
theppan07
Gevinst er klar og tydelig for oss:
- VHF blir alltid skrudd på når noen av oss bruker båten.
- VHF blir alltid skrudd av når vi forlater båten.
- Ved eventuell svikt i rele' vil VHF fortsatt få strøm ved å vippe bryter fra "auto" til manuell(på)
- Resten av familien slipper å huske på ulike brytere etc.
Det er lett å glemme at ikke alle brukere av en båt er genuint interessert i masse dupeditter, brytere etc.
Selv om det er å banne i kirken på et båtforum som dette, så skjer det faktisk ganske ofte at hovedstrømbryter står på selv om ikke båten benyttes før neste dag. På vår båt med to batterier så er hovedbryter for hvert av batteriene plassert på ulike steder.
Jeg peiler heller ikke oljen foran hver tur :-) og uten sammenligning forøvrig så har jeg ikke hovedbryter i bilen heller.
Skal vi begynne med sjekkliste for hver gang båten benyttes blir det litt overkill og noe av gleden for resten av familien bortfaller.
Men vi har alle våre ulike behov, prosedyrer og preferanser.
Jeg prefererer til enklest og mest intuitivt i bruk uten å gå nevneverdig på bekostning av sikkerhet
Hilsen en som er Ofteutpå