Jump to content

Edit History

Lars H.

Lars H.

theppan07 skrev for 2 timer siden:

Benji: Er helt enig med deg. Det som forundrer meg er at det ikke finnes noen god løsning for varsling dersom VHF'en "glemmes" påslått.

Hadde vært en enkel sak å implementere med litt elektronikk.

Enkel og enkel fru blom.

Det du trenger er litt logiske kretser, kanskje en transistor pluss et rele for å drive en alarm som skal gå etter en viss tid dersom det er spenning på VHF'n og ikke etter hovedbryteren. Men dette systemet trenger å vite om VHF'n er slått på. Da ville jeg gått inn i VHF'n og hentet en forbindelse ut etter av/på bryteren til den ene inngangen av en AND-gate. Fra forbrukssiden en forbindelse via en inverter til den andre inngangen av AND-gate'n.  Da vil gate'n gi signal med VHF på og hovedbryter av. Dette signalet kobles så videre til en forsinkelse (enkelt å lage med en 555 timer, bestemmer tiden selv), og så videre, kanskje via en transistor til et rele som kan starte en alarm. Til selve alarmen kan en ha en manuell bryter å slå av en ulende alarm dersom hovedbryteren skulle feile eller slåes av under veis.

I stedet for å gå inn i VHF'n, skulle det være mulig å sette på en shunt på strømtilførselen til denne pluss litt elektronikk som kan se om det går strøm i shunten (VHF'n er på) og la dette signalet gå til AND-gate'n. En ringkjerne rundt strømtilførselen med et Hall-effekt element i spalten burde også fungere, men er lite pålitelig med så små strømmer som standbystrømmen til VHF'n

For noen vil dette være en enkel sak, - for andre gresk.

Lars H.

Lars H.

Lars H.

theppan07 skrev for 1 time siden:

Benji: Er helt enig med deg. Det som forundrer meg er at det ikke finnes noen god løsning for varsling dersom VHF'en "glemmes" påslått.

Hadde vært en enkel sak å implementere med litt elektronikk.

Enkel og enkel fru blom.

Det du trenger er litt logiske kretser, kanskje en transistor pluss et rele for å drive en alarm som skal gå etter en viss tid dersom det er spenning på VHF'n og ikke etter hovedbryteren. Men dette systemet trenger å vite om VHF'n er slått på. Da ville jeg gått inn i VHF'n og hentet en forbindelse ut til den ene inngangen av en AND-gate. Fra forbrukssiden en forbindelse via en inverter til den andre inngangen av AND-gate'n.  Da vil gate'n gi signal med VHF på og hovedbryter av. Dette signalet kobles så videre til en forsinkelse (enkelt å lage med en 555 timer, bestemmer tiden selv), og så videre, kanskje via en transistor til et rele som kan starte en alarm. Til selve alarmen kan en ha en manuell bryter slik at ikke alarmen uler dersom hovedbryteren skulle feile under veis.

I stedet for å gå inn i VHF'n, skulle det være mulig å sette på en shunt på strømtilførselen til denne pluss litt elektronikk som kan se om det går strøm i shunten (VHF'n er på) og la dette signalet gå til AND-gate'n. En ringkjerne rundt strømtilførselen med et Hall-effekt element i spalten burde også fungere, men er lite pålitelig med så små strømmer som standbystrømmen til VHF'n

For noen vil dette være en enkel sak, - for andre gresk.

Lars H.

• Create New...