Hakkannen
Navic II skrev for 15 timer siden:
Selvfølgelig er en avtale, en avtale. og særlig skriftlige sådan, men å sette i gang med advokater og søksmål når en kjøper trekker seg fra en handel vil jo være veldig overkill. det tar tid, og krever en del tidsbruk av selger også, og i de fleste tilfeller tror jeg selger heller biter i seg den kostnaden og ulempene det medførte ved at kjøper trakk seg, enn å starte en sak i rettsystemet.
Som sagt; kontakte advokat (og gå gjennom det opplegget der) er gjerne mer aktuelt kun hvis det er snakk om en del penger som går tapt. Har selv opplevd lignende ting som trådstarter her, men da var det rimeligere ting. Da har jeg bare latt det være, ikke noe å stresse over for småpenger (selv om det er irriterende).
På den andre siden, når slike saker, som jeg nevnte i forrige post, blir omtalt i media kan det gjerne få flere kjøpere til å tenke seg om før de avtaler handel og så trekker seg. Uansett ordner det meste seg med skikkelig og tydelig kommunikasjon underveis, det kan jo være uforutsette ting oppstår for kjøper slik at denne ikke lengre kan fullføre kjøpet. Man trenger jo ikke være umenneskelig med folk.
Foreløpig har jeg aldri gått på smellen å reise langt for så oppdage at det jeg skulle kjøpe var solgt, oftest går det vel greit. Har tilbudt meg å overføre håndpenger til selger for å sikre meg mot bomtur, men dette har alltid blitt avslått. Presiserer så til selger at nå er jeg på vei, hold av til jeg kommer. Skulle da selger likevel selge før jeg kommer kan ingen frata meg retten til å bli over middels irritert. Heldigvis er folk flest ærlige og greie å ha med å gjøre, håper den trenden fortsetter?