Jump to content

Propell til Mercruiser 5.7 i Draco 1800ST


sigrm

Recommended Posts

Hei!

Vinteren begynner å bli lang, og jeg sitter med båtsesongen i tankene. Rett før vinteren kjøpte vi en Draco 1800 ST med Merc 5.7, og rakk akkurat å ta en eneste tur før vi tok den på land. På vei hjem med den tenkte jeg over at den akselererte raskt, men synes ikke det var noe drøyt med fart i den. Tenkte at det kunne være fordi det var godt med groing på både propell og drev da vi kjøpte den. Var selvfølgelig ikke lur nok til å måle med GPS, eller notere meg turtall på WOT, så dette blir en tråd bare for å lufte tanker om saken for de som er interessert.

 

1800 ST er ikke akkurat noen tung båt for denne motoren, så jeg kom til å tenke på om ikke jeg skulle brukt litt vintertid på å prøve å finne en annen propell å teste. Det står en Enertia 14 x 21P på den nå og WOT skal ligge på 4200-4600 RPM. Etter det jeg har søkt opp skal giring være 1,47 på disse(Alpha One). Med WOT 4500 burde den ligge på 45 knop med 15% slip, men i hodet mitt burde en såpass grei motor kunne gjøre mer i denne båten?

 

Noen tanker rundt om det er vits i å prøve å skaffe en 23" for å teste? Noen som vet om forhandlere som lar en teste propell før man kjøper? Tanker rundt propellstørrelser og -pitch til denne båt/motorkombinasjonen? Er ikke så erfaren når det gjelder dette, så alle innspill settes pris på!

 

 

 

Takk!

Draco 1800 Suntop 5.7L Mercruiser V8 230hk

Link to post

På en 30 fot med to 5.7/260hk var det 14.25x19 3-blad alu montert fra produsent. Utveksling på Alpha1 drev 1,5:1.

Prøvde aldri toppfart, men cruise på 20-25 kn ca 2500rpm om jeg ikke husker feil. Max hastighet tror jeg var oppgitt til rundt 35kn.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
21 hours ago, Knurrbart said:

45 skal nok ikkje være så langt unna. Du må nesten ha talla på bordet skal du komme noen vei. Å få låne noe propell noe sted virker som en umulig oppgave.

Nei, vil tro 45 burde være kurant, men lurer på om ikke det er potensiale for mer. En stor del av meg har ikke lyst til å vente til jeg har tallene, uansett hva fornuften tilsier :rolleyes:

 

21 hours ago, DieselDahl said:

Det er lite effektøkning over 4000rpm på denne motoren som jo burde være plenty i en så lett båt. Tror du først bør finne ut hvilken toppfart du kan forvente med 230hk i denne båten. 

Ja, noen tanker om hvordan jeg kan finne ut av hva man kan forvente? Kjenner bare til magefølelse-metoden! 

Hva tenkes?

 

Draco 1800 Suntop 5.7L Mercruiser V8 230hk

Link to post

Hei, om jeg har forstått rett så er en 5.7 vurdert med WOT mellom 4400 og 4800rpm. Da er 4500 litt lavt om du skal treffe hk ville jeg tro. Men jeg finner ikke momentkursve eller hk kurve på den.  Og en 21' om du drar den til maks turtall på 4800 så skal det gi deg 50-51 knop (10% slip  er naturlig på slikt turtall/Enertia propell)

 

Enertia er en god propell for fart og baugløft.

 

Så om du mener at dette skal gi deg 50 knop så er det igrunnen bare å gi gass...

 

Men da bør motoren være i form, med god gnist og rett justert forgasser m.mye.m og -bunnen må ligne en slett flate og -propellen nypolert og uskadet.

 

 

 

Link to post

Det er ingen motorsagmotor det der kor toppeffekten ligger på en liten kurvetopp på max tilgjengelig  turtall. På 4200 tar du ut alle hestene allerede. Iallefall om den er under 250 hk ish.  Hestekreftene er også tilgjengelig videre på en flat kurve litt lenger opp i turtall. Men det har ikkje noe for seg å tyne turtall slik uten båten er stor og går tungt i plan. Om du greier 4500 og motoren dra sterkt og fint så kan du sjølvsagt prøve et nummer tyngre propell. 

Link to post
Knurrbart skrev 13 minutter siden:

Det er ingen motorsagmotor det der kor toppeffekten ligger på en liten kurvetopp på max tilgjengelig  turtall. På 4200 tar du ut alle hestene allerede. Iallefall om den er under 250 hk ish.  Hestekreftene er også tilgjengelig videre på en flat kurve litt lenger opp i turtall. Men det har ikkje noe for seg å tyne turtall slik uten båten er stor og går tungt i plan. Om du greier 4500 og motoren dra sterkt og fint så kan du sjølvsagt prøve et nummer tyngre propell. 

Hvis dette er sanninga, så er det ingen propell som så lett lar seg spinne opp (utnytte pitchen) som Mercurys Enertia med X7-legeringen. Å bytte til 23" pitch av lavere kvalitet vil sannsynligvis ikke gi mer fart, men snarere lavere turtall og døllere aks. (Enertia stopper dessuten på 22") Mercury Enertia er kostbare propeller, så det kan tyde på at prop-tuningen er gjort allerede.

Link to post

Takker for gode innspill, alle sammen! Kjekt å høre at det kanskje er "den rette" som sitter i hekken allerede :-) 
Ettersom vi nå har havn i en elv, får vi nå bare vurdere om det blir fjerning av bunnstoff og noen lag med blankt under.

 

On 3/9/2018 at 4:00 PM, alfaalfa said:

Hei, om jeg har forstått rett så er en 5.7 vurdert med WOT mellom 4400 og 4800rpm. Da er 4500 litt lavt om du skal treffe hk ville jeg tro. Men jeg finner ikke momentkursve eller hk kurve på den.  Og en 21' om du drar den til maks turtall på 4800 så skal det gi deg 50-51 knop (10% slip  er naturlig på slikt turtall/Enertia propell)

Aha, tok tallene mine herfra, men kanskje det er feil?
 http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/4/enen/mercruiser/1996/gasoline/sterndrive/821051951.pdf 

 

 

Draco 1800 Suntop 5.7L Mercruiser V8 230hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...