pero
Napoli skrev for 10 timer siden:Digger jobben du gjør her - gjennomført fra a-å
Takker så mye for det.
I avdelingen for ting man ikke skal gjøre, så er vel genbruk av pakninger noe man absolutt ikke bør gjøre for mye av. Jeg har byttet toppakninger selvsagt, og også manifoldpakninger. Det var forresten ingenting igjen av de sistnevnte, så der måtte det inn nytt. Samtidig skulle jeg kjøpe nye pakninger til riserne når jeg først var innom LaSa i Oslo. De var imidlertid tomme for disse. Så for midlertidig montering og oppstart, så har jeg pusset på de gamle, og skrudd de på. Disse skal jeg bytte, lekkasje her er ikke sunt, men for en testkjøring så får det heller holde.
Smurte på med pakningssilikon i tillegg, så får det holde de minuttene jeg trenger for å vite om alt er ok.
Dernest var det gjort en merkelig manøver på strammebraketten til dynamoen. Det var påmontert et blekk som igjen hadde hull til bolten til dynamoen. Jeg forstod ikke meningen før jeg forsøkte å montere dette selv. Buen på braketten kommer i konflikt med dynamoen så den ikke passer. Enten må braketten rettes ut, da kreves det smed, eller så må man gjøre tilpasninger. Dersom braketten settes på fremsiden av dynamoen så går det bra, men da må det inn spacer. Det hadde jeg ikke, men jeg hadde noen muttere som kunne brukes.
Da ble det plass til innstramming. Må bytte ut disse med syrefaste muttere, men det får bli i morgen eller en annen dag. Det passet slik i hvert fall.
Det beste hadde nok vært en rettere brakett, og legge den på baksiden som den egentlig skal. Den er ganske nært vifta på dynamoen, men det er den også på opphenget overkant, så da går nok dette bra. Det vises ikke på bildet riktignok.
Tommer er mangelvare, jeg føler at jeg er konstant på jakt etter de rette boltene. Forgasseren hadde jeg lange bolter til, de skulle være korte. Så da tok jeg de som var til innfesting av coilbraketten. Så nå som jeg skulle feste nettopp coilbraketten, så fant jeg at jeg hadde noen ekstra av de korteste boltene til riserene. De var litt for lange, så der ble det også på med M10 muttere for å få dratt til ordentlig. Har ikke bilde av dette heller, og også her skal de byttes til syrefast.
Takk til @DieselDahl for tips om koblinger. Nå er det bare å få montert kjølingen og nødvendige kabler. Litt usikker på motstanden til coil, den sitter antakelig på båten et sted vil jeg tro. Og så er det et skrikende behov for syrefaste slangeklemmer, det er benyttet en og annen galvansiert i fortiden her. De skal bort, så da ble det ikke start i dag heller. Antakelig mest fordi jeg gruer meg til å se om alt faktisk er korrekt montert og virker. Kanskje jeg bare skulle sette inn motoren, få båten på sjøen og ta overraskelsene der i stedet...
Må bygge meg et rammeverk for å få ut den gamle motoren og den nye inn også. Har ikke direkte tilgang til løfteutstyr, selv om bonden har en traktor der båten står. Usikker på om den klarer å løfte høyt nok, og tungt nok, men nå vil jeg ha dette ut. Vil 2"*4" doblet opp til 4"*4" skrudd godt i hop på flasken med et spenn på 4 meter kunne bære dette? Vi snakker vel nærmere 400 kg med alt montert. Lite lyst til å ha støttepunkter inne i båten, det blir mye jobb for å spre vekta over et stort område i så fall. Noen som har utført geniale gjør-det-selv-metoder for å få motorer ut og inn? Båten står utendørs til info.