
Roger jo
theppan07 skrev On 12.3.2018 at 14.43:Sjekklister blir for tungvindt.
Hva med et skilt ved tenningsnøkkelen, "Slå av VHF"
en glemmer vel det bare en gang, så har en lært.
Siden tråden er sporet av.
Jeg har separat batteri til hjelpemotor, AIS og en VHF har et 140 Amp høyt oppe med landstrømslading, eller fra hjelpemotor / inverter, når vi har mange timer i til havs og hvis det skulle trenge på fyll.
Forbruks-banken blir foret av motor/solcelle og landstrøm, hvor den andre VHFèn som er mest i bruk, er tilkoplet,.
Så en enkel skisse av et mindre batteri til VHF som var tilkoplet forbruks-banken med Dioder som sikring, burde fungere.
Har våknet 2 ganger alene i uthavn på 36 år med under 10V i banken, det er da en forstår betydningen av at hjelpemotor/VHF har egne batterier
og det er de to gangene en var glad for at ikke tok med Wallasen fra forrige båt, da hadde en hvert uten kaffe og.
Det er eneste bakdelen med Wallas er at den må ha strøm, at den er litt treg er ok, en har da ferie..