Jump to content

Raymarine c120, ekkolodd svinger ødelagt?

Mktf

Recommended Posts

Hei,

Har en Raymarine c120 plotter med radar og ekkolodd. Men ekkoloddet funker ikke. 

Først funket det litt/noen ganger på grunt vann, 10-20m. Men datt ut når det ble dypere, å finner verken bunn eller noen ting.
Så prøvde jeg å tilbakestille plotteren, men nå kommer det bare opp "Ingen kilde" når jeg går inn på ekkolodd funksjonen.
Jeg har sjekket tilkoblingene, men mistenker at det er svingeren som er gåen? Noen som har erfaring med dette?

Mix skrev 1 time siden:

Jeg har mest tro på at det er blackbox ekkoloddmodulen din som er kaputt og ikke giveren.

Prøv å få lånt deg en ekkoloddmodul av en med samme plotter så får du verifisert hvor feilen ligger.

Den boksen jeg har er en DSM 300, fikk lånt en DSM 30, men ble ikke bedre

Det der er en vanlig feil på DSM 30 og 300. Hvis du søker på Raymarine Forum får du opp en del ting. Svært vanlig feil er åpenbart at kontakt-hylsene i strømforsyningskabelen blir slakke og at ekkoloddmodulen ikke får strømmen den trenger. Det skal også finnes et verktøy for sjekk av Airmar-transducere men det koster vel skjorta.

DSM 300 er utrolig " kresen" på strømforsyning , det er min erfaring . Sjekk manual

( tilgjengelig på nett) og legg merke til lysdiode. Grønt fast lys = problemer med strømtilførsel. Legg merke til tverrsnittet på kabel inn i boksen , ganske grov dimensjon.  Jeg la opp tilførsel med større tverrsnitt og vips var den igang igjen. 

Alternativt hvis DSM,en er ødelagt leverer Serco https://www.serco.no/no

refurbished DSM 300's.

Lykke til

Miss Sophy skrev On 16.3.2018 at 9.55:

DSM 300 er utrolig " kresen" på strømforsyning , det er min erfaring . Sjekk manual

( tilgjengelig på nett) og legg merke til lysdiode. Grønt fast lys = problemer med strømtilførsel. Legg merke til tverrsnittet på kabel inn i boksen , ganske grov dimensjon.  Jeg la opp tilførsel med større tverrsnitt og vips var den igang igjen. 

Alternativt hvis DSM,en er ødelagt leverer Serco https://www.serco.no/no

refurbished DSM 300's.

Lykke til

Har prøvd å teste med en ny kabel, men ble ikke bedre. Har prøvd en ny DSM300 boks også, samt prøvd min i en annen båt hvor den funket fint. 

Men når du byttet til større tverrsnitt, klippte du av pluggen å skjøytet den der?

Hvis DSM'en din funket bra i en annen båt, ville jeg sjekket for firmwareoppdateringer for kartplotteren og DSM'en, og kabel mellom kartplotter og DSM. Hvis alt er OK der skal kartplotteren finne DSM'en av seg selv.

Det er visst mange varianter av problemet her. Mitt er at dybdevisningen og sonarbildet blir borte, og at det står "ping disabled" i menyen for DSM30. Ping lar seg ikke "enable" i menyen. Dette skjer med ujevne mellomrom. Jeg har siste versjon firmware, strømforsyningen er OK med 0,2 V spenningsfall fra batteri til kontakt til DSM. Bare det blir litt varmere i været skal jeg ta ut DSM'en og sende den til Serco for test. Litt drøyt å bytte både DSM og transducer på mistanke.

Mktf skrev for 21 timer siden:

Har prøvd å teste med en ny kabel, men ble ikke bedre. Har prøvd en ny DSM300 boks også, samt prøvd min i en annen båt hvor den funket fint. 

Men når du byttet til større tverrsnitt, klippte du av pluggen å skjøytet den der?

Mktf skrev for 21 timer siden:

Hei. Kjøpte DSM300' en brukt/ refurbished hos Serco. Den hadde ikke kontakt i enden på strømforsyningen , kun + og - . 

Det som gjorde at jeg fant ut at den var kresen på strøm var at jeg forsøkte å koble DSM300 over en bryter uten relé. Det gikk ikke , men etter å ha googlet og forsøkt å koble DSM'en rett på batteriet  oppdaget jeg at den fungerte når den fikk "skikkelig" med strøm. Nå har jeg koblet den over bryter med 30 amp rele og 8 amp sikring .

• 3 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...