Blue_Dragon Svart 18.Desember.2006 Del på Facebook Svart 18.Desember.2006 Hvordan kan man anskaffe en MegaPulse billigst mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 18.Desember.2006 Del på Facebook Svart 18.Desember.2006 Prøv http://www.megapulse.no/ Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
JRK Svart 18.Desember.2006 Del på Facebook Svart 18.Desember.2006 Hei, Her syntes jeg Joerg fikk forklart på en lettfattelig måte hva desulfatering er og hva konsekvensene blir. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.Desember.2006 Del på Facebook Svart 18.Desember.2006 (redigert) Marwin: Skal denne stå tilkoblet fast hele tiden eller er det bare i perioder hvor du kobler den til? Redigert 18.Desember.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 18.Desember.2006 Del på Facebook Svart 18.Desember.2006 La MegaPulse stå tilkoblet hele tiden. Men husk på at den trekker ca. 20 mA fra batteriet, så det er lurt å passe på ladingen til batteriet også Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Har noen flere data (syrevekt) fra to andre bussbatterier som ble tilkoblet MegaPulse. Begge batteriene ble ladet opp med 3-trinns lader uten MegaPulse i forkant. 12 celler i alt og resultatet er etter 3 uker: Celle 1: 1,260 til 1,330 Celle 2: 1,270 til 1,330 Celle 3: 1,255 til 1,325 Celle 4: 1,260 til 1,330 Celle 5: 1,270 til 1,335 Celle 6: 1,255 til 1,320 Celle 7: 1,255 til 1,310 Celle 8: 1,255 til 1,320 Celle 9: 1,250 til 1,315 Celle 10: 1,255 til 1,325 Celle 11: 1,260 til 1,330 Celle 12: 1,250 til 1,320 Alle tall er relative, tatt med samme syremåler og på +/- 0 gr. Celsius. Lading og tester er utført hos SKB mek. Verksted på Klett utenfor Trondheim. I November ble et annet bussbatteri testet på samme måte. Det var vel noe bedre i utgangspunktet, men merk at de relative tallene er lavere p.g.a. at romtempereaturen var vesentlig høyere. Celle 1: 1,240 til 1,290 Celle 2: 1,230 til 1,280 Celle 3: 1,235 til 1,285 Celle 4: 1,250 til 1,290 Celle 5: 1,250 til 1,275 Celle 6: 1,240 til 1,275 Min konklusjon er at MegaPulse VIRKER! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Careka Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Vet ikke om det virker, men sulfatering er nå det som skjer i batteriet ved lading/utlading hele tiden. Det er når sulfatet krystalliserer seg at håpet svinner. Ville nok satset på korrekt ladespenning. Mitt nymonterte battmeter har vist meg at selv om min Hitachi dynamo gir meg 14,3-14,4V på slutten av ladeforløpet, er det usannsynlig sløv i begynnelsen. Selv på meget utladet batteribank gir 80A dynamoen ikke mer enn ca 50-60A og da bare i et par minutter maks. Så synker den raskt til 40 og så til 30. Der ligger den. Fortsatt helt normalt. Og spenningen? Beskjedne 13,7 volt. Yanmar Norge sa at slik er det bare. De anbefalte YA12 ekstern regulator. Da gir samme 80A dynamo nærmere 90A i en time på en batteribank som min før den i det hele tatt tenker tanken på å dabbe av. Og dabbe av var godt over 50A hele den neste timen også. Blir ny ekstern regulator, men ingen Europulse. Lotus ------------- Jeg har samme dynamo 80 amp og Yanmar motor. men jeg har også satt in YA12, og når jeg er tom i forbruksbanken(12.2Volt så pleier jeg å ligge opp mot 78AMP ifra dynamo og det syns jeg jo er meget bra. Så faller den utover . men jeg har ikke klart å se at jeg får 14,3- 14-4 på slutten., heller ikke når jeg bruker landstrøm og lader vil den opp i dette. ser kun 13.8. som maks tall. Nå er mine 2 x 140 amp av lukket type, Har jo anskaffet meg Tangampermeter så det skal jeg leke meg med når sommerturene begynner. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
