Jump to content

Edit History

pero

pero

Så de siste par ukene med sprengkulde og mye på jobbfronten har senket tempoet i prosjektet noe, men det har vært litt tid til å gå videre. Honing av sylindre har vært nevnt, og besluttet gjennomført. Jeg har en standard honer med slipesteiner, men en bekjent anbefalte meg å låne hans "juletre" til formålet. Dette hadde han fått fra Sylinderservice. Jeg takket ja til dette selvsagt, nye greier er alltid kule.

20180311_102637.jpg.322604c20c89bc6a87d53284300d8cd6.jpg

Så var det å demontere bunnpanna. Jeg dro motoren opp med talja og skrudde ned bunnpanna når den hang i lufta. Enklere å komme til, og det var bedre kontroll på tappingen av olje. Men hvilken olje...!

20180310_111550.jpg.d74fbdafe4f8f67367c537708b0de606.jpg

Gråbrun som et gjytjebad, tydelig at vann hadde klart å komme seg inn her. Det var kun et par desiliter med fin, svart olje, resten var ikke vakkert. I bunnpanna var det imidlertid ikke spor etter metallfragmenter, og håpet nå er at vannet ikke har gjort større skade.

20180310_111559.jpg.33a11d15892582894470728a0f321f44.jpg

 

Et overblikk over råder, veiv og lagring gir ingen svar, men nå skal alle stempel og råder ut. Finner jeg noe der som er alarmerende så kan det hende dette stopper. Jeg tar ut et og et stempel, honer opp og setter det tilbake før jeg går videre til neste. Slipper da faren ved å bytte om på plasseringen av de forskjellige stemplene. De tre første gikk veldig fint, og honingen var en lek. Tok en svamp med olje og smurte godt inn i sylinderveggene før honing.

20180311_105837.jpg.cfa8953a62faf10ca31c65cb96c1e4f1.jpg

Sylindrene så fine ut, rådelagrene uten slitasjespor, så dette gikk vegen. Så kom stempel nr 4.

 

20180311_111846.jpg.31f369139a54b4f3983f53b2cdd2371c.jpg

Her satt ringene fast. Ikke alarmerende slitasjespor på stempelet selv, men ringene måtte løsnes. Jeg forsøkte med varme, WD40 og en liten nylonhammer. Tapp tapp tapp forsiktig og sannelig løsnet ikke den nederste ringen. Jeg fortsatte med tapp tapp rundt stempelet og fikk etter noe tid hele ringen løs. Samme prosedyre på den øverste. Den begynte å bevege seg, men det gikk tregt. Varmet litt på nytt, ny WD40 og lot den ligge over natta. Dagen etter fortsatte arbeidet og den løsnet etter en stund. Tok de av og vasket godt, renset med WD40 og tørket opp før remontering. Hah! Dette var en lek. Monterte stempelet igjen med stempelstarmmeren og gikk videre til neste. 

20180311_110058.jpg.780b1d317f22887a6075d1c23b3f2a6b.jpg

Neste stempel var naboen til dette. Her var det samme sak, om ikke verre. Samme prosedyre ble forsøkt. Nederste ring begynte å løsne, og iveren tok overhånd. Det skal den som kjent aldri gjøre, men med litt utålmodighet så går gjerne ting skeis. Så også her. Spennet på ringen ble for stort så den sprakk. Jaja, da blir det nye ringer, allerede innkjøpt på ebay. De kommer om en ukes tid tenker jeg. Da er det mulig jeg tar ut forrige stempel og bytter der også. Burde jeg da bytte alle??? Blir mere jobb selvsagt, og litt av Redneckfølelsen forsvinner.

