Jump to content

Edit History

s-bgaare

s-bgaare

Hei!

Har en Mikuni MY30 som har fungert utmerket i 8 år, men så streiket glødepluggen, brente av pga. sot og koks i glødepluggbosset. Før glødepluggen brente av hadde apparatet vært tregt å starte med mye dieselrøyk ut skutesida før varmeapparatet startet. Hadde vært slik omkring 3/4 år innen glødeplugg og glødepluggboss måtte skiftes.

Sjekket varmeveksler og brennkammer samtidig. Svært lite sot i disse. Etter skifting av plugg og boss var varmeren som ny igjen og svært lettstartet. Slik var den i nesten en måned, men så begynte det å lukte surt, nesten som brent ledningsisolasjon.

Ut med apparatet og kikket etter om noen ledninger skulle ligge ned mot varmeveksleren, men nei. Alt av ledninger var OK. Varmeveksleren og viftemotoren var ren og fin. Fant intet som skulle kunne tilsi vond, sur lukt.

Satte apparatet i båten igjen og startet opp. Etter kort tid fikk jeg sur lukt i cabinen igjen. I maskinrommet hvor varmeren var montert luktet det intet.

Luftet ut i båten og kjørte varmeapparatet (Mikuni-vifta) på ventilasjon, uten varme. Da luktet det ikke surt.

Startet brenneren, varme, og da fikk jeg sur lukt igjen. Kom til at det kanskje kunne være sur eksos fra forbrenningen, lekkasje i apparatet.

Kjøpte nye pakninger. Skiftet "tau-pakningen" mellom brennkammeret og varmeveksleren, pakningen under glødepluggbosset og pakningen mellom varmeveksler og vifte-motor-del.

Testet Mikuni igjen i båten med resultat: Sur lukt i cabin, men frisk og god lukt i motorrom hvor varmeapparatet står montert.

Tok varmeapparatet ut igjen, hjem på kjøkkenbordet, plukket det fra hverandre igjen og inspiserte alle deler uten å finne noe galt. Fant ingen antydning til sprekker eller gliper i varmeveksleren. Fant ikke sot eller skitt på utsiden av varmeveksleren. Intet som kunne tyde på lekkasje.

Brukte litt trykkluft i garasjen til å blåse gjennom dieselrøret til glødepluggbosset og luftinntaket i glødepluggbosset. Her var det rent og fint uten skitt eller at noe var tett. Jeg blåste gjennom kanalene for forbrenningsluft i varmeveksleren og skovler og viftehus på forbrenningshusvifta samt skovlene på vifta til cabinluft. Alt var rent og fint.

Satte sammen varmeapparatet igjen og testet det i båten. Sur lukt i cabin og frisk luft i maskinen.

kunne det lekke fra eksoskoblingen slik at sur forbrenningseksos ble dratt inn i innsuge for cabinluft? kjøpte tre meter 80 mm luftslange og koblet til innsuget for cabinluft. Testet på nytt med innsuget flere meter fra varmeapparatet, men samme resultat etter kort tid, sur lukt i cabinen.

Hvor har jeg feilet? Hva har jeg gjort galt? Hva kan problemet være? Alle gode råd og tips mottas med stor takk...! Har DU kanskje vært borti noe lignende?

s-bgaare

s-bgaare

Hei!

Har en Mikuni MY30 som har fungert utmerket i 8 år, men så streiket glødepluggen, brente av pga. sot og koks i glødepluggbosset. Før glødepluggen brente av hadde apparatet vært tregt å starte med mye dieselrøyk ut skutesida før varmeattaratet startet. Hadde vært slik omkring 3/4 år innen glødeplugg og glødepluggboss måtte skiftes.

Sjekket varmeveksler og brennkammer samtidig. Svært lite sot i disse. Etter skifting av plugg og boss var varmeren som ny igjen og svært lettstartet. Slik var den i nesten en måned, men så begynte det å lukte surt, nesten som brent ledningsisolasjon.

Ut med apparatet og kikket etter om noen ledninger skulle ligge ned mot varmeveksleren, men nei. Alt av ledninger var OK. Varmeveksleren og viftemotoren var ren og fin. Fant intet som skulle kunne tilsi vond, sur lukt.

Satte apparatet i båten igjen og startet opp. Etter kort tid fikk jeg sur lukt i cabinen igjen. I maskinrommet hvor varmeren var montert luktet det intet.

Luftet ut i båten og kjørte varmeapparatet (Mikuni-vifta) på ventilasjon, uten varme. Da luktet det ikke surt.

Startet brenneren, varme, og da fikk jeg sur lukt igjen. Kom til at det kanskje kunne være sur eksos fra forbrenningen, lekkasje i apparatet.

Kjøpte nye pakninger. Skiftet "tau-pakningen" mellom brennkammeret og varmeveksleren, pakningen under glødepluggbosset og pakningen mellom varmeveksler og vifte-motor-del.

Testet Mikuni igjen i båten med resultat: Sur lukt i cabin, men frisk og god lukt i motorrom hvor varmeapparatet står montert.

Tok varmeapparatet ut igjen, hjem på kjøkkenbordet, plukket det fra hverandre igjen og inspiserte alle deler uten å finne noe galt. Fant ingen antydning til sprekker eller gliper i varmeveksleren. Fant ikke sot eller skitt på utsiden av varmeveksleren. Intet som kunne tyde på lekkasje.

Brukte litt trykkluft i garasjen til å blåse gjennom dieselrøret til glødepluggbosset og luftinntaket i glødepluggbosset. Her var det rent og fint uten skitt eller at noe var tett. jeg blåste gjennom kanalene for forbrenningsluft i varmeveksleren og skovler og viftehus på forbrenningshusvifta samt skovlene på vifta til cabinluft. Alt var rent og fint.

Satte sammen varmeapparatet igjen og testet det i båten. Sur lukt i cabin og frisk luft i maskinen.

kunne det lekke fra eksoskoblingen slik at sur forbrenningseksos ble dratt inn i innsuge for kabinluft? kjøpte tre meter 80 mm luftslange og koblet til innsuget for cabinluft. Testet på nytt med innsuget flere meter fra varmeapparatet, men samme resultat etter kort tid, sur lukt i cabinen.

Hvor har jeg feilet? Hva har jeg gjort galt? Hva kan problemet være? Alle gode råd og tips mottas med stor takk...! Har DU kanskje vært borti noe lignende?

• Create New...