Jump to content

Edit History

Norsken

Norsken

1 hour ago, Bårdp said:

Vel min Kloster P28 er både selvrettende og synkefri men blir nå ikke havgående av den grunn. Etter 2-300 nm er jeg fri for diesel og da har jeg jo knapt nådd ut på havet. Derimot hadde mein forrige båt en Bavaria 40AC ubegrenset rekkevidde bare det blåste og den var således havgående. Vet ikke hvor store tanker det er på en Elling men blir imponert om jeg kan gå fra Bodø til New York uten stopp med en slik. For øvrig en flott båt jeg godt kunne tenke meg.

Ble nysgjerrig og sjekket opp litt om båten. Var nevnt att den hadde en tank på 1500 liter. 

 

''Med seilbåtfart, det vil si cirka sju knop, bruker båten sju liter diesel i timen. I ni-ti knop, er det en veldig behagelig fart Da bruker den  11-12 liter i timen.  Drar vi opp i 13-14 knop bruker den sånn cirka 47 liter i timen. Med full fart får vi 18,5 knop'' 

 

15 dager fra las palmas til sint maarten.

tatt fra en liten artikkel fra båtliv.

Norsken

Norsken

1 hour ago, Bårdp said:

Vel min Kloster P28 er både selvrettende og synkefri men blir nå ikke havgående av den grunn. Etter 2-300 nm er jeg fri for diesel og da har jeg jo knapt nådd ut på havet. Derimot hadde mein forrige båt en Bavaria 40AC ubegrenset rekkevidde bare det blåste og den var således havgående. Vet ikke hvor store tanker det er på en Elling men blir imponert om jeg kan gå fra Bodø til New York uten stopp med en slik. For øvrig en flott båt jeg godt kunne tenke meg.

Ble nysgjerrig og sjekket opp litt om båten. Var nevnt att den hadde en tank på 1500 liter. 

 

''Med seilbåtfart, det vil si cirka sju knop, bruker båten sju liter diesel i timen. I ni-ti knop, er det en veldig behagelig fart Da bruker den  11-12 liter i timen.  Drar vi opp i 13-14 knop bruker den sånn cirka 47 liter i timen. Med full fart får vi 18,5 knop''

 

15 dager fra las palmas til sint maarten.



×
×
  • Create New...