Karlsenkystfiske Startet 7.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2018 Hei båtfolk! Dynamoer som slutter å lade er noe som sikkert de fleste av dere har vært borti. Jeg har skiftet en og annen selv, og begynner å få en liten samling av brukte dynamoer. Er det noen som har en formening om hva det sannsynligvis er som har gjort at dem slutter å lade? Er det noen tester man kan kjøre for å finne ut av det? Hadde vært gøy å kunne overhalt, og fått noen av de gamle til å fungere igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2018 Som oftest er det nå børstene som ryker først. For en som kan litt elektro klarer en jo å måle gjennom det meste og finne eventuelle feil med et ommeter. Selv har jeg en motorinstrument med en induktansmeter og isolasjonstester i men det trengs strengt tatt ikke for å finne ut av en 12/24V dynamo de er jo ganske så enkle. Vanligvis når en først tar fra vær andre en dynamo blir den rengjort og lagrene skiftet de koster nesten ingen ting, noen ganger må også komentator dreies av eventuelt skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2018 Heller ikke uvanlig ar diodebroen ryker. Da vil som regel ladelyset variere med turtallet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Karlsenkystfiske Svart 8.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 index skrev for 14 timer siden: Heller ikke uvanlig ar diodebroen ryker. Da vil som regel ladelyset variere med turtallet. Har en nesten helt ny dynamo. Bare gått noen få timer før den døde. Der var ladelampa veldig "urolig" like før den døde. Den dynamoen fikk en del saltvann på seg, og det tåler dem vel ikke om det er aldri så godt isolert virker det som... Bårdp skrev On 7.3.2018 at 12.17: Som oftest er det nå børstene som ryker først. For en som kan litt elektro klarer en jo å måle gjennom det meste og finne eventuelle feil med et ommeter. Selv har jeg en motorinstrument med en induktansmeter og isolasjonstester i men det trengs strengt tatt ikke for å finne ut av en 12/24V dynamo de er jo ganske så enkle. Vanligvis når en først tar fra vær andre en dynamo blir den rengjort og lagrene skiftet de koster nesten ingen ting, noen ganger må også komentator dreies av eventuelt skiftes. Når børstene ryker så handler det først og fremst om at dem er blitt nedslitte? Hvor kan man bestille seg nye? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.