og behandles som rust.

Men hvis man synes at en "desulfaterings-duppedingsen" er mål, så kan man også konstruere en

"superminni-vinkelsliper" for å pusse platene.

Resultatet er faktisk det samme, fordi platene blir bare tynnere, men ikke bedre.

 

Men ellers er vi enige :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

kopi av hjemmesiden til S/Y Regina fra sverige.

 

Batteries:

 

In our third year (2005), I noticed that our open lead-acid service batteries already started to become sulfated. The density (specific weight) did not reach to the level it should after having been fully charged. After some contacts with our battery supplier Tudor, I learnt that I had been "too kind" to my batteries, since I had set our external regulator for the High Output Alternator to 14.4V only, which is the voltage where the "gasing" just starts at 25 deg C. The benefit of very little gasing and not having to top up with water very often, was a poor consolation, since this also meant that the lack of hydrogen production did not stir the acid enough inside the battery, resulting in premature build up of sulfate. At lower temperature, this minimum charging voltage should even be increased by another 0.3 - 0.4V per 10 deg C lower temperature than at the standard 25 deg C. At 15 deg C, for instance, the gasing starts at 14.7V-14.8V and this is thus the minimum recommended charging voltage to be used at 15 deg C. Not until the battery releases hydrogen, the acid is being mixed correctly, preventing sulfate and hence premature death. Interesting to know is that Tudor always uses at much as 16V at 25 deg C when charging batteries in their lab and say they take no damage from that. The main draw-back of having a higher charging voltage is that some electric equipment, especially light bulbs (but not halogen lamps) obtain a shorter life cycle with the higher voltage. Not to mention computer screens that really should never have a higher voltage than 13V. For computer screens, always use a DC/DC converter (11-16V in / 12V out) or make sure it is rated for up to 16V thanks to an already built in DC/DC converter.

 

Sulfate starts to build up at the bottom of the battery plates, which is the least practical place to start damaging a battery. With the lower parts no longer acting as a battery, no hydrogen is being produced at the bottom, either. This is especially bad, since, exactly there, at the bottom of the battery, the heavy acid is gathered, while it is so desperately needed for the still functional part of the battery higher up. Only the hydrogen bubbles being released from as far down as possible, can make sure that the acid is being "stirred around" and spread to all corners of the battery where it can be used for power production. Once a battery has started to build up sulfate, the damaging process is speeding up.

 

Please note that the above is valid for wet lead-acid batteries only and not for GEL-batteries, where the voltage always must be 14.4V to prevent gasing. Topping up with water in closed GEL batteries is obviously not possible, and thus the loss of hydrogen due to gasing can not be replaced. The lower voltage therefore also is a reason for GEL-batteries to die more often due to sulfate rather than too many cycles.

 

New identical Tudor batteries were installed in Cascais in September 2005, the same as the boat was delivered with. At the same time, I started to charge at higher voltage. I must say that I am disappointed, since a couple of month of continuous use, I was back with the problem not being able to get the batteries fully charged, i.e. not to obtain full density. The engine had to run extensively to get the acid gasing and hence stirred, and in February 2006 the batteries had hardly any capacity left at all. Running for 3-4 hours per day resulted in a rapid voltage increase under charge, and a rapid voltage drop down to 11.7V under use. After consulting several people doing several tests including "equalisation", I concluded they were already "dead" after 5 months in February 2006.

 

Checking on Tudors homepage, I found that the Tudor Millennium Heavy Duty batteries actually are starting batteries for trucks and no deep cycle batteries. I am surprised that Hallberg-Rassy uses these as cycle batteries and regret having replaced them with identical batteries in Cascais. The respected company Sterling Power in UK (www.sterling-power.com) writes under FAQ on this topic: "The standard so called leisure batteries are simply starter batteries with extra support from the active lead material. This may increase life by 5-10% but does not turn a starter battery into a deep cycle battery. .... On a daily use cycle, the standard so called leisure batteries (which is a starter battery) will last you as little as 6 - 8 months where as traction batteries would last 15 years. But on a leisure rating (2 weekends per months plus about 4 weeks of holiday) then you would get about 5-7 years out of a standard leisure." See full analysis from Sterling Power Products here.

 

My experiences are exactly these. If you lie in marinas regularly or keep your batteries fully charged with a diesel generator, you can get several years out of a starter battery.

