arkmarin
Bitteliten, du bør melde din ankomst ved å kalle opp havnekontoret i Lerwick. Dette bør du gjøre før du går inn i Bressey Sound. Du forteller de båtnavn og at du har tenkt å gå til Victoria Pier for å legge til. Det kan være at det er større skip i sundet og havnevakta vil gi deg instruksjoner om hvordan du må manøvrere i forhold til det andre fartøyet.
Om du kommer på en tid av døgnet at det er bare havnevakta på jobb, kan du vente med å sjekke inn til havnekontoret er åpent. Har dere behov for dusj, kan dere få nøkkel av havnavakta til Lerwick Boating Club, mot et depositum på £5. Om dere trenger 220V, så får dere ikke åpnet tilkopling før havnekontoret er åpent. Dere kan i tilfelle på koplet på en av de andre båtenes uttak.
Det er vanlig høflighet å føre gjesteflagg. Om du ikke har det Shetlandske flagget, så får du kjøpt det på turistkontoret rett ovenfor havna.
Dere vil få besøk av en representant for innvandringsmyndighetene, som vil sjekke passene deres. Skipshandeleren er veldig påpasselig med å komme med prisliste for tax-free varer og nødvendige skjema for tollklarering av varene. Du levere bestilling og gjør avtale om når dere vil ha levert varene ombord. Etter at tollkontoret på Shetland ble lagt ned må de sende papirene til tollkontoret i Aberdeen, for å få tillatelse til å levere varene. Vi får handle i forhold til hvor lang seilas vi skale foreta. Videre ferd til Island gir da større "kvote" enn seilas tilbake til Norge.
Om du har varer ombord, som er mer enn tollfri kvote til Norge, er du meldepliktig. Dvs at du skal melde fra til tollvesenet at du kommer fra Shetland. Du kan også bruke app på telefonen og betale toll på varer, som er over tollfri kvote. Det er skipperens ansvar og melde fra om de tollfrie varer, som er tatt ombord. En blir bøtelagt for en har unlatt å melde seg, samt for de varer som er over lovlig kvote. Om noen av mannskapet har vært på butikken å kjøpt et par flasker, og gjemt i skipssekken, så er det mannskapets ansvar.
Jeg sender mail til tollvesenel før vi forlater Shetland, med oversikt over hva vi har tatt ombord av tollfrie varer. Som regel tar jeg ombord noe mere enn lovlig kvote, da det kan være litt forbruk underveis. Jeg antyder tidspunkt for når og hvor vi ankommer vår første havn i Norge. Jeg forteller at vi har AIS, så de kan følge oss.
Jeg regner med at tollere er båtfolk og medlemmer av baatplassen også. Vi legger heller ikke skjul på at vi skal til Shetland.