pero
Takker for tilbakemeldingene DD. En del av dette er allerede gjort, tenkte at jeg skulle ta dette litt kronologisk, og rakk ikke skrive alt i går. Så da fortsetter jeg her.
Motoren ble hentet på en liten henger, og talje var innkjøpt fra Biltema. I deen var å sette motoren ned på en europall med hjul så den kunne være flyttbar. To av hjulene var med sving, og for enkelhets skyld så skrudde jeg ett hjul i hvert hjørne. Det jeg ikke tenkte på var at europall er bygget for bruk med forskjellige gaffeltrucker osv. Det vil si at de ikke er like på begge sider. Jeg har da ingen gaffeltruck, eller jekketralle for den del, så dette var da helt unødvendig for mitt bruk. Majoriteten bestemmer likevel, så hjulene måtte av og monteres på undersiden i stedet.
Ikke slik:
men slik:
Jaja, da var motoren på plass og klar til videre inspeksjon.
Første som gikk av var innsuget. Jeg manglet forgasser, og var på jakt etter ny. Etter flere tilbakemedlinger så ble jeg frarådet fra å kjøpe en brukt Rochester, gå heller for Edelbrock. Så det fant jeg, men da mangler jeg innsug. Nok om det, toppene ble også tatt av, og som forventet så satt en ventil fast. Det var tydelig at vanninntrenging kunne ha en medvirkende årsak her.
Jeg har nevnt at registerkjedet skulle inspiseres, og for å komme til der så må reimhjul og dempehjul tas av. Reimhjulet var greit, jeg låste av svinghjulet med en forlenger og skrudde ut bolten.
En liten oljedråpe indikerer at det må til nye tetningsringer her. Men å få demperhjulet av var ikke like lett. Avdrageren min fikk ikke godt tak. Da bar det en tur til Biltema for å kjøpe inn remedier. Da måtte det gjenstridige hjulet gi tapt.
Så var det å ta av registerdeksel og kontrollere slakken i kjedet. For å ta det kort, det ble bestilt nytt på ebay.
Det kom etter en drøy uke og ble montert tilbake. Passet på at merkene på tannhjul passet overens selvsagt.
Dekselet ble svart forresten.
Fortsettelse følger.