Jump to content

Edit History

pero

pero

Kona skulle sjekke ut en serie på TVen, så da ble det anledning til en diskret avstikker til garasjen og nye gjøremål. Planen var å gå løs på en av toppene og få den satt i hop. Ettersom fres for oppsett av setene ikke er tilgjengelig, men ønsket om å komme videre er større enn fornuften skulle tilsi, så ble det å ta i bruk ventilslipepastaen fra 90-tallet og gjøre et nytt, og alltid like fånyttes forsøk å få sugekoppventilslipestaven til å fungere. Nå har jeg ikke brukt denne teknologien mange ganger i min karriere, men antallet vellykkede forsøk er fortsatt 0. Den synes i øvre venstre hjørnet her.

20180304_155740.jpg.85fc049d657e4492d2e231ad624d8f8c.jpg

Jeg ser ikke helt alternative bruksområder for dette heller, men den blir nok lagt tilbake i hylla sammen med andre ubrukelige ting jeg har anskaffet meg gjennom livets mange bomkjøp. Så det ble å ta i bruk fingre for å få dreid rundt ventilene som vanlig. Først med grov pasta og så med fin. Vasket med WD40 og smurte inn med olje etterpå. Nye, fancy ventiltetninger var som nevnt innkjøpt. De skal visstnok settes på med et egnet verktøy, i korthet et sugerør, for å få de over sporene til låsen. Det ble elegant droppet, godt med olje ble benyttet som erstatning.

20180325_190214.jpg.3cb0959ea011f51df97b9480233d19f2.jpg

Så var det tid for å sette på ventilfjærene med lås igjen. Min gamle ventilfjærtang fungerer fortsatt, men det er mulig at nyere teknologi her har bedre løsninger når det gjelder å få på plass låsene. De legger seg uten unntak feil, så det blir justeringer av tanga opp og ned noe minutter til det hele ser bra ut, og så skru sakte ut til man ser at det hele låser seg som det skal. Så nappes tanga av og alt sitter godt.

 

Etter 4 ventiler så slo det meg at de nye tetningene hadde en ekspansjonsring nederst. Så langt hadde jeg bare satt ned forbi låsesporene og vært strålende fornøyd. Et kjapt søk på youtube bekreftet mine mistanker, tetningene skal ned på ventilstyringen. Hadde hjernecellene fungert kjapt nok så hadde jeg vel klart å resonnere meg frem til dette tidligere, men effektene av rødvinsrusen fra dagen før hadde sløvet ned sansene noe. Av med ventilfjærene igjen og så gi tetningene noen få, velrettede slag med gummihammer kombinert med fastnøkkel, også det etter tips på Youtube.

20180325_200641.jpg.426e11d26e76c9ec1aba23a53d41da4d.jpg

Så en liten stund senere så var alle ventiler tilbake der de hadde vært. Jeg vil legge til at jeg hadde tatt disse av og lagt de i egne poser hvor hvert ventilpar, så jeg var sikker på at de kom tilbake på samme plass. Så da er første topp klar til montering. 

FF.

 

20180325_205804.jpg

 

20180325_191904.jpg

20180325_190209.jpg

pero

pero

Kona skulle sjekke ut en serie på TVen, så da ble det anledning til en diskret avstikker til garasjen og nye gjøremål. Planen var å gå løs på en av toppene og få den satt i hop. Ettersom fres for oppsett av setene ikke er tilgjengelig, men ønsket om å komme videre er større enn fornuften skulle tilsi, så ble det å ta i bruk ventilslipepastaen fra 90-tallet og gjøre et nytt, og alltid like fånyttes forsøk å få sugekoppventilslipestaven til å fungere. Nå har jeg ikke brukt denne teknologien mange ganger i min karriere, men antallet vellykkede forsøk er fortsatt 0. Den synes i øvre venstre hjørnet her.

20180304_155740.jpg.85fc049d657e4492d2e231ad624d8f8c.jpg

Jeg ser ikke helt alternative bruksområder for dette heller, men den blir nok lagt tilbake i hylla sammen med andre ubrukelige ting jeg har anskaffet meg gjennom livets mange bomkjøp. Så det ble å ta i bruk fingre for å få dreid rundt ventilene som vanlig. Først med grov pasta og så med fin. Vasket med WD40 og smurte inn med olje etterpå. Nye, fancy ventiltetninger var som nevnt innkjøpt. De skal visstnok settes på med et egnet verktøy, i korthet et sugerør, for å få de over sporene til låsen. Det ble elegant droppet, godt med olje ble benyttet som erstatning.

20180325_190214.jpg.3cb0959ea011f51df97b9480233d19f2.jpg

Så var det tid for å sette på ventilfjærene med lås igjen. Min gamle ventilfjærtang fungerer fortsatt, men det er mulig at nyere teknologi her har bedre løsninger når det gjelder å få på plass låsene. De legger seg uten unntak feil, så det blir justeringer av tanga opp og ned noe minutter til det hele ser bra ut, og så skru sakte ut til man ser at det hele låser seg som det skal. Så nappes tanga av og alt sitter godt.

 

Etter 4 ventiler så slo det meg at de nye tetningene hadde en ekspansjonsring nederst. Så langt hadde jeg bare satt ned forbi låsesporene og vært strålende fornøyd. Et kjapt søk på youtube bekreftet mine mistanker, tetningene skal ned på ventilstyringen. Hadde hjernecellene fungert kjapt nok så hadde jeg vel klart å resonnere meg frem til dette tidligere, men effektene av rødvinsrusen fra dagen før hadde sløvet ned sansene noe. Av med ventilfjærene igjen og så gi tetningene noen få, velrettede slag med gummihammer kombinert med fastnøkkel, også det etter tips på Youtube.

20180325_200641.jpg.426e11d26e76c9ec1aba23a53d41da4d.jpg

Så en liten stund senere så var alle ventiler tilbake der de hadde vært. Jeg vil legge til at jeg hadde tatt disse av og lagt de i egne poser hvor hvert ventilpar, så jeg var sikker på at de kom tilbake på samme plass. Så da er første topp klar til montering. 

FF.

20180325_191904.jpg

20180325_205804.jpg

20180325_190209.jpg



×
×
  • Create New...