searay270-1998 Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 (redigert) Jeg har tre 8 år gamle Varta 110 Ah blybatterier i båten min. Sjekket spenningen. Og den viste 12,4 V over to batterier som var paralell koblet. Syntes det var lavt så jeg sjekket cellene med syremåler, og ganske riktig, en celle var død (0 i syrevekt)på et av batteriene. Etter å ha prøvd å lade det opp igjen er alle de andre cellene gode (syrevekt 1.30). Men den 6 cellen er fortsatt 0, og dermed taper batteriet raskt spenning over tid (Ned til 12,4V) Etter å ha fulgt diskusjonen her på forumet, forstår jeg at dette batteriet bare er å kaste. Men hvorfor er det bare en celle som blir ødelagt? De andre virker jo helt OK. En annen ting. Jeg har en C-charger 5000 i båten min. Den skal lade med bulk rate 14,5 V og float rate 13.65V. Men når jeg lader opp mine 2 gjenværende batterier viser spenningen 15,5V over batteriet? C-Chargeren sier den dytter inn 5 A på dette tidspunktet. Temperaturen i båten er -3 C. Er det noe feil med C-chargeren mon tro? Så vidt jeg vet har den ingen boost funksjon. Redigert 28.Februar.2007 av searay270-1998 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 (redigert) ...Jeg har samme dynamo 80 amp og Yanmar motor. men jeg har også satt in YA12, og når jeg er tom i forbruksbanken(12.2Volt så pleier jeg å ligge opp mot 78AMP ifra dynamo og det syns jeg jo er meget bra.Så faller den utover . men jeg har ikke klart å se at jeg får 14,3- 14-4 på slutten., heller ikke når jeg bruker landstrøm og lader vil den opp i dette. ser kun 13.8. som maks tall. Nå er mine 2 x 140 amp av lukket type, Har jo anskaffet meg Tangampermeter så det skal jeg leke meg med når sommerturene begynner. Hvis du ALDRI får 14,4 volt fra generatoren, er det enten for mye spenningsfall fra denne til batterier og/ eller så er regulatoren begrenset til den spenningen du måler på slutten av ladesyklusen! 1. Enten skift regulatoren til en med høyere ladespenning, eller 2. Bytt ut regulatoren med en som senser på batteripol! Hvis landstrømsladeren din ikke klarer 14,4 volt på slutten av ladesyklusen heller, (lav strøm.) er det noe feil med den, eller den er innstillt på så lav spenning. (Er det tynne ledninger??) PS Europuls er et plagiat som for det første er ulovlig å selge i h.h.t. kopisbekyttelse, samt at det er en gammel versjon som har hatt flere tilfeller av termisk runaway! (brent!) DS Jeg har tre 8 år gamle Varta 110 Ah blybatterier i båten min. Sjekket spenningen. Og den viste 12,4 V over to batterier som var paralell koblet. Syntes det var lavt så jeg sjekket cellene med syremåler, og ganske riktig, en celle var død (0 i syrevekt)på et av batteriene.Etter å ha prøvd å lade det opp igjen er alle de andre cellene gode (syrevekt 1.30). Men den 6 cellen er fortsatt 0, og dermed taper batteriet raskt spenning over tid (Ned til 12,4V) Etter å ha fulgt diskusjonen her på forumet, forstår jeg at dette batteriet bare er å kaste. Men hvorfor er det bare en celle som blir ødelagt? De andre virker jo helt OK. En annen ting. Jeg har en C-charger 5000 i båten min. Den skal lade med bulk rate 14,5 V og float rate 13.65V. Men når jeg lader opp mine 2 gjenværende batterier viser spenningen 15,5V over batteriet? C-Chargeren sier den dytter inn 5 A på dette tidspunktet. Temperaturen i båten er -3 C. Er det noe feil med C-chargeren mon tro? Så vidt jeg vet har den ingen boost funksjon. Korrekt. Kast det batteriet på dertil egnet / lovlig sted. Det KAN hende at EN celle ryker. Skjeldnere at flere går samtidig. Vedr. C-Charger: Er ikke DEN laderen automatisk da?? La den stå på en tid, så skal spenningen synke når den går over i "vedlikeholdsmodus". En annen ting er: Er den temperaturkompensert?? I så fall vil den gi høyere ladespenning ved minusgrader... Redigert 28.Februar.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mix Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Hvis du ALDRI får 14,4 volt fra generatoren, er det enten for mye spenningsfall fra denne til batterier og/ eller så er regulatoren begrenset til den spenningen du måler på slutten av ladesyklusen!1. Enten skift regulatoren til en med høyere ladespenning, eller 2. Bytt ut regulatoren med en som senser på batteripol! Eller så er det skillediode innvolvert her og YA12 regulatoren senser på feil plass, og/eller er feilmontert. YA12 har ekstern sens. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Riktig. Enig! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Gullfisk Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 -------------Jeg har samme dynamo 80 amp og Yanmar motor. men jeg har også satt in YA12, og når jeg er tom i forbruksbanken(12.2Volt så pleier jeg å ligge opp mot 78AMP ifra dynamo og det syns jeg jo er meget bra. Så faller den utover . men jeg har ikke klart å se at jeg får 14,3- 14-4 på slutten., heller ikke når jeg bruker landstrøm og lader vil den opp i dette. ser kun 13.8. som maks tall. Måler du direkte på batteriet, eller leser du av et voltmeter lenger ut i anlegget? Er evt voltmeteret korrekt? YA-12 regulatoren føler på batteriet og er temperaturkompensert. Det går an å justere spenningen, men da må du også måle temp når du justerer, så det blir riktig. Hadde YA-12 før, og den mener jeg bestemt senket spenningen til 13,7-13,8 da batteriet nærmet seg fullt(amp meter gikk mot 0), men ladet med 14,4-14,5 på maks. Sitér dette innlegget Link to post