Legger på et par bilder av mot slutten. Der står prosjektet i dag.20180310_111630.jpg.83964852620e2dfdc92e0efeaabf89a8.jpg20180311_115657.jpg.d6a412a90f62499c79752ffca99ad0e7.jpg

20180311_105818.jpg.3ed8ea89baf357f8849600bff9c8e00c.jpg

pero

pero

Så de siste par ukene med sprengkulde og mye på jobbfronten har senket tempoet i prosjektet noe, men det har vært litt tid til å gå videre. Honing av sylindre har vært nevnt, og besluttet gjennomført. Jeg har en standard honer med slipesteiner, men en bekjent anbefalte meg å låne hans "juletre" til formålet. Dette hadde han fått fra Sylinderservice. Jeg takket ja til dette selvsagt, nye greier er alltid kule.

20180311_102637.jpg.322604c20c89bc6a87d53284300d8cd6.jpg

Så var det å demontere bunnpanna. Jeg dro motoren opp med talja og skrudde ned bunnpanna når den hang i lufta. Enklere å komme til, og det var bedre kontroll på tappingen av olje. Men hvilken olje...!

20180310_111550.jpg.d74fbdafe4f8f67367c537708b0de606.jpg

Gråbrun som et gjytjebad, tydelig at vann hadde klart å komme seg inn her. Det var kun et par desiliter med fin, svart olje, resten var ikke vakkert. I bunnpanna var det imidlertid ikke spor etter metallfragmenter, og håpet nå er at vannet ikke har gjort større skade.

20180310_111559.jpg.33a11d15892582894470728a0f321f44.jpg

 

Et overblikk over råder, veiv og lagring gir ingen svar, men nå skal alle stempel og råder ut. Finner jeg noe der som er alarmerende så kan det hende dette stopper. Jeg tar ut et og et stempel, honer opp og setter det tilbake før jeg går videre til neste. Slipper da faren ved å bytte om på plasseringen av de forskjellige stemplene. De tre første gikk veldig fint, og honingen var en lek. Tok en svamp med olje og smurte godt inn i sylinderveggene før honing.

20180311_105837.jpg.cfa8953a62faf10ca31c65cb96c1e4f1.jpg

Sylindrene så fine ut, rådelagrene uten slitasjespor, så dette gikk vegen. Så kom stempel nr 4.

 

20180311_111846.jpg.31f369139a54b4f3983f53b2cdd2371c.jpg

Her satt ringene fast. Ikke slitasjespor på stempelet selv, men ringene måtte løsnes. Jeg forsøkte med varme, WD40 og en liten nylonhammer. Tapp tapp tapp forsiktig og sannelig løsnet ikke den nederste ringen. Jeg fortsatte med tapp tapp rundt stempelet og fikk etter noe tid hele ringen løs. Samme prosedyre på den øverste. Den begynte å bevege seg, men det gikk tregt. Varmet litt på nytt, ny WD40 og lot den ligge over natta. Dagen etter fortsatte arbeidet og den løsnet etter en stund. Tok de av og vasket godt, renset med WD40 og tørket opp før remontering. Hah! Dette var en lek. Monterte stempelet igjen med stempelstarmmeren og gikk videre til neste. 

20180311_110058.jpg.780b1d317f22887a6075d1c23b3f2a6b.jpg

Neste stempel var naboen til dette. Her var det samme sak, om ikke verre. Samme prosedyre ble forsøkt. Nederste ring begynte å løsne, og iveren tok overhånd. Det skal den som kjent aldri gjøre, men med litt utålmodighet så går gjerne ting skeis. Så også her. Spennet på ringen ble for stort så den sprakk. Jaja, da blir det nye ringer, allerede innkjøpt på ebay. De kommer om en ukes tid tenker jeg. Da er det mulig jeg tar ut forrige stempel og bytter der også. Burde jeg da bytte alle??? Blir mere jobb selvsagt, og litt av Redneckfølelsen forsvinner.

Legger på et par bilder av mot slutten. Der står prosjektet i dag.20180310_111630.jpg.83964852620e2dfdc92e0efeaabf89a8.jpg20180311_115657.jpg.d6a412a90f62499c79752ffca99ad0e7.jpg

20180311_105818.jpg.3ed8ea89baf357f8849600bff9c8e00c.jpg



×
×
  • Create New...