![pero](https://baatplassen.no/i/profile_images/monthly_2017_11/20171105_150927.thumb.jpg.884f19b80eb5935191f0c2d977c81dd7.jpg)
pero
Når toppene ble demontert ble støtstengene sirlig linjet opp på en papp-plate med ett sett støtstenger på hver side av plata som representerer hver side av motoren. Dette for å sikre at de kommer tilbake på samme plass. Løfterne ble sjekket for å se om de gikk lett rundt så de ikke har slitt til en ujevnhet. De så veldig fine ut, og gikk lett ut av hylsen. Så jeg har tro på at dette skal være i tilfredsstillende stand.
Når det gjelder toppene så var den ene i grei stand, alt rørte seg. Her blir det å slipe eller frese setene, som DiselDahl har poengtert, og så dra lett over de med fint vannslipepapir og rettholt. For den andre toppen, hvor ventilen satt fast, så er jeg mer usikker.
Ventilen som satt fast ble dynket i WD40 og stod over natten. Noen forsiktige kakk med en trekloss og hammer fikk den løs og jeg klarte å få den ut. Denne er rusten, og går til resirkulasjon. Jeg har ventiler fra den toppen som satt på den opprinnelig motoren, og også en hel topp fra den maskinen. Den toppen som er hel på den opprinnelige motoren er tilfeldigvis fra samme side som denne som er problemet på den nye. Så nå har jeg valget mellom å sette på toppen fra den første motoren, eller stole på at ventilstyringen på den som jeg har tatt av her er hel og god. Jeg heller til å benytte den andre (hele) toppen. Der er slark kontrollert mot alle ventiler og det ser bra ut.
Farge blir svart på toppene forresten. Fra motor 1
Fra motor 2, med deksel som skal byttes ut. Dekslene blir nok rød. Alt er motorlakk fra Biltema.
bensinpumpa ble også demontert og fikk en shinings.
Før:
Og etter:
I tillegg la jeg på noen strøk med lakk på blokka. Pusset og vasket godt først, men var ikke altfor pirkete på det heller. Dette er rent kosmetisk, så ser det bedre ut enn det gjorde så er det gull.
Dette var i slutten av februar. Neste post blir oppdatering frem til dagens status.