searay270-1998 Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Takk for svar Marvin. Sjekket brukermanualen nøyere (Det med liten skrift). Og ganske riktig, som du sier 14.5V er ved 25 C, og laderen kompenserer med 0.02 V pr. C. Det skulle vel bli omlag 30* 0.02=0,6V høyere (15,1V ) ved -5 C. Avlesningen min på 15,5V kan jo tilskrives et litt billig og unøyaktig multimeter. Da velger jeg å tro at laderen min er OK, og at det eneste jeg trenger er et nytt batteri. Har vel også skjønt at jeg ikke kan kjøpe et GEL batteri siden spenningen (14,5 V) fra laderen blir for høy. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Måler du direkte på batteriet, eller leser du av et voltmeter lenger ut i anlegget? Er evt voltmeteret korrekt? YA-12 regulatoren føler på batteriet og er temperaturkompensert. Det går an å justere spenningen, men da må du også måle temp når du justerer, så det blir riktig.Hadde YA-12 før, og den mener jeg bestemt senket spenningen til 13,7-13,8 da batteriet nærmet seg fullt(amp meter gikk mot 0), men ladet med 14,4-14,5 på maks. --------------- Nå ble jeg litt usikker. så dette må jeg skjekke på nytt når båten går på vannet i mai. Men jeg bygget om dynamo når jeg fikk YA12. og den har temp sensing på batteriet. skillerele er det også. Jeg har bare ikke sett at Battmeteret mitt har vist spenning oppe i 14 volt. men hvile på 13.8 ser jeg hele tiden så lenge motor går. takker for inspill og kommer tilbake med spørsmål, når jeg får sjekket ut alt, Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Marwin Svart 1.Mars.2007 Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Bare en påminnelse: Det er viktig at ledningene til voltmeteret (både pluss og minus) IKKE er "innom" andre forbrukere. Slike ledninger skal gå direkte fra batteripolene til voltmeteret! (Husk sikring på plussledningen ved batteriet.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
power Svart 3.Mars.2007 Del på Facebook Svart 3.Mars.2007 Nå tror jeg ikke du trenger en "MegaPulse" for og toppe dine batteri ! Jeg disponerer div ladere men alle mine senker ladespenningen til 13,1 v når syrevekten er over 1,255. Men jeg har en Mascot 9540 lader som har en hvilespenning på 14,1v denne løfte syrevekta til 1,29 på 5 dager, så med andre ord du må ikke ha "MegaPulse" for og toppe dine batteri . Til info så er syrevekten målt med en kikkert type :Reichert Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 (redigert) Nå tror jeg ikke du trenger en "MegaPulse" for og toppe dine batteri ! Neivel... MegaPulse "topper" ikke batteriene dine, DET er det kun høy nok ladespenning som gjør. MegaPulse nedsetter sulfateringen, som igjen gjør at batteriet før større kapasitet (Ah). OG levetid! ...Jeg disponerer div ladere men alle mine senker ladespenningen til 13,1 v når syrevekten er over 1,255. DET betyr at batteriet (med DEN laderen) aldri klarer å lade batteriet HEILT opp. ...Men jeg har en Mascot 9540 lader som har en hvilespenning på 14,1v denne løfte syrevekta til 1,29 på 5 dager.... Hadde laderen gitt 14,4 volt, ville du ha toppet batteriet på kortere tid. Men viktig at den går over til vedlikeholdslading (f.eks. 13,6 volt) når oppladingen ar ferdig, ellers vil du få stort vesketap... Syrevekt 1,100 er utladet batteri. Syrevekt 1,275-1,280 er 100% oppladet. (Ref. Lotus) Hvis du måler over 1,29 er det fyllt på for sterk syre i utgangspunktet, noe som i seg selv nedsetter batteriets levetid. De målingene jeg oppga tidligere er relative. (Hensyn til temp. og nøyaktighet på målingen.) Redigert 4.Mars.