Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

leopard skrev for 3 timer siden:

I mellom skrog og gjennomføring skal jeg bruke Six10 epoxy, bruker dere epoxy på gjengene på " bak" mutteren også?

 

Epoksyen jeg brukte var fortykket slik at det gikk an å lage en hulkil bak flensen mot gjengene, uten at limen rant vekk. Hulkilen gikk ikke lengre opp på gjengene enn skrogtykkelsen, for å unngå lim på gjengene som skulle brukes. Så stappet jeg gjennomføringen inn i hullet og teipet den inntil med gaffateip (hadde nok ikke trengt teipen da fortykket epoksy er skikkelig klissen). Gikk så inn i båten for å skru mutteren på, med håndmakt. Hullene i min båt var såpass «romme» at det var en millimeter og to klaring rundt gjennomføringene. Epoksyen fylte opp denne klaringen, uten å tyte ut sånn at det kom lim på den delen av gjengene mutteren skulle bruke, det bør unngås. Stakk så ut av båten igjen og lagde en fin hulkil inntil kanten av flensen av limen som tøt ut der. Litt mer strømlinjeformet, trenger jo ikke strike mer enn nødvendig (og gnien som jeg er skal all lim som er blandet opp brukes til noe).

 

Da limen var begynt å herde ble det teiting av mutterne med verktøy (ikke for stramt, jeg strammet bare bittelitt mer med verktøy enn jeg klarte stramme med hånda, ville ikke at muttrene skulle sprekke).

 

Både skrog og gjennomføringer ble selvsagt avfettet med aceton før liming.

 

Dagen derpå ble det kapping til ønsket lengde av den delen av gjennomføringene som stikker inn i båten. Så avfetting før Loctite 5331 ble påført utvendige og innvendige gjenger med pensel. Kun et tynt lag slik at gjengetetningen lå nedi gjengesporene, men slik at toppene av gjengene var synlig gjennom tetningen. Skrudde så til ventilene, overskytende gjengetetning tørket jeg av etter hvert. På tross av kun tynne lag med tetning på både utvendige og innvendige gjenger ble noe tettemasse presset nedover da jeg skrudde til. Lot massen få herde før jeg åpnet ventilene og gikk med en tynn nebbtang fra utsiden og dro ut de herdede «dråpene». Vil jo ha god flow i gennomføringene når man først har dem der:lol:

 

Limen jeg brukte var West Systems G/flex fortykket epoksy. Maritim hadde også en annen variant som blandet seg selv (for bruk i limpistol), men synes det er greiere å blande selv, da kan man også bruke limen til andre ting ved en senere anledning.

B8740130-0D99-40BE-8E89-0C7977BFF285.jpeg

Hakkannen

Hakkannen

leopard skrev for 3 timer siden:

I mellom skrog og gjennomføring skal jeg bruke Six10 epoxy, bruker dere epoxy på gjengene på " bak" mutteren også?

 

Epoksyen jeg brukte var fortykket slik at det gikk an å lage en hulkil bak flensen mot gjengene, uten at limen rant vekk. Hulkilen gikk ikke lengre opp på gjengene enn skrogtykkelsen, for å unngå lim på gjengene som skulle brukes. Så stappet jeg gjennomføringen inn i hullet og teipet den inntil med gaffateip (hadde nok ikke trengt teipen da fortykket epoksy er skikkelig klissen). Gikk så inn i båten for å skru mutteren på, med håndmakt. Hullene i min båt var såpass «romme» at det var en millimeter og to klaring rundt gjennomføringene. Epoksyen fylte opp denne klaringen, uten å tyte ut sånn at det kom lim på den delen av gjengene mutteren skulle bruke, det bør unngås. Stakk så ut av båten igjen og lagde en fin hulkil inntil kanten av flensen av limen som tøt ut der. Litt mer strømlinjeformet, trenger jo ikke strike mer enn nødvendig (og gnien som jeg er skal all lim som er blandet opp brukes til noe).

 

Da limen var begynt å herde ble det teiting av mutterne med verktøy (ikke for stramt, jeg strammet bare bittelitt mer med verktøy enn jeg klarte stramme med hånda, ville ikke at muttrene skulle sprekke).

 

Både skrog og gjennomføringer ble selvsagt avfettet med aceton før liming.

 

Dagen derpå ble det kapping til ønsket lengde av den delen av gjennomføringene som stikker inn i båten. Så avfetting før Loctite 5331 ble påført utvendige og innvendige gjenger med pensel. Kun et tynt lag slik at gjengetetningen lå nedi gjengesporene, men slik at toppene var synlig gjennom tetningen. Skrudde så til ventilene, overskytende gjengetetning tørket jeg av etter hvert. På tross av kun tynne lag med tetning på både utvendige og innvendige gjenger ble noe tettemasse presset nedover da jeg skrudde til. Lot massen få herde før jeg åpnet ventilene og gikk med en tynn nebbtang fra utsiden og dro ut de herdede «dråpene». Vil jo ha god flow i gennomføringene når man først har dem der:lol:

 

Limen jeg brukte var West Systems G/flex fortykket epoksy. Maritim hadde også en annen variant som blandet seg selv (for bruk i limpistol), men synes det er greiere å blande selv, da kan man også bruke limen til andre ting ved en senere anledning.

B8740130-0D99-40BE-8E89-0C7977BFF285.jpeg



×
×
  • Create New...