 

Also highly respected Nigal Caldar has the same opinion: "Sulfphation is probably the number two cause of battery death in the marine environment, with the misapplication of cranking batteries in cycling service being the number one cause" (Boatowners's Mechanical and Electrical Manual, 2nd edition, page 25)

 

Of course, I confronted Tudor with my experiences and the answer was as obvious as it was academic: Tudor answered that after each cycle the battery must come up to 100% charged, which takes between 10 and 12 hours of charging. They sent a curve showing that my charging only went up to 95% charged after 3 hours of engine running daily, which was said to be the reason for them not to last longer than they did. Of course charging overnight in marinas for 10 to 12 hours is ideal, but the world of a cruiser looks differently, even with a diesel generator installed. How come are these batteries recommended on a boat? With the tough treatment that a livaboard cruiser gives to his batteries, 6V traction batteries is the answer, we were told by many experienced cruisers. There are countless cruisers living like we do and who live with their batteries for years, provided the batteries are true deep cycle batteries with thick lead plates rather than (converted) starter batteries which extremely thin lead plates and hence a huge surface.

 

The Trojan 105 6V wet lead-acid battery was hence chosen to replace our Tudors. These have the benefit of not only being a true traction battery, but also are they placed in numerous golf carts and hence they can keep their cost at a reasonable level thanks to a huge production volume. Trojan Batteries and Rolls Batteries/Surette (both wet batteries) seem to be the most popular among experienced blue water sailors. I paid USD 99 for a Trojan 105 in Grenada in February 2006 and was able to fit in 8 of these by lowering our battery box by 2" (5 cm). For 30% less cost than for the Tudor batteries I bought 6 months earlier, I now got 900 Ah instead of 560 Ah, originating from true deep cycle traction batteries. Hopefully, these will last longer!

 

One side effect of having deep cycle batteries and not cranking batteries is that these are not too good at providing very high current during short times, as it it needed for cranking an engine or, for that sake, powering an 8 hp bow thruster. 8 hp, or 6 kW means 500A at 12V which is a lot of current. It works, but it gives an instant voltage drop which is noticable with some instruments. Better would be a 24V system or a separate battery for the bow thruster, but that would be overkill on our boat

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har nå testet 2 store buss-batterier; Dårlig kapasitet og ujevne celler FØR testen, vesentlig kapasitetøking og jevne celler ETTER testen...

Testen besto i å lade opp med konvensjonell 3-trinnslader, og så henge på Megapulse på hver av dem; Først det ene, og så det andre (2 uker senere). Begge batteriene var hele tiden tilkoblet vedlikeholdslader (13,7 volt) og "toppet opp" med 3-trinnsladeren en gang i uka. Syrevekt avlest annen hver dag. Det var ikke mulig å få bedret syrevekt før Megapulse ble tilkoblet, men klare bedringer etter. (Testet over 2 mnd.)

Såhh kan man spørre seg om 750 kroner for en Megapulse er verdt dette.... JEG mener ja!, for hvis du kan dobble (eller mere) batteriet levetid, OG være sikker på max kapasitet i denne tiden, er det verd det.

Det ligger masse info om Megapulse på nettet nå, her er en av dem.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her er noen resultater etter 2 uker:

Bussbatteriene ble forsøkt ladet med 3-trinns lader, til de ikke ville ta til seg mere...

I løpet av 2 uker med påmontert Megapulse øket syrevekten på de 6 cellene h.h.v. fra 1,22 til 1,26 - 1,195 til 1,240 – 1,195 til 1,250 – 1,220 til 1.265 – 1,215 til 1,260 og 1,210 til 1,260.

Det andre batteriet (dette er et 24 volts anlegg) ble påsatt Megapulse en uke senere, og fikk dermed kun 1 ukes behandling i denne omgangen:

1,195 til 1,235 – 1,210 til 1,240 – 1,230 til 1,260 – 1,195 til 1,240 – 1,220 til 1,260 og 1,235 til 1,240.

Behandlingen på begge batterier vil fortsette ut over vinteren.

Det hører med til historien at eieren hadde startproblemer for en måned siden (med +10 grader) mens i dag med -2 grader var det ingen problemer!

Han brukte den ene Megapulse til et vanlig bilbatteri (12 volt 60 Ah) en ukes tid for å ”gjennopplive”, men DET skar seg; En celle hadde ”null” i syrevekt før han startet, og var like dårlig etter behandlingen.

Dette bekrefter min mening om at HVIS en (eller flere) celler er ødelagte, ER det ingen redning!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Et stort batteri jeg fikk som "prøvekanin" hadde en celle med meget lav syrevekt. Denne cella lot seg ikke regenerere. De øvrige cellene ble nesten topp. Resultat: Batteriet ble kastet.

 

Bussbatteriene har nå begynt "å flate ut", syrevekten har stoppet på 1,26 - 1,28. Behandlingen ser ut til å ha vært tilfredsstillende.

Min konklusjon: MegaPulse er et bra produkt som jeg kommer til å bruke på alle mine batterier.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...