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Hansa666 Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Hei Marwin Takk for sist Du har med egne øyne sett kaoset på det elektriske anlegget ombord i min båt . Det så ut som en full russer hadde kastet noen ledninger nedi motorrommet, hvilket har ført med seg diverse problemer i sommeren som var Men etter å ha lest her på BP om regulatorer, ladere skilledioder ol, fattet jeg interesse for Jørg som hadde peiling. Jeg sendte han en IM og etter det, har han hatt full opplæring for meg på det elektriske i båten og hvordan det skal virke Pga Jørg sin hjelp, har jeg kastet ut 90% av det el. anlegget i motorrommet, kjøpt 70m2 kabler, Sterling regulator (PDAR), Lader CMD 30Amp, skillediode og et eget LCD displ. for å kunne overvåke det hele Dyrt...... tja.... fruen har klaget på at jeg med ujevne mellomrom har trukket frem en ny kartong merket Sterling, men du verden så bra det blir Sa til henne at den nye Webasto 5000 trakk så inn i det heite med strøm, at vi MÅTTE ha skikkelig utstyr. Hun ønsket jo varme, ikke sant..... Hadde en 5 Amp. biltema lader, og det var IKKE noe lurt. Har sjekket batteriene mine som nå er snart 3 år gamle, og de trengte virkelig noe nytt. Nå kan jeg lade OG forbruke strøm mens vi ligger til kai samt endelig få skikkelig lading mens motoren går Den PDAR saken er jo ikke den enkleste å installere( mye kabler), skal i gang i neste uke, men når jeg tør gi meg ut på dette, er det kun en persons fortjeneste, Jørg jada, reklame ol, men du Marwin husker vel hva som skjedde på Børsja i fjord.... Hadde jeg peiling da.... NEI. Men etter å ha trålt den eminente BP, har jeg sammen med Jørg funnet frem til det jeg tror er den perfekte løsning. Har også hatt en marine el. fra forsvaret ombord FØR jeg hadde startet med arbeidet. Han bare rygget tilbake og ønsket meg lykke til.... ( han nektet å rote i noe som var i en så dårlig forfatning.... ) Men etter at jeg hadde fortalt han om mitt valg av Sterling, lyste han opp OG skal kontrollere min installasjon når den er ferdig Så nå tilbringer jeg nesten hver kveld i båten ( etter leggetid for de små ) med oppgradering... ÅHHHH hvor jeg gleder meg til sjøsetting 21.4 Så marvin, leser innleggene her med lupe, finner mye av interesse OG lærer en HEL del. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Hei du. Trivelig å se at du får skikk på anlegget ditt og at du har fått gode råd :yesnod: Lykke til med arbeidet og håper du får alt til å fungere perfekt! Jorg vet hva det handler om! Bare husk å dokumentere det du gjør, for senere ettersyn / utvidelser osv. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Hansa666 Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Hei! Skal nok få dokumentert det jeg har gjort på en eller annen måte Når du starter et så omfattene ombygningsarbeid som jeg nå har satt i gang , føler du mange ganger at enden ALDRI er nær... Det eneste som nærmer seg er dagen for sjøsetting og DA skal jo alt være klart... Heldigvis er fruen aktiv med å sende meg ut av huset for å gå i båten. ( håper av rette grunner...hehehe), så ferdig blir jeg nok men.... Er full av beundring over de som starter bygging /returering av båter for gud hjelpe meg hvilken tidstyv det er Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Til info så er syrevekten målt med en kikkert type :Reichert Har slik selv kan måle både syrevekt og frostvæske! anbefales Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Careka Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 ---------------Nå ble jeg litt usikker. så dette må jeg skjekke på nytt når båten går på vannet i mai. Men jeg bygget om dynamo når jeg fikk YA12. og den har temp sensing på batteriet. skillerele er det også. Jeg har bare ikke sett at Battmeteret mitt har vist spenning oppe i 14 volt. men hvile på 13.8 ser jeg hele tiden så lenge motor går. takker for inspill og kommer tilbake med spørsmål, når jeg får sjekket ut alt, --------- Vel nå er alt sjekket ut. Jeg ser 14.3 - 14.4 volt på battmeteret, når jeg har brukt endel strøm fra batteriene. Jeg har nå 4 x 140 amp på forbruks-siden. når disse er oppladet viser battmeteret 13,8V, så da er nok alt slik det skal være. Så nå er det slik at jeg kobbler ikke alltid opp mot landstrøm engang, når jeg er inne i gjenstehavn. Men led lyspærer og nytt ASU anlegg til kjøleboksen, så er det nesten ikke forbruk lenger. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.